Höensilge frågor!:)
Hej!
Som ni kan läsa på ridtravare.ifokus så har jag gått och köpt en till häst!:)
Han är super fin och jätte snäll.
Men till saken så köper jag in eget foder till mina två hästar nu, och det är så att jag tänkte att dom skulle äta höensilage, eftersom en bekant till oss säljer det..
Jätte smidiga balar dom är små. väger "bara" 40 kg.
Jag är en sån människa som föredrar att ha hästarna på fri tillgång så att dom får i sig så mycket som dom behöver och vill ha..
MEN: Jag har tidigare gett henne hö och då åt hon MAX 11 kg på fri tillgång.. så jag räknade på det att båda hästarna käkar runt 10 kg var /dagen..
Så då blir det ju att en bal på 40 kg ska räcka 2 dagar.. men när jag kör ut en sån på morgonen så räcker det bara till morgonen dagen efter så då käkar dom 40kg!!!! om dagen.. alltså 20 kg var..
Känns som det är för tok för mycket och att jag kommer få 2 väldigt tjocka hästar..
Ska jag minska på mängden mat tycker ni?, kanske bara ska lägga ut ½ bal om dagen?.. Men då blir det ju inte fri tillgång, men jag vill verkligen inte att dom ska bli helt uppblåsta och se ut som ballonger..
Sen kommer ju sommarbetet ju oxå..
Så frågan är hur jag ska göra?, kanske bättre att utfodra med Hö om man ska ha fri tillgång?
Hur hade ni gjort i min sits?..
Mvh Carro

Jag hade fri tillgång förut när jag hade eget stall, dom två åt också va 40 kg per dag. Dom (russ + travare) blev visserligen lite tjocka men å andra sidan reds dom inte. Nu i efterhand tror jag faktiskt att dom mest blev bukiga, alltså att det var för lite protein i. Dom var i lagom hull men magen hängde ner men det hänger också ihop med att dom inte rids - aktiverade magmuskler blir "strama", inte slappa och då hålls magen upp bättre.
Så det här beror på dina hästar, hur mycket du rider och hur könslig du är för hur dom ser ut. Om dina hästar inte blir feta av att äta så mycket så gör det inget. Om du rider så dom gör av med näringen som finns i hösilaget så gör det inget. Om dom blir lite bukiga så är det inte hela världen om du inte tycker att det inte gör så mycket. Hästarna trivs trotts allt bättre på fri tillgång. Blir dom feta så är ju näringsinnehållet fel för dina hästar. De flesta hästar blir inte heller feta på hö, det är kraftfodret som fixar det.
Skynda långsamt så går det fortare.
Hur vått är höensilaget i förhållande till höet? Är det våtare äter dom ju mer.
Ger man 10 kg hö så kan man ju få ge ca 15 kg hösilage/höensilage.
Kan ju också vara att dom tycker det är smakligare än höet, vilket också gör att dom äter lite mer, i alla fall om du nyligen börjat med det.
#1 Okey, då kasnke det inte är så onaturligt att ge 40 kg då?
Jag är absolut inte känslig för hur dom ser ut.. men jag vill inte att dom ska må dåligt av det bara..
Onödigt att dom blir feta och bukiga innan sommarbetet kommer kan jag tycka..
Jo jag rider båda två så då kanske det inte är så farligt?..
men om det är näringsinehållets fel?, känner dom då inte det på mättningskänslan?
Jag ger min nya valack lite extra Lucern för han behöver bygga muskler och få upp hullet lite.. Han äter inte riktigt lika mycket höensilge som mitt varmblod i perfekt hull gör.
Men jäklar vad dom älskar den här maten!..
#2 det är en stor skyllnad på detta höensilage och det höt som jag hade förut.. Aha, det hade jag ingen aning om, jag trodde det var samma mängd/vikt, man lär sig något nytt varje dag :D
JAg har preci börjat med denna mat, dom har vänjt sig med denna och sen nu i 2 dagar har jag kört 40 kg, så det är bara ett par dagar som dom har ätit denna mat !:)
Men då egentligen så tjänar man ju på att utfodra med vanligt hö?, eftersom då får dom i sig vad dom behöver och man även kan ge mindre mängd fast dom får i sig ungefär samma mängd näringsämnen, så klart beroende på hur bra höet är.
Eller är jag helt ute och cyklar?..
Klarar sig hö lika bra ute som höensilage?, det bode det ju inte göra eftersom höensilage redan är fuktigt och då inte gör så mycket om det regnar/snöar på det..
Jag har inte speciellt bra koll på sådant, men en analys av både höet och hösilaget hade kanske inte varit fel så att du får veta vad det faktiskt innehåller och därefter kan välja vad hästarna mår bäst av att äta?

