avstånd
någon som hat några bra tip spå hur man ska träna in avstånd? alltså om jag ska lära ut hur man ser avstånden till hindrena åt mina elever, hur ska jag då göra för att dom ska lära sig se om dom ska länga eller korta galoppen mot hindrena?
någon som har något tips? jag har alltid haft det rätt naturligt, men det måste ju finnas något sätt?

Hmm… Räkna ner har hjälpt mig. Det krävdes en hel del träning… Annars kanske galoppbommar före kan hjälpa, och att man plockar bort en i taget? *spånar vilt*
ja, jag har själv testat med galoppbommar på egen träning, tycker dock att det inte rikitgt hjälper, efetrsom hästen ofts galopperar annars med bommar än utan… hm….
men om man ser framför sig typ 3 meter, 3 meter, 3 meter så borde det ju funka? elelr?

Svårigheten ligger troligtvis i avståndsbedömningen. Hur gamla är dina elever? Det sägs ju att förmågan att bedöma avstånd när man rör sig utvecklas ganska sent. (Jag tror att jag var extrem för jag är inte helt hundra på det än… *ler*) Men att träna på att gissa hur många språng det "ska" vara för den häst/ponny man rider mellan 2 hinder kanske kan hjälpa? Då tränas de i att se… Förhoppningsvis blir gissningarna bättre. Samma sak tränas om de får räkna ner högt antalet språng som är kvar - och det rättas ju av sig själv om hindret inte kommer när de tror. (3-2-1-1-1-hopp är ganska avslöjande *ler*)

det är jättesvårt att lära sig avstånd korrekt. min tränare säger att för att lära sig ordentligt måste man hoppa flera gånger i veckan. visst man kanske kan se 10m innan om man kommer rätt eller fel men då är det ju i stort sett försent att göra nåt åt det. toppryttarna kan se avståndet på jättelångt håll (mer än halva ridbanan) och det lär man sig inte om man hoppar en dag i veckan.
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Det är nog inget man kan träna på, så mkt iaf.. Det kommer väl med tiden, man får hoppa och hoppa och hoppa… Sen har man ju olika svårt för det, jag kan ha problem med vissa hästar när jag hoppar dom, oftast hästar med kort galopp… Det blir helt galet ibland, men om hästen har en stor galopp är det lättare att hänga med :)
Mycket bommar, kombinationer, korta och länga galoppen, atälla hinderna i knepiga svängar. Det där med knepiga svängar är bra, tycker jag iaf, får su fel avstånd där och inte har hästen med sig, brukar det inte alltid gå så bra, man måste tänka till samla upp hästen och bestämma var deb ska hoppa av. Det kanske hjälper om du visar var de ska hoppa av (?) och träna på ett litet kryss att korta länga osv.
Detta är inget som någon lärt mig, bara egna funderingar 

Träna in avstånd mellan hinder är inte så svårt, det äår bara att stega längden och se om det är kort eller ej på så många galoppsprång man ska rida på. Innan hinder rekommenderar jag att lägga ut en bom och komma rätt på.
#6.. men bommar hjälper inte så bra, efetrsoma tt hästen kan trampa bommen mellan benen och så… plus att det är ingen avsprångspunkt… hmm…

Jag förstår inte vad du menar med att hästarna skulle trampa på bommarna? Varför då? Ser dom inte bommen?
Du fär förklara för jag förstår inte.
inte på bommen, alltså jag menar att dom kan sätta hovarna tex att dom särar på framhovarna och sätter bommen emellan.. eller samma bak, alltså att dom inte hoppar bommen på rätt ställe av språnget/steget eller vad man ska säga… fast iofs släpper ju detta om man bara höjer den typ 10 cm

#9# Då får man helt enkelt se till att hästen inte gör det. Har så mkt pli på min så jag kan göra så att han gör det / inte gör det.
jo givetvis ska man kunna se till att den inte trampar så, men dessa elever har nog svårt för att se om den trampar fel bak… det har ju f.ö. väldigt många har man sett
Va med att ha två hinder langsmed staketet på ridbanan?
Och sen fästa ett rep på staketet med knutar för varje meter mellan hindret?
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.

#9 ok, jag förstår.
Men om ryttarna inte kan rida någorlunda rätt på en bom så är väl inte hinder det bästa.. ok, nu kanske du tror att jag är heldum för att jag inte fattar! :)
Jag har lite svårt att tänka mig att hästarna skulle krångla till det så mycket. Så länge hästen inte rusar lär den ju ta bommen som ett hinder. Och om man mäter ut avstånd mellan bom och hinder så det blir ett galoppsprång kommer hästen ganska automatiskt rätt in på bommen och sedan rätt på hindret.

#11# Då kanske de ska lära sig det innan de börjar hoppa..?
En bra grej som Loa_bg skrev, lägg galoppbommar innan hindret.
hm… jag tycke rinte nödvändigt vis att man inte ska kunna få börja hoppa innan man kan bedöma avstånd… när lär sig elever bedöma avstånd? jo när de hoppar ofta.. när börjar de hoppa? när dom kan trava stadigt..

#15 nej, det är helt rätt ju. Men småhinder och bommar kan man säga är lite ansvar för hästen också. En häst kan själv mäta in avståndet till en bom och litet hinder, för det mesta, risken att ryttaren blir rädd för höga hinder och hästen får så många dåliga hopp att den inte längre vill minskar ju. Det är därför jag envisas med bommar, om man sätter galoppbom innan känner dom ju hur det känns att komma rätt, för så länga hästen inte krånglar till det som sören vid bommen kommer de autkomatiskt rätt till hindret.
på mina lektioner brukar vi ha galoppbomar så får man räkna hu många språng man hade sen så ökar vi nästa gång vi kmr in på bommarna så vi får mindre språng.gången därefter får vi minska så vi får mer språng…på så sätt lär man sig räkna språng från hästens rygg.. vill du veta hu man räknar meter är man går på bana kan du skriva ett gb t mej..

#17 jaa, precis. Du förklarar nog bättre än vad jag gör. Det är bra övningar, vi håller fortfarande på med jättemkt bommar både före och efter hinder. Fast sällan efter, men det händer.

Hej hej!
Vi har aldrig lärt os det direkt.. Det kommer med tiden, träna, träna och träna är det bästa. Då hoppade jag bara en gång i veckan, och jag har det i mig. Men man kan även träna när man är ute och går sjäkv
haha. jag brukar se en sten/streck/pinne och tänka att jag inte ska gå på den, jag ska försöka kliva över med bra innan/efter.. det är ganska bra trning faktiskt =P. haha. låter roligt men är npg väldigt bra.
Det var vad jag hade att komma med =)
Ha en bra dag!
Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

En lätt övning är att först lägga en galoppbom på en större volt, och galoppera runt ett par varv i båda varven för att känna in vilket tempo du ska rida/ för att kunna sätta hästen rätt.
Sedan kan du ställa upp tex ett litet räcke och ett kortare stigsprång med ca 6-7 (gärna ojämt avstånd) galoppsprång mellan. Låt de rida på 6 språng så de känner distansen, låt de sedan hålla ihop och rida på 7 och sedan sedan 8 om de kan.
Gör samma sak nedåt, hoppa på 6 igen och sedan låter du dem rida på när de klarat att hålla ihop. Rid på 5, och pröva på fyra om det gick bra. Garanterat bra övning som får hästarna otroligt fina i sprången och lyhörda.
Detta förutsätter såklart att de kan reglera galoppen, men det förutsätter jag om de tränar hoppning. Lycka till!