Sätta igång häst
Hur hade ni satt igång en häst som inte varit igång på flera år? Kort och gott.
Min häst hade inte gått på ca 1 år när jag började rida honom för 1,5år sedan. Jag började varje gång med att longera honom först, främst för att se hur han var för dagen eftersom han kastat av folk förut. Sedan skrittade jag bara i början, säkert i 2 månader innan jag började trava lite. Sedan ökade jag på mer och mer. Vi började rida 50min lektioner, ganska hårda, i februari för cirka ett år sedan och då orkade han redan väldigt mycket. Han hade inte mycket muskler kvar när jag började, men har nu blivit väldigt fint. Har dom inga muskler alls får man nog börja mer från marken eftersom hästen antagligen inte orkar så mycket. Kan ju vara bra att motionera sig själv också med lite klättring, när hästen orkar :) Inget man kanske ska börja med, utan ta det i en takt som passar hästen och dig själv. Och kräv inte så mycket form i början, för har hästen inge muskler så kommer den inte att orka det.
Är hästen "normal" i hull och muskler så kan du börja skritta på en gång, men saknas mycket muskler så börja med att tömköra (helst) eller longera, gärna över lite bommar och dyligt.
Sedan kan du börja ut ock skritta lite, börja med 10-20 min/dag (och någon vilodag i veckan) lite beroende på hur terrängen ser ut. Ju slätare väg destå längre kan hästen gå givetvis. Tänk på att snö är väldigt tungt att gå i! Man brukar i runda svängar säga runt 3 ggr(?) jobbigare än plan mark.
Skritta endast i en månad, och öka på med 5-10 min/vecka tills ni är vana att vara ute och skritta drygt 45-60 min om dagen.
Då kan du börja trava lite, i början blir det bara väldigt korta sträckor, ofta inte mycket mer än 100 meter i taget eller så. Gör då några få intervaller då du får hästen att börja flåsa lite, och skritta sedan ett tag så flåset lugnat sig och börja sedan om igen.
Har du möjlighet så kan du alltid avsluta passet med lite bommar eller liknande. Jag brukar alltid rida ut i 30 min för att sedan rida kanske 30 min lite hårdare på ridpaddocken. Då har de fått ordentlig uppvärmning och trålar inte bara runt runt i paddocken. (På de hästar jag rider regelbundet alltså.)
När du börjat få lite kondition så kan du börja trava väldigt lugnt och sakta tills hästen kommer upp i lite flås, men försök driva på lite till och inte stanna direkt när hästen börjar flåsa. Men inga stora bukflåsningar dock! Skritta sedan en bit, och trava på en bit till så länge hästen orkar (innan allt för flåsig alltså). Jag brukar också ta några snabba pass med så de får sträcka ut på kroppen! Som omväxling från det alltid samlade så är det bra att trava så fort de kan (utan att gå som en symasin förståss) så de tar ut steget lite, jag brukar låtsas att jag tävlar i trav (A)
Efter ett par månader kan man börja lägga in kortare galoppsträckor, men det tar lång tid innan det blir något mer än bara ett par galoppfattningar!
Hakuna matata!
Tack för era svar, då vet jag att jag är inne på rätt tänk som ni är! 
Jag skulle börja med att ut och gå med hästen. Skulle absolut inte börja med longering eftersom att det sliter välidgt på hästen.
Annars tycker jag att de andra gett ganska bra förslag.
Hej igen!
Nu är det så att en tjej som ska rida en häst vars 'förflutet' var att gå på travbanan. Nu har han stått i flera år och ska som sagt börjas igång igen. Tjejen som ska rida han menar att jag är 'löjlig' som påstår att man ska inte rida mer än ca. 20 min ibrjan, och tycker att 'vad är det då för idé at rida'. Blir så otroligt frustrerad eftersom denna häst haft en senskada och jag vill inte att hon förstör denna gubbes häst…