Fördelar med hösilage är att du kan förvara det lättare. Har du bra lagringsförhållanden så är det bättre med hö då du inte behöver ge så mycket men hö är ofta svårt att lagra.
Hö ha en torrsubstans (ts) på ca 84% vilket innebär att ca 16% är vatten. Hösilage är en torrsubstanshalt på ca 60-70. Ensilage är ännu blötare.
Rekomendationen är att ge minst 1-1,5 kg ts per 100 kg kroppsvikt per dag.
Hästarna kan till viss del känna hur mycket dom behöver äta, däremot är det inte bra att ge ett hö med högt näringsinnehåll till hästar med lågt näringsbehov för då får du ge alltför lite hö för att dom inte ska bli tjocka och hästarna har ju ett stort tuggbehov så har du dom på fri tillång på ett sånt foder så kommer dom att äta för mycket ändå.
Det bästa är att ha en analys för då vet du säkert vad hösilaget innehåller.
Skynda långsamt så går det fortare.

rent ekonomiskt sett så är det ju vansinnigt att köpa 40 kgs balar. jag har fyrkantsbalar på ca 300-350 kg till mina två hästar. det håller sig fint så länge det inte är för varmt. framåt slutet på mars börjar jag använda hö istället.
Tack för alla svar.. Ja gska ta en funderare på detta.. Men tror inte det blir dom här hösilagebalarna någon mer gång.. Dom är så klumpiga att få ut i hagen..
Jo hö förvaring kan jag nog ordna då jag har haft det förut..
Hmm mycket det här med olika foder… Mycket att tänka på, får se vilket jag väljer till nästa gång, men det lutar mot att gå över till hö igen..
#6 varför är det vansinne att köpa 40 kgs balar? jag betalar 60 kr st.. då blir det lite över 1.40:- kr /kg det är väl inte så farligt dyrt?.. Men visst jag komemr billigare undan med hö, men jag trodde inte dom skulle käka så här mycket.
:) Tack ännu en gång!

#7 ja, det var billigt för dem. de brukar ju ligga på ca 100:-+ moms, då förstår jag att du köper dem! ;)

tycker det låter helt rimligt att ett varmblod får i sig 20 kg hösilage om den har fri tillgång.
blir dem runda om magen så kan du ju ersätta viss del utav hösilaget med halm, så blir tuggbehovet ändå tillgodosett.
Medarbetare på Dressyr.ifokus
#8 haha ja okey, då förstår jag hur du tänkte :)
#9 okey :) fast halm det rör hon inte.. men kanske om man ger fjolårs hö och blandar ut det med om dom blir för runda? :)
Om ett par månader kommer de att lugna ner sig i ätandet också. När de förstått att det alltid finns mat (det tar ett par månader) så äter de lite lugnare och det kommer bli ett lugn i hagen också. De kommer dessutom att inte bli så feta heller. Det är en vanesak som måste få ta sin tid.
Vi har haft lösdrift till våra i 13 år och i början gjorde det inget annat än stod och åt. Nu kan de lämna höhäcken rätt ofta och länge för att vila eller busa.
Sen är vattenhalten i hösilaget väldigt avgörande hur mycket hästarna ska få. Man fodrar ju med vatten då de får hösilage. Det får man inte glömma bort. Det är inte mycket energi i vatten.
Sen kan man mycket väl ha hö i lösdrift likväl som hösilage. Spelar egentligen ingen roll. Vi har haft plastat hö vissa år eftersom vi inte kan lagra särskillt mycket hö.
vi kör med höinselage ute går ca 1 i veckan på ett halvblod som behöver fri tillgång och en nordsvensk vi betalar 250 kr balen inkl utkörning av den. jättebra då mitt halvblod står på 15 kg men ute äter hon mkt mer så är inte rädd hon ska tappa i hull :)
varför inte sätta ett begränsande nät runt balen? Då kan du ge fri tillgång men de kan inte stoppa "munnen full". Jag ställer ut en storbal hösilage. Skär av plasten i toppen, trär ett nät över och binder fast nätet under balen. Funkar toppen!!
#7 När man köper ensilage…obs det heter ensilage, även om hästfolk kallar det torrare ensilaget för hösilage. Höensilage finns inget som heter…men ändå, när man köper ensilage ska man betalar per kg torrsubstans, inte per kg foder. Vattnet ska man inte betala för. Om du tex köper 40 kg för 60:-/st och ts är låt oss säga 60%, då betalar du: 1,50:-/kg men 2,50:- per kg torrsubstans. Inte så billigt med andra ord. 2,50:- bli det rätta priset du betalar eftersom det är det torra du ska betala för. Fast nu vet jag ju inte ts halten i dina balar….detta var bara ett exsempel.
Du kan bygga dig en sån här.. Då har hästarna fri tillgång på hö.. MEN dom måste pilla o jobba lite för att komma åt de :) man kan göra mindre rutor o större rutor beror lite på en själv hur mycket dom ska kunna äta på engång

Bilden är tagen ifrån google föresten :)
#15 jag har en sån!:) fast inte riktigt så små nät men jag är ändå super nöjd med min.. Ska se om jag har någon bild på den.. :)
#14 Okey, men jag kommer inte köpa dessa balar någon mer gång, då jag tycker är det är många fler fördelar med riktigt hö:)
Tack alla för svaren!