Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketter: sjukdomarskötselvård
Läst 10845 ggr
Lottzki
0

Skavsår, vad ska jag göra?

Min häst börjar bli lite nött i pälsen på ryggen ungefär i bakkant där sadeln ligger. Hon är klippt så det kan ju ha något med det att göra men jag undrar ifall ni har något tips på vad man kan göra för att förhindra det här eller iaf få det att nötas mindre. 

Det är inte så att hon har skavsår eller så än men jag vill absolut inte att hon ska få det eftersom tävlingssäsongen snart sätter igång.  Någon som har samma problem?

Elshira
0

Är det där schabraket slutar? I sådana fall är det nog det som skaver. Många schabrak är för raka eller ligger helt enkelt dåligt och spänner baktill på ryggen.

Lösningen är i sådana fall att du antingen försöker hitta ett schabrak som ligger bättre. Ofta är de med en tjock paspoal/kantband runt stelare i formen, och det är då bättre att köpa ett "tråkigt" tunnt schabrak som ligger bra. Eller annars i värsta fall en vojlock.

Men är det där sadeln ligger (alltså nder bossorna) så ligger sadeln antagligen dåligt och glider fram och tillbaka i bak. Då kan det bero på många saker, t.ex för bred bom (så sadeln åker ner för långt i fram), sadeln är för rak och ger punkttryck fram och bak (och efter som ryggen rör sig mer i bak så kommer det glida fram och tillbaka där. Eller så har sadeln helt enkelt dålig tryckfördelning så att stropparna bara drar i den främre delen. Finns säkert mer anledningar. Men skav unde rsadeln är i.af ett tydligt tecken på att den inte ligger bra!

Men det du kan göra förutom bättre utrustning är att prova pälsglans eller att använda ett renskinn under sadeln.

Hakuna matata!

Zabbio
0

Som #1 sa kan det vara shabraket. Prova ett annat shabrak, och/eller ren/lamm skinn under.

Vissa westernsadlar är helt ihopsydda längst bak, har du westernsadel och det är i bakkanten där kan det hjälpa att låta en sadelmakare fläta upp snörningen 5-10cm längst bak.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Zaphix
1

Min gamla halvfoderhäst fick alltid skav av sadeln bak, oavsett vilken sadel och hur bra den låg. Är väldigt skavkänslig och har lite överrörlig rygg, långa älgkliv med banen gör så att musklerna under bakvalvet rör sig mycket och skinnet åker lite fram och tillbaka. Inte så mycket att göra åt, sadeln ligger still med inte skinnet. Enda som fungerar bra är renskinn.

Renskinn är mycket bättre än fårskinn för skav och blir inte äckligt svettigt i och med att det är luftigare än fårskinn. luft i hårstråna.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Lottzki
0

OKej, Jag funderar på om det kan vara så att det beror på att hon nu är klippt och det kan vara det som gör att det märks för innan vi klippte henne märkte man ingenting att det nötte i pälsen..

CelsiusT
0

Om hästen är klippt antar jag att hästen har täcke på sig? Just där är väldigt vanligt att få skav av täcket. Det ska ganska mkt till för att sadel/schabraket ska skava och nöta ner pälsen där.

Alla mina hästar har fått skav där av täcket, mer eller mindre iaf Speciellt om det är täcken med bensnören, svans-snöre är bättre då tycker jag (fast jag tycker bensnören ger bättre passning)

Medarbetare på westernridning.ifokus