Tjäna pengar?
Hej!
Någon som har tips för att tjäna pengar, ganska snabbt och bra? Är 13 år och behöver få in lite pengar till pollen. Kan vara precis vad som helst, utom att jag ska typ sälja saker och gå ut med andras hundar osv, seriöst JOBB som en 13-åring som jag kan göra.
Bor i Gävle.
Mvh Amanda
liebe kann manchmal sehr weh tun
Du får inte lov att jobba förrän du är 15 så gå ut med hundar och liknande är din enda chans.
/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus
#1 Hur gör dom som sommarjobbar under högstadiet då?
Medarbetare på westernridning.ifokus
#2, det går att få sommarjobb genom bland annat kommunen när du går på högstadiet…
Annars har jag inte heller hört att du inte får jobba fören du är 15, men att det såklart finns ganska mycket regler för vad du får och inte får göra…
Som 13 år och yngre får man inte arbeta.
Men jag vet många som delade ut reklam, passade barn, klippte gräs, målade om hus med mera när jag var i den åldern. Sätt upp lite lappar på exempelvis ICA om att du kan passa barn! Lycka till!
Maja, tack! Då hade jag inte helt fel ju i vad jag mindes.
När man är över 13 år så får man sommarjobba 
/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !
Vart tog #4-5-6 vägen?
#7 Då är det inte 15 år utan 13 år som gräns? När jag var i den åldern jobbade alla högstadieelever på Ica, macken, inom kommunen, dagis osv.
Även att dela ut reklam är ett jobb lika mkt som att jobba på macken, det är en privat firma som anställer dig och du har samma rättigheter som en anställd. Även kommunala anställningar är detsamma som icke kommunala, därremot så erbjuder kommunen sommarjobb vilket annars inte är så lätt att få alla gånger.
Det finns särskilda regler för dig som är ung och jobbar. Läs på, dom finns för att skydda dig!
#12 - Dubbelposter, så jag tog bort dem så vi slipper ha 4 inlägg där det står samma sak.
Hade lite fel där på mitt förra inlägg måste jag erkänna. De reglerna gäller fram till dagen man fyller 13 år. Om man däremot är mellan 13-14 år får man arbeta 7 timmar per dag (högst 35 timmar per vecka) under skollov och dylikt (bör alltså även gälla helger). Man får inte arbeta föra kl. 06.00 på morgonen eller efter kl. 20.00 på kvällen).
Men som sagt - inga tunga arbeten och är man dessutom denna ålder måste föräldrarna ha givit sitt tillstånd (de brukar normalt få fylla i ett papper).
Ju äldre man blir desto fler timmar per vecka får man arbeta samt att tiden under dagen som man får arbeta ser lite annorlunda ut, har inte en exakt koll på det. Sålde min LAS-bok (lagen om anställningsskydd) för några dagar sedan, annars kunde jag ha kollat upp det. :P
Att dela ut reklam brukar ge en ganska fin slant! jag gjorde det under höst - vinter och vår för ett par år sen för att få in några slantar extra i månaden förutom mitt studiebidrag :) kunde variera allt mellan 200kr - 1.500 eller mer! :) dock inte över 2,000kr iaf
Tycker det är lustigt att man inte får arbeta med djur (står inte vilka djur, alltså antar jag det gäller alla sorters djur) förrän man är över 18 år, det räknas som arbete med hög risk. Alltså får man ju egentligen inte rasta hundar förän man är över 18 år?
En annan grej som jag reflekterar över även om jag inte tycker det är något konstigt egentligen, det är att dom resonerar att man behöver flera veckors sammanhängande vila under sommaren för att orka med arbete/studier under vintern. Är inte det väldigt fyrkantigt tänkt? Varför ska vila komma just under sommaren? Är det inte viktigare med ordentlig vila under den tunga och mörka vintern? Sommaren ger ju en energi och man orkar ofta mycket mer då än under vintern. Att man vilar under sommaren gör väl inte att man får mer energi ett halvår senare?
Jag kan tänka mig att "arbeta med djur" inte klassas som hundpromenader eller kattvakt, utan snarare tyngre arbeten som arbeta på gård med utfodring och mockning som kan vara oerhört tungt för yngre. En eller två hästar är en sak, men att ta hand om en hel ridskola exempelvis är en annan sak.
