Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettridning
Läst 3335 ggr
Lottzki
0

Bättre form?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hej!
Jag funderar över lite bra övningar och tips för att få min ponny att gå i en stadigare och bättre och "högre" form.

Hon har en tendens att bli väldigt lång och hon orkar inte trampa under sig ordentligt.
Jag vet att det krävs muskelbyggande m.m. men jag vill bara ha lite tips på saker man kan göra och vad jag ska tänka på.

Har jättelätt att fastna vid att hon ska gå och böja på nacken och därför tappar jag fokuset från bakbenen och helheten.

http://www.youtube.com/user/Lottzki94?feature=mhum#p/u/4/Jhbc5TdrRNU
Här är en film då jag rider ett dressyrprogram i somras så alla får gärna ge kritik och tips på vad som jag kan göra för att få det bättre :)

viktoria91
0

Koncentrera dig på din sits och sitt mera still när du rider. Rakare rygg och ben och "tummen upp" så att du inte håller handen på sne. Lite längre stigläder ser också ut att behövas.

Zabbio
0

Ok, mina 2 cent.

Jag hade nog släppt ner stiglädrena ett hål, och försökt spänna av benen mer. Sen hade jag vinklat bäckenet lite, och använt sitsten för att ''sitta mot'' (vara lite seg och långsam i sätet) för att hästen skulle svara med att ta det långsammare utan att jag behövde ta i tyglarna och bromsa med handbromsen. Ideen är att få med rygen och bakbenen, och kanske ett par steg åt gången hade räckt i början för att hon skulle svara på det utan att tycka att det var för jobbigt. Kan göras i skritt också.

Formen på nacken hade jag inte gjort mer med; hon ger redan efter för bettet och  resten kommer när rygg och bak är med. Försök att tänka mer på att biten precis framför manken ska upp och rätas ut, än att nacken och huvudet ska ner.

Öva halter med långa tyglar och backning efteråt kan hjälpa dig att få en sitshjälp för att få med ryggen. Om du börjar i skritt, ber om halt med säte och röst och sedan backar så brukar hästen sätta under sig bakdelen (om huvudet är fritt). När du sen skrittar nästa gång kan du ge en lätt ''halt-hjälp'' med sitsen bara för att få henne att sakta upp och förbereda sig på att göra något = få med baken. Srn låta henne gå fram. En halvhalt med andra ord.

Serpentiner, volter osv där du fokuserar på att inverka med en avspänd sits och sitta rätt är sällan fel.  Flytta framdelen är en bra övning för att föra bak vikten, försök använda höft-lår-knä för att föra undan bogen, utan att vika dig i sidan eller liknande.

Övrigt såg det helt ok ut för mig, lite snabbt tempo för samling, det är nog därför hon tappar den just nu. Så småningom är det så klart lättare att öka tempot utan att hästen blir ostadig.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Lorita
0

Ta hjälp av en tränare, den kan se och säga vad du ska göra i varje steg.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning