Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 7887 ggr
Surviver
0

känslig vikt fråga...

Jag har ett problem med en kompis till mej, jag har två ridbara hästar nu och hon vill så gärna komma och rida, andra kompisar har varit här och ridit flera gånger men inte hon. Saken är den att hon är rätt "stor" väger en bit över 100 kg och jag vill inte att mina killar ska behöva ha det på sina ryggar, men samtidigt så är jag för feg/konflikträdd kalla det vad ni vill, så jag slingrar mej hela tiden och kommer med ursäkter till varför det inte går just den dagen och vågar inte säga rakt ut att -nej du får inte för du är för tjock, det känns så elakt. Har ni några tips på hur jag kan förklara för henne utan att vara elak? Jag vet att hon mår dåligt över sin vikt och jag vill inte göra henne mer ledsen än nödvändigt…

viktoria91
0

Säg att dina hästar inte är så viktbärande kanske skulle kunna var en bra sak att säga.

[Juniette]
0

Förstår att det är känsligt, men om du inte vill, så måste du vara ärlig och säga som det är. Du får väl helt enkelt säga annars att de inte är viktbärande eller ordentligt musklade. Säg att hon gärna får följa med till hästarna och borsta mm. Stötta henne om hon vill ha motivation att gå ner i vikt, så kanske hon kan få rida senare.

zandroa
0

Ja, usch den situationen är inte rolig. Men om du hela tiden kommer med ursäkter kanske hon börjar inbilla sig ännu värre anledningar till slut. Hon kommer ju märka att du inte vill ha dit henne, så även om det är jobbigt är det nog bäst att säga som det är :/

Hon kan väl få följa med och hälsa och så på hästarna i alla fall, om hon väger över 100 kg så förstår hon nog även om det känns jobbigt.

AnnaLundin
0

jag skulle vilja påstå att du underskattar hästarnas förmåga att bära ryttare, såvida det inte är pyttesmå hästar du har.

En av mina vänner vägde nära 150 kg innan hon gjorde sin viktoperation. Hon red på sin foderhäst (halvblod med stor fullblodsandel, ca 155 cm hög) regelbundet och han var lika pigg och busig med henne som med vilken annan ryttare som helst.

Och så här såg jag ut på min häst när jag vägde strax under 100-kg-strecket…

(urutselt fotot, taget av mkt ovan fotograf samtidigt som lilla nyinridna hästen backar in i vår trädgård = jag vill inte ta ngn konflikt med henne just då och sitter som en havande anka i skitande ställning i sadeln)

Miikan
0

ta en skrittur bara kanske? :)

Lorita
0

Jag håller 100% med #4 hästar orkar mycket mer än vad vi tror.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Rita-S
0

Jag tycker.. prova! Du känner dina hästar väl, du ser omedelbart om dom värkligen inte klarar med. Som #4 och #6 säger så är hästar stärkare än många tror. Och sen är det ju inte så att ni måste rida i 4 timmar i hårt arbete heller, eller hur? Ni kan ju börja med en lite kortare skrittpromenad på mellan en halv och en timme. Är det normalstora hästar utan sjukdom och skada eller medfötta svagheter klarar dom den vikten. Det är klart, är det ponny (maxad D eller mindre) du har så är det att se efter deras kroppsbyggnad självklart och ta en bedömning, då är det inte "bara att". 

Men är det så att du har ponny, och dessa inte är så viktbärande så kan jag som numera mullig och f-d tjockis berätta, det skulle för mig vara mer ödesdigande och sårande att få veta att det jag trodde var min kompis i flera månader, kanske ÅR, har slingrat sig och hittat på ursäkter i stället för att säga sanningen. Säg som det är, i stället för att slingra dig, men forsök hitta det bästa sätt att säga sanningen, jag kan inte råda dig i hur du skal säga det då jag inte känner din kompis, men sanningen måste du i vilket fall som helst säga tycker jag..

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Elshira
0

Jag säger det samma, är inte dina hästar av "vinthundstyp" så klarar det säkert både skritt och lite trav (kanske förutsatt att din kompis inte dunsar upp och ner som en säck potatis dock).

Tänk bara på alla killar som tävlar t.ex hoppning, tror ni alla dom väger under 80? Cool Nä där är det vanligt med både 90 och 100 kilo (och säkert ett par kilo till för den delen) - som rider hårt, dagligen!