Njae, det där med vila spelar nog ingen större roll när det inträffar. Huvudsaken är att huvudet och kroppen får ta det lugnt. Sedan är det ju mycket olika beroende på när man tar ut semester. Jag vet många som tar ledigt under vintern för att kunna resa iväg till varmare länder. Då blir det som två somrar på ett år vilket leder till välmående individer.
Anledningen till varför de flesta dock vill ha semester på sommaren är just på grund av att det är den ljusa perioden när många mår som bäst och att kombinera det med ledighet blir liksom som en extra bonus. Är du ledig på vintern blir det i vissa fall svårare att göra många av de saker som du kan göra under sommaren.
Det bästa är helt enkelt att som arbetsgivare se till dina anställda och se till hur dessa skulle vilja lägga upp sin semester. Givetvis kan detta inte alltid uppfyllas på grund av olika anledningar (företaget kanske måste hålla igång under vintern, men sommaren är inte lika viktig) osv. :P
Oj, nu börjar vi lämna området lite känner jag. :P
#16 Det var ju inte enbart pga att det var tungt utan pga hög risk. Hög risk innefattar ju även häst-sparkar, hundbett, osv och det spelar ju ingen roll vilket antal djur det förekommer.Eftersom det inte stod vilken typ av djur så får man väl anta att det gäller samtliga djur.
Rent teoretiskt sett så är det ju inte lagligt att "rasta hundar" heller när du är under 13 år eftersom du inte får jobba då (och enligt det jag kommenterade ovan tydligen inte ens under 18år). Dessutom brukar det ju ofta vara svarta pengar och det är ju inte heller lagligt.
Man får ta en bedömning själv, är man under 18 så bör man ta en bedömning ihop med sina föräldrar.
Men om vi säger såhär, att tex vara medryttare, ta hand om sin häst osv osv är ju också jobb, det stod i den där artikeln att man tex inte för arbeta inom familjens jordbruk osv..
Då lär det väl vara olagligt att använda barn till att ta hand om ens häst, hjälpa till hemma, klippa gräs etc?
Eller är jag helt ute och cyklar? :P Tack för alla svar..
liebe kann manchmal sehr weh tun
#18 Jag är ingen expert, men jag är van att tolka lagar och jag tolkar lagen såhär:
Ofta betalar man när man är medryttare, alltså är det inte ett jobb utan man köper själv en tjänst - att få ta hand om hästen (men det finns lagar om ansvarsfrågor som kommer in här och dessa kan jag inte). Men det är inte tillåtet att betala ett barn under 13 år för att dom ska hjälpa till med ens häst.
Att hjälpa till hemma och städa, diska, klippa gräset är inga tjänster, detta är fullt tillåtet att göra då man gör det delvis för sig själv eftersom man bor där (men enligt lag inte tillåtet mot vita pengar - men tänk på att lagen är till för att skydda barnet). Men att hjälpa till i ett jordbruk är inte samma sak, det är ett företag med vita pengar. Detta är inte tillåtet.
Att hjälpa till hemma och på så sätt få veckopeng är inte något man åker dit för, det är ganska accepterat. Men det förekommer att barn blir utnyttjade på detta viset, även av föräldrar, därför finns dessa lagar för att hjälpa och skydda barn i dessa lägen.
Vad som är viktigt att lära sig är att inget kommer serverat på silverfat, spec inte jobb. Och det finns ingen enkel väg till att få ett bra betalt jobb, man får börja nere i skiten och arbeta sig uppåt ;)
Om man inte mot förmodan har sådan tur att man känner någon som ger en ett bra jobb redan från start.

Det finns tyvärr inte många jobbmöjligheter för så pass unga. Du får helt enkelt ta vad som bjuds och vara nöjd. Men lycka till :)

Det finns inget arbete hemma då? SOm du utför så dina föräldrar sliter och får betalt? Så gjorde jag när jag var i den åldern då mamma och/eller papap sa att något ska göras t,ex måla ?
Jag körde ju även hö om sommrarna sen jag var 12 år och fick då en timpeng och det kunde bli ett par tre tusen lappar om man var flitig dock har inte alla den möjligheten men om man har de så är det bra! Eller om man har snälla föräldrar som ger dig ett jobb som kräver lite och som du sedan får betalt för är inte helt fel!
Lycka till! :)
Det finns så många olika saker man kan hitta på om man bara ser möjligheterna och livet är ingen dans på rosor och absolut inte när det kommer till jobb men man får ta vad som erbjud!