mildaste bettet..?
undrar bara vilket bett som egentligen är mildast för hästen?
vet att de handlar om handen som håller i tyglarna åxå men ändå.. har fått höra så många olika så tänkte bara ifall nån här har några åsikter om de?
å vilka bett är egentligen "värst"
en kul grej att disskutera bara..=)
Det mildaste bettet är väl det som hästen trivs bäst med? Alla hästar är ju olika och trivs med olika bett.
lurvponnyn.vimeddjur.se

Jag skulle vilja säga ett rakt bett :) Ev. gummi el silikon ?

Ett rakt bett med fasta ringar tror jag är det mildaste (tror det kallas egg - bett av något slag) 
Carpe diem!
Jag skulle också säga ett rakt bett med fasta ringar, det beror helt på vem man frågar men svaren brukar vara tredelat eller rakt tränsbett..
Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.
Nova bettet skulle jag tippa på (dock gillar inte jag att rida på det) Annars hör man ofta att det är tre-delat med fasta ringar :)
nova-bettet tycker jag :)
okej jag har nämligen åxå hört att det raka bettet med fasta ringar.. vilket är min personliga favorit åxå som min häst trivs jätte bra med..
men jag har även hört att de raka INTE är så mildt eller vad man ska säga just för att de INTE viker sig å att de blir lite cykelstyre av de hela..men min häst älskar det raka faktiskt.. gummi å sånt gå rinte på honom då han tycker de smakar illa.. testade ett sån t med äppel smak men de funkade inte alls.. han tyckte de va äckligt att rida med hehe..
Jag skulle säga Nova bettet är mildast. :)
/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !
Varför skulle ett eggbett (alltså fasta ringar) vara mildare än rörliga ringar?
Medarbetare på westernridning.ifokus
#10 Kan inte ett bett med lösa ringar nypa hästen i mungipan? Tror att det är så, annars skulla jag tippa på att ett bett med fasta ringar ligger mer stilla i munnen än med rörliga.
#9 nova bettet är väl det där mjuka bettet?
de skulle inte min häst kunna ha då han tuggar så mycket på bettet nä rman håller på så de skulle nog kännas som att de höll på att gå sönder:P fast de gör de ju säkert inte då de är utprovat å ska hålla för hästen men ändå..:P
#11 Jag tror det är väldigt liten risk att rörliga ringar nyper. Men fasta ringar ligger ju still och är inte följsamt, alltså borde det bli en vis form av hävstång på det, om än liten. Även raka bett har ju oftast en viss välvning så det ligger bekvämt över tungan, om denna inte kan ligga kvar bekvämt över tungan vid tygeltag så borde det bli "skarpare" än om mundelen är fri på ringen och därmed kan ligga kvar.
Jag skulle alltså vilja påstå att ett rakt bett med fasta ringar (eggbetts-ringar) är skarpare än lösa ringar. Men jag har ingen aning om hur inverkan uppfattas av hästen.
Medarbetare på westernridning.ifokus
#13 Möjligt att det rent tekniskt är en halv procent skarpare, men jag vet att Crow föredrar fasta ringar :) Han gillar inte när det glider eller rasslar vid munnen. Samma anledning som jag har ett rakt bett på honom, ligger mer s tilla.
Annars är det i mina ögon hästen som bestämmer vilen mundel som är bäst, vissa gillar rakt, vissa gillar tredelade, eller tvådelade. Några vill ha lite port för tungan, andra verkar trivas bäst utan.
Graden av utbildning och syftet med ridningen bestämmer vilken skänkel det ska vara på bettet (ring, arerstång eller hävstång med olika längd tex).
Prsonligen anser jag alla bett med ringar lika skarpa, eftersom det är upp till hästen. Nu tänker jag inte på sådana bett som vridna ''twisted'' mundelar av olika slag, kulbett eller annat ohyfs.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Rakt bett anses vara det allra mildaste. Oftast har man ju raka, men vissa kan fakriskt gilla tungfrihet också!
Tredelade bett hör också annars till ett av de mildare betten, och det kan man se som lite mitt emellan rakt bett och bett med port. Det ligger på både tunga och laner.
Vad det gäller rörliga ringar eller fasta ringar som finns det inget som är mildare än det andra. Däremot är eggbet (fasta ringar) bättre än rörliga ringar av lite olika anledningar.
Dels kan ett rakt bett sitta närmare mungipan utan att nypas (vilket dock är ganska så ovanligt.
men det viktigaste med egbetten är att ett tygeltag blir tydligare med ett sådant. Hästen går undan för trycket som skapas på andra sidan (dvs drar du i vänster tygel, så kommer better ligga emot på höger sida av hästen och hästen flyttar sig för det trycket). Därmed är egbettet tydligare efter som det har en planare och därmed större yta som ringen ligger emot hästen med.
Hakuna matata!
#16: Fast då är ju halfcheek och fullcheek ännu tydligare vid ledande tygeltag. :)
#17 Ja absolut! Det är ju dock lite svårare att få tag på hur som helst, och är inte fullt lika diskret. Men eggringar är ju att föredra anars av "de vanliga" betten ^^
Hakuna matata!