Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 1620 ggr
cheba
0

FÅNG

Jag misstänker att min fjording fått fång. Jag kan inte förstå hur, för dom går inte på nåt bete alls. Har haft samma bete hela vintern. Han stod i och för sig och grävde och åt gräsrötter igår så han var alldeles jordig runt munnen, kan det ha nån betydelse? Har försökt få tag på både min veterinär och min hovslagare men inte fått tag på dom. Vad gör jag under tiden jag väntar. Har ont i magen över detta nu.

Har haft hästar hur länge som helst o tack o lov varit förskonad från detta. Till nu.

halludu
0

sätt in honom i en grus hage som d kallas och ge honom bara halm..d gjorde jag med min shettis

gejsa
0

Det viktigaste är just det första dygnet att dom måste komma under behandling. Så ring någon annan veterinär om du inte hittar din. Det är ju dödsviktigt! Kan ju bli hovbensrotation så den måste avlivas om det går för långt.

Annette
0

Han skall absolut inte stå i en grushage!

Det bästa är egentligen sand. Men en box med gummimatta och djupt med torv eller spån går också bra. Underlaget måste vara mjukt.

halludu
0

#3 vet du va grushage är??

MiaMaria
0

Men fy, stackars liten!! 

Nä någon grushage ska man inte använda, använd ist sand, som Annette säger.

Mitt fullblod fick fång ungefär den här tiden för 2 år sen. Behöver inte alltid vara av bete.

Ring distrikts veterinären, dom har jour dygnet runt.

Annette
0

#4. Grushage är för mig en hage med grusunderlag. Grus är hårt och alltså olämpligt för en häst som just fått fång.

MonteMira
0

En ponny istallet fick fång för några år sen pga. avvänjning från fölet hennes. Vi satte henne direkt i padocken där de e sand, det är också bra att spola bena från knäna o neråt med kallvatten i ca 20 min, eftersom du inte är helt säker på att de e fång så kan de hjälpa om de inte riktigt har "brytit ut" än. ta bort kraftfoder och ge bara grovfoder av ngt slag.

Ilokay
0

inte kul:/.. se till att din ponny inte får i sig en massa kraftgodis och annat som kan förvärra läget

Ilokay
0

ops. menade kraft , godis.. inte kraftgodis

halludu
0

#6 en grushage är en hage utan grönt gräs i helst inget gröntgräs alls..

[slo]
0

#10 Men eftersom just grus är olämpligt för fånghästar att stå på är det bättre att skriva sand, eller mjukt underlag utan gräs ;)

halludu
0

#11 fast en sån hage kallas ju grushage:P

[slo]
0

Neej, en grushage är en hage med grus… Iaf i mina öron.

Dessutom, med ett så rejält foderbyte riskerar man att förvärra fånget.

halludu
0

#13:P vi gjorde så me min gamla ponny iaf:P

Annette
0

Jag skulle ha den inne på mjukt underlag i några veckor. Det gör satan så ont i hovarna på dom vid fång.

Kratern
0

#14 Var det på veterinärens inrådan?

En fånghäst ska INTE svältas. Det vet en veterinär, så jag får en känsla av att ni inte rådfrågade en veterinär eller ….?

[slo]
0

#15 Ja inne eller på mjukt underlag… Min shettis kunde inte vara inne, så vi sandade upp en liten hage rejält… Där trivdes han bättre :)

AnnaLundin
0

#16 Tyvärr finns det veterinärer som fortfarande lever kvar i den gamla läran att fånghästar ska svältas… Och hästägare som tror att man kan svälta bort fångrisken också… :/

halludu
0

#16 ja vetrinären kollade givetvis på d.men han åt väldigt mkt.man ska ju inte ge fång hästar näringsrik mat när dom har fång för d blir allvarligare

Murre_Uddiz
0

#17 ooh, har du/ haft shettis?? =)

[slo]
0

Jajjemän, när jag var liten :)

Murre_Uddiz
0

Oh, vad kul :D

[slo]
0

Oh ja, bästa tiden i mitt liv :D

MiaMaria
0

Cheba, hur har de gått??

cheba
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej igen. Nu är han helt ok, jättekonstigt. Springer och busar precis som vanligt, ingen hälta eller nåt. Har haft hovslagaren här o han hittade ingenting, inte ens en hovböld. Trodde att det möjligtvis kunde vara en väldigt lindrig släng av fång. Han menade att det finns väldigt mycket socker i gräsrötterna nu. Han får kolla upp mer nästa gång han kommer o ska sko om honom. Har ridit honom och han busar på som vanligt. Jättekonstigt men himla skönt. Här kommer ett litet kort på honom me. Skönt att höra att det är så många som bryr sig när man får problem.

gejsa
0

Det var ju skönt att höra. Fin bild förresten. Har ju också en körbar fjording. *ler*

Älskar_hästar
0

Jättefin fjording!