Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: övrigt
Läst 1992 ggr
gejsa
0

Nej, gott folk nu åker jag.

Nu stänger jag ner här och åker och hämtar min lilla Sorro.

Han ska ha 25 tabletter 3 ggr per dagen i en månad. Och 300 tabletter kostar visst 420 kr. Räkna ut gott folk vad det blir. Ev ska han äta en månad till men i mindre dos då. Sedan får han en annan medicin som jag inte alls vet vad det kostar. Men cirkus 4-6000 kr i bara medicin lär det väl gå på. Suck! Och så vet man inte ens om han blir bra. Som med cortsonet och colicuren och allt det andra som man gett honom.

Lyrik
0

Lycka till! Ska ut till min sjukling nu och ge honom första dosen Hippotrim. Ska skälla på stallägarna så att de får vatten i sin hagen nu när det är så varm ute.Ledsen

gejsa
0

Tack! Hej så länge.

bubbelbubbel
0

uuuh, det låter inte allt för roligt gejsa, men vi får hoppas att han blir fisk nu då !

MiaMaria
0

Håller tummarna för er Gejsa!! Hoppas resan går bra och att han nu svarar på medicinen! Kör försiktigt!!

PimTheGreat
0

Håller med tummarna för er Gejsa….

CBA
0

Jag hoppas det går bra för er nu och att han svarar på medicinen så pass att han blir helt frisk!

Har du något tillägg i din försäkring på honom som täcker mediciner?

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Marre79
0

Lycka till nu!!!

Anna
0

Åh vad mycket pengar. Hoppas verkligen att han blir frisk! Lycka till!

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

gejsa
0

Ha,ha bubbelbubbel, det hoppas jag verkligen inte. Någon fisk vill jag inte ha tillbaka. *gapskrattar* kunde inte låta bli.

#6# Nej, inget som täcker medicin tyvärr. Så jag får vackert punga ut med ca 6000 kr. Så Sorro kommer att bli så dyr så jag kan aldrig sälja honom. *ler*

Nu är vi iaf hemma. Och jag såg redan i transporten när han bajsat att det inte alls var lika löst som förut.

Det roliga är ju att min veterinär har sagt till mig flera ggr. Att mitt hö och halm kan ju vara dåligt osv. Men då har jag sagt att vi alltid analyserar vårt hö. Och att jag är noga med maten till mina hästar. Nu när vi var där så såg jag deras hö och halmleverantör.  Ha,ha dra på trissor!!! Det var ju min hö och halmleverantör som jag har köpt av i flera år utom denna vinter. Så jag sa det till min vet. Då skrattade hon och sa att dom haft honom i flera år. Så all mat som hö, hösilage och halm köper dom av honom. Lustigt va?!

Milli
0

va skönt att du har fått hem honom nu då! Hoppas att nya medicinen funkar nu då, eftersom den va så dyr oxå… Lycka till!

gejsa
0

Tack ska du ha. Ja, vi har hämtat ut medicin för 8 dagar och sedan hans magsårsmedicin för 10 dagar. Endast 1360 kr som hittat. Urk!

[slo]
0

Men skynda dig och se om du kan byta försäkring så det täcker medicin! Min kompis försäkrade upp sin häst för inte så längesen, och dom ville inte ha veterinärintyg eller nåt alls, utan det var bara "javisst, det fixar vi på en gång". Så försöka duger ;)

gejsa
0

#12# Nej, jag skulle aldrig byta försäkring nu när han redan är sjuk. Då kan t o m det nya försäkringsbolaget neka all vård inom detta så länge han är sjuk. Sedan kan det bli så att jag inte ens får byta tillbaka förrens jag visar upp ett friskintyg. Så dum är jag inte.

[slo]
0

Men förlåt för att jag kom med ett förslag… Sluta klaga då om du ändå inte är öppen för möjligheter att lösa problemet!

Thinka
0

skönt att han verkar vara på bättringsvägen, håller tummarna att det forsätter så!

Snuttan2
0

Varit borta under dagen och missat totalt hur det gått!

Hoppas självfallet han blir helt bra och det håller sig!

reddie
0

Skönt att han är så pass bra att han fått komma hem i alla fall. Nu är det bara att kämpa vidare…

Håller tummarna

gejsa
0

#14# Varför så sur slo? Jag svarade dig vad som kunde hända. Förstår ärligt talat inte varför du är så snarstucken nu.

Dom flesta som har häst eller annat djur vet att det är väldigt vanskligt att byta försäkringsbolag mitt i en sjukdom. Det kan faktist bli så att man inte får ersättning från något bolag isf. Får jag inte svara dig det eller vad är det som är så fel av mig?

Linda här på ridsport har bla råkat illa ut pga detta. Så visst händer det.

gejsa
0

Tack ska ni ha att ni håller tummarna. Såg på hans bajs ute i hagen. Han får gå ensam nu i en sandhage. Det såg ju jättefint och torrt ut. Så man vet ju aldrig…..

bubbelbubbel
0

nämen hahaha som jag skriver ;)
frisk menade jag ju självklart :P

gejsa
0

Hi,hi förstod det. Tyckte det var så kul så jag kunde inte låta bli iaf.

bubbelbubbel
0

haha, förstår det :D

[slo]
0

#18 Och en del försäkringsbolag bryr sig inte alls, precis som jag skrev.

reddie
0

#23 - Vill inte försäkringsbolag ha friskintyg innan de försäkrar hästen?