Så börja med att skritta och trava lite (var jag förstått så kan din kompis rida lite i.af?). man kan väll säga att ju sämre balans hon har, ju lugnare får man ta det med hästen. Men så fort hon har kontroll på sig själv kan ni säkert börja "arbeta" lite med!

En bra tumregel är ju annars 1/5 av hästens kropsvikt (förutsatt att hästen är bra byggd och att inte den mest avikten består av fett förståss).

Själv rider jag min Welsh Mountain hingst (dock inte hoppning), han är (till skillnad från de andra stona vi har) väldigt bärig och struttar runt med mig som ingen ting (han är "mer häst" än våra D-ponnyer att rida!). Ett litet muskelpaket på 280 kg. Och jag väger strax över 50 kg - där stämmer 1/5 del principen bra!

Så var inte rädd för att prova i.af! Ser du på din häst att den tycker det är jobbigt, ja då får du väll förklara läget så att säga. Men hästen kommer garanterat inte ta skada av att ni testar en gång i.af!

Hakuna matata!

Surviver
0

Jag kanske skulle prova att låta henne rida en liten sväng iallafall då, det är ridtravare jag har och de är normalt musklade. Hon har aldrig hållit på med hästar förut så det är ju korta skrittpromenader som det är tal om isåfall. Som ni säger så känner jag ju dom väl och ser väl kanske om dom tycker att det är för tungt.

Kan tillägga att det inte är speciellt länge som vi har pratat om det, några veckor bara, så jag har inte slingrat mej så länge :o)

Lorita
0

Leker man med tanken att hon väger 120 blir 5X120=600 kg en ganska liten häst.

Elshira
0

#9 Ja kan hon inte rida så är det ju garanterat bara skritt än på ett bra tag (om hon nu skulle vilja fortsätta) - och det är jag övertygad om att även en ridtravare med normal kropp orkar!

Hakuna matata!

Rita-S
0

#9 skönt att det inte är så länge iaf :)
Men om det är travare du har och dom inte är pyttesmå eller jättesmala i benbygning, och dessutom är normalt musklade skal dom nog garanterat klara bära henne på mysiga skritturer i skogen! Och sedan hon inte kan rida blir ju skritt första steg oavsett vilket som. Dom kommer nog klara det bra om dom inte har rygg eller benproblem! Glad

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur

Em--ma
0

#10 tar man vikten gånger 5, eller 10 ? Glad

/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

Elshira
0

#13 Man brukar säga hästens vikt delat på 5 = maxvikten. Väger hästen 500 kg så är det 100 kg som är maxvikten. 600 = 120 kg, eller som med min ponny 280 = 56 kg

En vanlig häst på 150-160 brukar ju ligga på runt 5-600 kg (väldigt stor skillnad från häst till häst oavsett storlek, men generellt),

Hakuna matata!

LitenPyssling
0

En liten fråga om jag får sno tråden lite (A).

Islandshästar säger de är viktbärande, dessa är ju väldigt små och med viktbärande tänker man sig att tyngre karlar kan rida utan problem, ändå ser man inte så stora män på silandshästarna!?
Detsamma gäller Fjordingen, normal höjd är runt 140cm upp till 145 och de (beroende på kroppstyp) har ju inte så enormt stor vikt men sägs ändå vara viktbärare men man ser ju inte dessa tyngre män på dessa?

Nu tog jag män av den anledning att de större människor jag sett oftast är män.

Om en (har 0 koll på deras vikt) islandshäst har en vikt på 400kg så är ju dennes maxvikt 80kg och detta är ju ändå en otroligt vanlig vikt hos män och då är rätt många med lite + kilon är de då för tunga?

-.::Mvh Evve::.-  Medarbetare på Kanin.Ifokus
----------------------------------------------------
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg

Gronstedt
0

Det beror mycket på hur lång rygg hästen har. Kallblod har ofta kort rygg och är kompakt byggda = kan ta mer vikt.

Men jag tror också att det har gått en del mytbildning i det där, att shetlandsponny och islandshäst kan bära "vuxna män" medan 650 kg stadig SWB skulle gå sönder för 100 kg.

