Fråga om sadel
Fick nyligen lära mig att sadelns bom är till för att hålla emot, tex när man sitter upp från marken lägger man ju all vikten på den sidan av sadeln, ska bomen då ta emot på manken för att hålla sadeln rätt?
Om hästen kastar sig åt sidan och jag hamnar på sidan med all vikt på en sida i sadeln, ska verkligen bomen hålla kvar sadelns så den inte glider runt?

Bommen är grunden i sadeln och är till för att fördela trycket över ryggen. Om sadeln ligger som den ska så blir den stabil iom att bommen tar emot om sadeln trycks åt sidan. Om sadeln passar och är tillräckligt spänd så glider den inte runt.
Sen tycker jag personligen att man ka sitta upp från pall för att spara sin och hästens rygg och sadeln som faktiskt slits snett när man sitter upp från marken.
Skynda långsamt så går det fortare.
#1 men det är verkligen bomen som håller i sadeln så den inte ska snurra runt? :O

Ja den finns ju där för att sadeln ska ligga stabilt annars funkar inte ridningen.
#3 men hur funkar det då med bomlösa?
Glider dem runt när man sitter upp eller hamnar snett i sadeln då dem inte har bom som håller emot?

Jag vet faktiskt inte, dom är uppbyggda på ett lite annat sätt tror jag. Det närmaste bomlös jag kommit är galoppsadlar och dom har oftast en lite "halvbom". Dom ligger i regel bra men dom formar sig efter kroppen istället, antagligen är det så med bomlösa också.
Det beror ju även på hur hästen ser ut. Har du en häst med helt platt rygg (typ bred ardenner) så hamnar ju bommen helt uppepå och då finns det inget för den att "greppa" i och kan alltså därmed inte göra sadeln mer stabil. Men ja annars gr bommen att sadeln ligger mer stabilt.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Det är bommn och bossorna som håller sadeln på plats (engelsk typ iaf, western är det nog bara bommen?)
Bra bomlösa sadlar har paneler/bossor och är stabila över sätet utan en bom. Därför ligger de stabilt och klarar snedbelastning när det behövs.
Sämre bomlösa är inte stabila och har inte bossor. De behöver en padd med 'paneler' eller bossor i, och sadelns stabilitet beror på hur bra friktionen/fästningen i padden är. Riktigt dåliga bomlösa är dessutom väldigt ostabila och slappa i hela konstruktionen, dvs de kan i stort sett vikas hur som helst. Vissa kan tiom vikas med padd, så då kan man ju undra över tryckutjämning.
Personligen anser inte jag att en sadel där bossor/paneler inte sitter fast på sadeln är särskilt säker. Om padden är ordentligt fastspänd i sadeln kanske man kan säga att panelerna därmed är fästa i sadeln. Sen bör ju även sadeln vara någorlunda stabil för att hindra att panelerna glider över manke och rygg. Det är min personliga uppfattning baserad på erfarenhet.
(westernsadlar med bom har ju på ett sätt paneler/bossor i själva bommen, mer än en engelsk sadel har, och använder väl padden mest för att få det mjukare. Rätta mg om jag har fel? Men bommen i en westernsadel ger väl betydligt mer ryggradsfrihet än bommen på en engelsk sadel, om man tar bort allt runt om?)
Sen har såklart hästens utseende också betydelse, men även en häst med väl markerad manke och rygg kan ha en rejält dspänd sadel som glider runt om sadeln inte är bra eller inte passar.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.