Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 5082 ggr
tjubree
0

AKUT RÅDGIVNING!

Har en häst som an misstag för några timmar sen vart sparkad på ett bakben. Hon vart träffad strax ovanför hasen och har där ett sår som fortfarande blöder lite, men hon har sjukt ont i knäet! nån som vet vad de kan vara?

BEHÖVER SVAR AKUT DÅ DET GÄLLER LIV ELLER DÖD!

Saxo
0

Ring veterinären är ett tips om du inte redan gjort det

Em--ma
0

Ring vetrinären om tips , och beskriv skadan så noggrant som möjligt! Lycka till :)

/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

AnnaLundin
0

Akut rådgivning bör alltid ges av veterinär!

Men liv eller död lär det nog inte gälla. At det fortfarande blöder lite är ingen större fara, så länge det inte forsar blod, som pulserar ut. Och de kan ha ordentligt ont efter en spark utan att det behöver ge några framtida men.

tjubree
0

pratat med veterinär först..

ser inte så lovande ut, blodet har slutat rinna nu, men hon vägrar använda benet, och från början såg hon hyfsat pigg ut fräsch ut å så, men nu har hon börjat ge upp lite å så.. nån som vet vad man kan göra för att lindra smärtan lite på ett bra vis? hon får inte smärtlindrande med tanke på att om det är en fraktur så får hon inte belasta benet..

WhoCares-01
1

ta ut veterinär! jag skulle inte tvekat en sekund om hästen inte ens kan stå på benet! om inte annat så kan ju hästen få smärtstillande av vet.

// Alexandra

Hästen är människans bästa vän <3

Rafflan
0

#4 om det är så illa varför har då inte veterinären åkt ut om du nu pratat med dom? :O

Zaphix
0

#5: Smärtstillande när man befarar en fraktur är inte speciellt smart..

#6: Vad ska en disktriktare göra? För att röntga behövs en klinik, eller en portabel röntgen vilket inte finns överallt. Åka transport väldigt långt med en häst som kanske har en fraktur är väl inte det smartaste.

Vet vilken häst det är (en kompis står i samma stall) och är rätt säker på att vet var ute och kikade. Men kunde vara knäskålen som åkt snett, eller fraktur då..

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

selfrejection
0

#7 Finns den runt Sundsvall? Isåfall kan jag tipsa om Gunnar, han har en portabel röntgen, men jag har inget telefonnummer tyvärr.

Zaphix
0

#8: Tror att det var så att röntgen fanns just här i S-vall, och inte där denna häst står, 20 mil bort.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

selfrejection
0

#9 Men han tror jag jobbar både privat och på nån klinik men har en egen portabel och då borde han ju kunna åka 20mil.

Rafflan
0

#7 en distriktare kan komma ditt och avgöra om det ens ev är en fraktur, om det är det finns faktist 2 val, ge smärtstillande, hoppas hästen inte stödjer på benet eller lägger sig ner och åka in direkt imorgon, eller 2: åka in direkt ikväll.

Men en portabel röntgen vore väl bäst, dock är ändå frågan vad han kan göra på plats om det är knäskålen som hamnar fel eller någon form av fraktur :/

Birke
0

Men shit, om det är så illa som du tror kalla ut vet. omedelbart! Vi kan inget göra via internet.

Molla
0

H*n skriver ju att h*n pratat med vet för st i #4.

Hoppas att det inte tagit illa så det blivit en fraktur! Att hästen inte kan stödja kan ju också vara en rejäl lårkaka, om det tagit från sidan. Hästar är ju rätt så tåliga. Håller tummarna!

WhoCares-01
0

#7 bara nyfiken nu… får erkänna att jag inte vet så mycket om allvarligare skador… på vilket sätt skulle hästen ta sada om den fick smärtstillande? vet flera fall där hästar fått smärtstillande när man misstänt skador på ben och leder mm. hästen ska ju inte behöva ha ont? eller har det med en eventuell undersökning att göra om den inte ska få smärtstillande?

// Alexandra

Hästen är människans bästa vän <3

viktoria91
0

#14 Får hästen smärtstillande känner den inte smärta, är benet då brutet så kanske den stödjer på benet och skadan blir ännu värre.

Rafflan
0

#14 som #15 skrev, men även om hästen bara har en spricka vilket dem kan läka, så om dem då stödjer kan benet brytas och kanske inte gå att rädda och då måste hästen avlivas.

Elshira
0

Skadan kan vara vad som helst, en distriktare borde kunna avgöra om det är brutet (men inte helt säkert, det kan ligga på "plats" och ändå vara av).

Så det enda som gäller är veterinärklinik med röntken och ultraljud.

Det kan vara att benet är av helt, eller kanske bara spricka. Oavsett vilket så ska hästen inte stödja på benet (så då är det djurambulans som gäller).

Men det kan även vara en sen och/eller muskelskada med. De gör väldigt ont bara det, och en lätt stukning kan få en häst att bli blockhalt, så en spark kan defenitivt göra en häst blockhalt även om det bara är mjukdelsskada. Men är det mjukdelsskada så kan det i värsta fall vara så att någon sena eller muskler är av, och då våste de sys ihop. Det är väll dock kanske mindre vanligt att man behöver sy, men i.af.

Har hästen brutet ben/spricka så är smärtstillande något man absolut inte ska ha, möjligen lugnande om det skulle behövas (i liten mängd). Men är det mjukdelsskada så ska ju givetvis smärtstilande in så snart som möjligt. Så för att hästen ska få lida minsta möjliga så ä det bara att åka in omgående till veterinärklinik. Distriktare brukar behöva ge remiss, så ta hem dem och be dem kolla (har ni tur så behövs kanske bara en vanlig transport och lugnande/smärtstillande) och se till att ta er in till klinik på passande sätt så snart det går.

Även om det bara är mjukdelsskada så kan det få ganska så alvarliga följder om det inte behandlas rätt, vilket skulle kuna ge problem i ridningen i framtiden.

Hakuna matata!