Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 827 ggr
Anna
0

Hur ofta smörjer du?

Hur ofta smörjer du sadel/träns/övrigt läder?

Jag brukar bara smörja efter ett ridpass där hon blivit så pass svettig att tränset t.ex blir klibbigt och stelt. När jag väl smörjer tränset brukar jag passa på med sadeln också.

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

floran_pro
0

Travselen för tävling tvättas och smörjes inför varje lopp.Skrattande Sadlar träningsselar mer vid behov…….Generad

MiaMaria
0

Tränsen smörjs så fort de blivit använda. Sadlarna efter att don blivit skitiga, regnat på den eller att någon av hästarna svettats genom schabraket, oftast flera gånger i veckan alltså. Tvättas med stübbentvål och smörjs vid behov med fett (har lite olika sorter beroende på vad som ska smörjas)

Between
0

Alldeles för lite, har gjort det 1gång på två månader Generad Men det är så bökigt att måste ta hem sadeln och allt varje gång man ska tvätta och puttsa, finns ingenstans att göra det i stallet. Det finn för lite plats i sadelkamaren och det finns ingen kran med vatten.!!!

CarolineO
0

Ojoj, det var ju ändå ofta om man jämför med slarviga mej….

Innan var jag ganska duktig och gjorde det en gång i veckan eller så… men nu är det minst ett halvår sen jag smorde nåtGenerad

ciss
0

Oj. Har inte smörjt på hur länge som helst!

/ Cissi, medarbetare på Kanin
    www.frihetenskaniner.se

Lauth
0

Smörjer vid behov = tävlingsdags

Murre_Uddiz
0

en gång i månaden ska man på ridskolan smörja sin pålles sadel o träns

om man är 2 skötare på samma häst får den ena av dom smörja nån pålle som inte har nån skötare s sadel o träns ;)

halludu
0

man får ju inte smörja för ofta säger ju alla..men jag smöjer mina sadlar å träns nån gång i månaden..

Milli
0

ojdå, smörja… ja det händer inte alls ofta… har inte gjort det sen i höstas nu Generad men jag tycker ändå att allt ser fint ut än så länge, ska börja smörja ordentligt i sommar, har aldrig tid…

Between
0

Nu ska det bli ändring på det för mig! =D Ska tvätta det med saddeltvål varje dag och smörja in det 1gång i veckan. Kommer ändå inte ha så mycket för mig när min lilla polle är halt!

Murre_Uddiz
0

#8 jo, men det liksom står oxå överallt ( som jag läst/hört): putsa alltid tränset efter ridning eller om det blivit lerigt eller vått bla bla :P och typ: på denna ridskola putsas tränsen varje dag (stod det i H&R bla.) haha, men ibland tycker man ju inte ens att det bhövs varje månad xD

reddie
0

Smörjer alldeles för sällan.