#19 - låter toppen, hoppas det håller i sig.

[slo]
0

#24 Nej uppenbarligen vill inte alla ha det… Hästen ifråga är sex år till sommarn och opererades för bockhov när han var liten och har haft kotledsinflammation en gång efter det. Men dom var inte intresserade alls av att veta om han var frisk.

gejsa
0

Mitt försäkringsbolag ville iaf komma hit och titta på mina hästar innan jag fick byta till det jag har nu. Hade ju 3 hästar som jag bytte till då. Och mitt i en försäkringsperiod ska man def inte byta när dom är under behandling. Du kan ju åka dit för urkundsförfalskning. Eftersom man ska skriva på att dom är helt friska när man byter bolag.

gejsa
0

U P P D A T E R I N G :

Sorro var helt torr där bak i morse. Jippi!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

bubbelbubbel
0

nämen ! så roligt ! :D
hoppas nu att det håller i sig !

gejsa
0

#28# Ja, man får ta en dag i taget så får vi se hur det går.

bubbelbubbel
0

precis, en dag i taget är alltid bäst.

mazze
0

Slo, vilket försäkringsbolag var det? Jag bytte för några månader sen och i det bytet ville de veta hennes bakgrund från det förra bolaget.

[slo]
0

Hmm, tror det var Folksam… Men är inte säker, kan ta reda på det om det är intressant.

gejsa
0

Folksam bytte jag till och dom kom hem till mig och ville se mina hästar först innan jag fick byta bolag.

Marre79
0

Vad kul att det går bra med Sorro!!!!

gejsa
0

#34# ja, det är så roligt att gå och plocka bajs nu i rundeln där han står. Ska ju stå på sand ett bra tag nu. Vi fick hem en lastbil med släp full med ridbanesand i kväll. Så nu har han sand att stå på iaf. Lättmockat är det i boxen också.

Marre79
0

#35 Får kolla honom när jag kommer ut nästa vecka!!

[slo]
0

Kul, hoppas det är sista gången han behöver behandlas för det här nu då :)

Har du fått reda på vad dom tror att det är för fel på honom förresten?

gejsa
0

#36# Japp, det får du göra.

PimTheGreat
0

vad kul Gejsa!!! Hoppas allt går bättre för Sorro nu…..håller tummarna att detta håller i sig!!!

gejsa
0

#37# Det här är sista gången. Det finns inget annat att göra ifall det kommer tillbaka.

Ja, dom har ju gjort dom flesta undersökningarna på honom. Han har en förtjockning av tarmväggen i delar av blindtarmen och främre delen av kolon. Alltså irritation där. Kan väl kallas inflammation också. Gick ju inte bort av cortioson som dom trodde. Har fått Flagyl men han blev inte helt bra. Nu får han magsårsmedicin och Salazopyrin 3 ggr per dag i munnen.

Snuttan2
0

Men då har de hittat vad som är fel alltså, alltid något iallafall… Har de kommit fram till varför det har här uppkommit?

MiaMaria
0

Om jag tolkar rätt nu så låter det som om han har magsår fast längre ner, i tarmen ist för magsäcken alltså, eller??

gejsa
0

#41# Men detta har dom sett från första början. Det har jag skrivit förut. Men dom får inte det att gå över av cortison eller någon annan medicin. Det är det som är så konstigt. Dom river sitt hår på djursjukhuset.

__iE
0

Va ukl Gejsa :D Det verkar ju funka då ! :)

gejsa
0

#42# Nej, eg inte. Det var jag som bad om magsårsmedicin eftersom han är lite lättstressad. Hon sa att visserligen har vi ju tittat på honom med gastroskopin och inte sett något katarr eller så. Men gick med att ändå ge honom det utifall att. Ibland kan det ju faktist vara lite katarr fast det inte syns.

Nu är han jättelugn och så tillfredsställd med sitt liv ser det ut som. Han är som en annan häst. Nästan så man tror att det är lugnande i medicinen. *ler* Och hans bajshögar är sååååå normala just nu.

Marre79
0

Blev han glad över att få komma hem igen??

Snuttan2
0

Jag kan i första hands information berätta att lugnande inte gör en lycklig eller tillfredsställd, utan snarare avtrubbad, sömning och likgiltig. Har sett det både på flertal hästar och vet mkt väll vad jag får för effekt utav det ;)

gejsa
0

#46# Det tror jag nog. Dom gnäggade när vi stängde av bilmotorn hörde vi och han svarade tillbaka flera ggr.

gejsa
0

#46# Det tror jag nog. Dom gnäggade när vi stängde av bilmotorn hörde vi och han svarade tillbaka flera ggr.

gejsa
0

#47# Jag vet hur man blir och hur hästar bli när dom får lugnande. Det var mest skrivet som skämt.