Om din vän inte hoppar eller sitter ned i trav innan hon lärt sig att vara mjuk och följsam och rida i hästen i form, så tror jag inte det blir några problem.

Rita-S
0

Islandshästar har en kortare rygg än ett halvblod har i förhållande till sin höjd, samma har fjordhästen, därav är dom något mer viktbärande, men jag skulle ju ändå inte stoppa presis vad som helst på denna rygg. Men känner man sin häst väl, vet att den är frisk och oskadat och välmusklat så ser man oavsett snabbt om den tycker det är orimligt tungt eller ej. Man kan ju fortfarande tänka sig före litegrann.

viktoria91
0

#15 Läste i någon hästtidning att enligt en ny studie var islandhästar inte mer viktbärande än en annan ponny i samma "modell".

Lorita
0

#15 en islandshäst varierar från B-ponny till liten stor häst 300-500kg skulle jag tro, 60-100kg

Jag var i kontakt med en som sysslade med islandshästar och hon tyckte att även på dom var 1/5 lag som takvikt. Att dom skulle vara starkare det är mycket marknadsföring från Island som hårt marknade sin exportprodukt ända fram till deras ekonomiska kris för några år sen.

LitenPyssling
0

#19 Tack för svaret! =)

-.::Mvh Evve::.-  Medarbetare på Kanin.Ifokus
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg

Maja
0

Islandshästar har kortare rygg, starkare ben och tätare skelett. Vikten ligger normalt runt 350 kg, vilket enligt "dela på fem"-regeln skulle innebära att de kunde ta 70 kg. Men just på grund av att rasen är byggd på ett annat sätt så tål de lite mer.

Men sedan vet jag många som är lite för "snälla" vad gäller vikten. Hästen klarar ofta av mer än vad många tror (förutsatt att den har en god exteriör och är välmusklad).

#0 - Jag tror nog att dina hästar (visst är det travare du har?) skulle klara av att bära din vän en bit i alla fall så länge de är starka i kroppen och inte har några problem. Själv red jag två travare ett tag där ägaren vägde runt 120 kg och det gick utan problem (dock red hon inte så ofta). Du märker nog på dina hästar om de markerar att det inte är okej. Lycka till!

bell
0

Passa på att prata lite med henne redan första gången hon rider (eller innan) hur viktigt det är med följsamhet.

Jag skulle aldrig låta min man (110 kg) rida min häst  därremot har jag en kompis som gärna får göra det då ryttaren är mycket duktig ryttare som visst väger mycket ca (107kg) men besitter stor kunskap & känsla för sin ridning. (lite snurrigt hoppas du förstår)

(Jag är mer oroad över ryttarens balans än vikt)

Men skritt turer går säkert bra. lycka till hur du än gör.

ZipZ
0

Kommenterar för att fortsätta läsa tråden :)

Mvh

Sandra

Medarbetare på Ridportifokus

jackiejohn
0

Kan ta nin kära pappa som exempel då han väger +/- 100kg. Han har ridit två av mina hästar och det är inga stora hästar! Min fjording på 136,5 i manken red han på dock enbart skritt och det gick hur fint som helst hon tyckte inte det var jobbigt allt. Min ena travare som är 152 cm i manken har han skrittat/travat/galopperat på utan några som helst problem också Glad

Båda hästarna har varit välmusklade och har/haft en fin kroppsbyggnad så om ni bara tar det lugnt ska det nog gå fint om du är uppmärksam på hästarnas signaler.

Birke
0

Låt henne prova sitta upp, men håll koll på hur hästem reagerar på vikten.

WornOut
0

Jag håller med #22. Tycker det är mycket värre med en oerfaren person som väger 80 än en erfaren med bra balans på 120 :)

Molla
0

Som sagts innan, låt henne pröva. Men prata med henne innan om att det är på gränsen för mycket och att ni får se hur hästen reagerar. Som sagts, en morot för henne att droppa vikt kanske! =)

niare
0

jag väger 98 kg och rider mitt halvblod utan problem många är väldigt viktkänsliga vet att ett grannstall som har hästar har satt 60 kg maxvikt på deras hästar som är halvblod.

