silikonbett?
min häst är väldigt känslig i munnen, och vill helst att hon ska förbli det :)
har prövat jätte många olika bett, men hon verkar inte riktigt trivas med ngt (är kollad av tandläkare, inget fel på tänderna) så tänkte pröva silikonbett nu. Men jag kan inte hitta det någonstans. Så vart kan man köpa silikonbett?

Gå in på odal och fråga om dom kan beställa ett bett. så brukar jag göra =)

okej, tack för svaret!

mammas pålle phantom . är känslig och vill inte helst gå ner på tyglen men det går med tredelat bett. då går han hur fint som helst på tygeln. 

#3 har tredelat just nu, men hon baar tuggar och tuggar, gillar det inte alls…tyvärr…

har en fråga. ska hästar tugga på bettet när de går på tygeln eller jobbar?

Hästen ska aldrig tugga på bettet däremot är det bra om dom "suger" på det.

varför ska de inte tugga på bettet? alla pållar jag känner till gör det. jag har hört både att de ska och inte ska tugga på bettet.
Lär dig rida med känsligare hand, verkar som det är problemet om hästen är grön i munnen och du testat flera olika bett…
Min häst är också väääldigt känslig i munnen, och jag började använda rakt bett med fasta bettringar! Det funkade SUPER! Fast han vänjde sig vid det, eftersom det är så himmla milt, så reagerade han knappt inte på det sen. Så nu går han på 3-delat igen, funkar super :D

Vad menar ni med silikonbett? Jag vet inte vad ni menar, är det sådant med äppelsmak etc?
#11 Silikon bett är JÄTTEMJUKA och böjbara :)
men hallå?
Att hästen tugagr på bettet är inte för o visa obehag, skulle den däremot gapa så skulle jag börja undra hur ryttaren rider eller obehag av bett.
Tugga e bra om dom gör.
/Elin
#13 Tror jag me. Nästan alla hästar jag rider börjar tugga på bettet lite när dom börjar komma i form och får anstränga sig lite mer.

Rakt bett funkade på min överkänsliga lilla arab (:

#15 rakt bett i metall funkar tyvärr inte på min pålle… inte så många som hon gillar… förra ägaren har använt ett med äppelsmak, men tycker inte att hon går så bra me d heller…

Nu har jag inte läst hela tråden, men om det är ett alternativ med rakt bett så testa enn Nova. De är bra för munnen, och många veterinärer/ hästtandläkare rekommenderar dom. Landslagsryttaren jag jobbar hos använder dessa till några av sina hästar, funkar super.
Lycka till!

#17 tack för tipset! har inte bytt bett än, utan spände upp det ett hål på varje sida, och nu verkar hon tycke om det mer. Tuggar inte alls lika mycket. Verkar som att hon jobbar bttre nu också.

Ja, det kan ju vara tillpassningen ochså, som du skriver. Jag är förespråkare för löst spända saker, men just bettet är bättre att ha ett hål för högt upp än för långt ner.
Vad bra =)

#19 jo precis. Gillar också att ha det lite lösare, men för pållen var det skönare att ha högre upp iaf :)