Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: beteende
Läst 4025 ggr
[muff]
0

Kittlig/Känslig häst?

Stallet (ridskola) där jag rider och hjälper till, har jag bytt fadder häst (som typ sköthäst). Men problemet är att han är kittlig/känslig när man borstar och ska sadla honom. Han försöker bitas och lägger öronen mera bakåt.

Nu undrar jag hur jag ska få honom att sluta? Gärna något tips/övning jag kan göra.
Helst inte så avancerad då jag bara är i stallet 2ggr/vecka.

Zabbio
0

Svårt att göra något åt det.

Ta det i lugna, djupa drag när du borstar. Är han kittlig får du inte vara för lätt på handen. Spänn sadelgjorden ett hål i taget.

Hade det varit din häst hade du kunat ta ut sadelprovare för att kolla utrustning, kolla låsningar osv till varör han inte gillar borsten och sadeln. Kan vara så ebnkelt som att han inte gillar att ha olika folk omkring sig hela tiden och främlingar som rör honom.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Klasselover
0

Hästar som är rakade kan tycka att det är obehagligt med en för hård borste, använd en mjuk gethårsborste/liknande så kanske det hjälper? Men för det, inte kittla honom utan använda lite "kraft" när du borstar.

När det gäller sadeln, släng inte upp sadeln direkt utan låt hästen nosa på den, lägg försiktigt upp den och rätta till, spänn ett hål i taget och väldigt löst i början.

Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.