Tusen
0

Måste säga att ni resonerar bra lustigt. När man säger att vuxna kan rida russ skriker ni att de klarar de aldrig. Men andra 300 kg häster klarar alltså 60 kg ryttare?! Måste dock såga att jag är övertygad om att de klarar dessa ryttare utmärkt.

Lorita
0

#29 varför skulle inte ett russ klara 60kg på ryggen?

Tusen
0

#30 Inte vet jag? Men så har det skrivits här på siddan tidigare.

Dessutom har viktgränsen i monté sänkts till 60 kr med full utrustning vilket medför att ryttaren inte får väga mer än 50 kg naken. Detta p.g.a alla förståsigpåare som säger att det är synd om russen som får bära så mycket.

Lorita
0

#31 det är synd, ett russ på 300 kg borde klara en ryttare på 60kg + sadel lätt.

Det är kanske ett tecken på hur vikt fixerade vi har blivit Obestämd och att sänka vikten för vad barn får väga kan leda till banting som kan leda till…………

Det gjorde en klasskamrat till min dotter hon bantade kraftigt (på hejad av mamma och tränare) för att kunna tävla sin shettis det sista året (galopp)

Tusen
0
[Zkold]
0

Min pojkvän vägde 100 ett tag, nu p.ga längd och muskler men min travare bar upp honom på en skrittrunda utan problem. Han väger själv 500 typ så 100 är ju i teorin inte så mycket för honom. Kan tillägga också att han är ganska musklad över rygg och i bra kondis, tror det gör inverkan på ifall de "orkar" eller inte också.

Tycker du ska testa faktiskt dom klarar som sagt mer än vad man tror Skrattande

Zaphix
0

Läste att det var ridtravare..

Körs dom?

I så fall kan ni väl ut och köra tillsammans. I alla fall jag tycker att det är roligare med sällskap i vagnen än att ha sällskap som rider. Då behöver du inte oroa dig för vikten heller.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Surviver
0

#35 Nja, dom är ju körbara men tyvärr har jag inga grejer, annars hade det ju varit ett alternativ.

Zabbio
0

Travare brukar vara väldigt hållbara. Är de normalt musklade och vettigt igångsatta klarar de helt säkert lätt ridning även av tyngre ryttare. (och detta kommer från någon som har dåligt samvete för att hon själv ligger på 70kg på sin travare…ärhm.. jag är alltid så orolig för att just jag ska göra nåt fatalt, omedvetet fel.. = jag är paranoid,.. x)

Nej men seriöst så är det säkert inga problem för hästarna att bära henne. Beroende på hur hon rider kan hon säkert rida dem i normalhårt arbete också, men det är ju extra viktigt att hon kan bära upp sig själv när belastningen på hästen är större pga vikten. Men lätta ridturer, skritt i skogen och kanske så småningom rundor med mycket skritt och lite trav o galopp osv funkar säkert aldeldes utmärkt. Se det som en chans för pållarna att bygga lite extra muskler :P

Om det däremot så att du faktiskt inte vill att hon ska rida dina hästar, så är det ju ditt val. Men då bör du förklara varför och hur för henne, speciellt när andra får rida dem. Ha bara rätt tonläge och kroppspråk; 93% av det man lägger märke till när man pratar med någon är kroppspråk och tonläge m.m., orden är  bara 7%.  Tänk inte att ''du är fet'', för det du tänker kommer uppfattas.  Tänk hellre ''jag vill gärna låta dig rida men det känns inte rätt mot hästen för att….''.  Dvs samma sak som du skulle kunna säga till henne.

Bara mina tankar och tips :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Zabbio
0

#17 Fjordhästen har väl ingen kort rygg?

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Lorita
0

#38 det är rätt dom är körhästar = lågställda (lång rygg)

Det är väll bara araben som har kort rygg eftersom dom har en kota mindre Obestämd

Rafflan
0

Om du inte har en ovanligt liten eller tunn häst så tror jag inte hästen tar någon skada av att hon rider någon enstaka gång ;)

Jag brukar rida stallets shettisar någon enstaka gång, jag är 158 så är för lång för dem, dock funkar vikten, men jag tycker längden är lika viktigt som vikten, så det är enligt mig lika illa att vars för lång som för tung ;)
Och dem överlever dem få gångerna jag rider dem ;)

LinaN
0

Härom sommaren så skrittade jag och en tjej ut på Harry i tandem, och det gick hur bra som helst, vi räknade på det och då hade han ca 140-160 kg på ryggen och tänkte inte mer på den saken.

Vikten är det minsta problemet, det är balans och kroppskontroll som är…

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Salish
0

#39 Om ryggen är lång eller kort beror inte på mängden kotor. Se bara på giraffer, de har sju halskotor precis som människor och hästar ;) Gäller även ryggkotor. Kan tänka mig att hästar med kortare rygg har kortare kotor och hästar med längre rygg har längre kotor.

AnnaLundin
0

#42 - fast araberna (de flesta av dem) HAR en ländkota mindre än hästar av andra raser. Det gör ju att ryggens totala längd blir "en kota kortare".

Elshira
0

#42 Precis som #43 säger så har så gott som alla araber en kota mindre. Har själv fött upp araber så är väl medveten om det. :)

Hakuna matata!

Birke
0

Jag klarar en stor vikt, men frågan är om det är hälsosamt för mig att gå runt med den ofta på ryggen, speciellt inte att arbeta med den. Jag anser att det är Ok att sätta upp en stor ryttare ngn enstaka gång, men ser ingen anledning att utsätta mina hästar för tyngden ofta.

kaka1234567
0

Håller faktiskt med #45.

Dock skulle jag aldrig ens velat sätta mer en 60 kg på min häst eller den jag vill ha

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

lisette
0

jag fattar inte varför folk är så upphängda på vikten? en normalmusklad häst klarar mer än vad vi tror. kanske inte varje dag, men lite då och då dör de inte av. men en ponny/stor häst ska definitivt klara mer än 60 kg.

jag har satt 50 kg på min lilla b-ponny, (mest för att ha en gräns så att det inte slängs upp 70kgs klumpar som mig själv på honom). men skulle det vara en duktig ryttare som jobbar honom i form så är vikten av mindre betydelse. väger en duktig ryttare 55 kg och rider honom rätt några dagar i veckan så tycker jag bara det är nyttigt för hästen.

Salish
0

#43 Jag är mycket väl medveten om att araber har en kota mindre, det jag säger är det att en häst måste inte ha en kota mindre för att ha kortare rygg.

niare
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

min b-ponny har jag satt 60 kg på för han är unghäst och inte har dom musklerna än. hon som rider väger 58 kg och det bär han utan problem så en stor häst klarar ju mkt mer än vad min lille pojk gör ;)

Lorita
0

#46 Förvånad så alla som väger mer än 60 kg ska sluta rida???????????

viktoria91
0

#50 Nänä, man måste ju banta! FlörtStackars min grova D-ponny som är rätt bra musklad som får släpa på mig som väger lite över 60 kilo. Cool

Birke
0

#46 Oj, 60 kg :O Vad är det för häst?

#47 Tkr inte heller att man ska hänga upp sig på vikten, mycket spelar roll som erfarenhet, balans, hur det ska ridas, osv, men personligen sätter jag inte upp tex min kompis på +110kg på min 160hästar mer än för ngn enstaka lugn och kort tur då och då, även om jag anser henne duktig ryttare.

NettanLindholm
0

#46 Nu måste du skoja ? 60 kg oavsett hur stor hästen är ?  Jag väger 52 kg och ja, då får jag alltså väga max 8 kg till för att kunna rida ? jag är smal, väger för lite för min längd egentligen och ändå bara 8 kg till så är jag för tung..

kaka1234567
0

Nej nu upp fatta alla fel inte mer en 60 JUST PÅ DENA HÄST För att han troligt vis inte hade klarat mer. Den kan klara mer en 80 den hästen men eftersom den är så pas tröt i kroppen ska den inte bli riden av mer en 60 kg enligt min tränare. Så att den får vila ut. Den klarar heller inte av att stå still

Jag va otroligt o tydlig med de jag menade och skrev ursäkta .

Jag skrev ju så här: Dock skulle jag aldrig ens velat sätta mer en 60 kg på min häst eller den jag vill ha. Håller med att de va mycket otydligt skrivet.

Sen skrev jag aldrig att alla som väger mer en 60 ska sluta rida de vore hämskt otrevligt .

den hästen har tangiga arab ben och redan problem med benen så vil inte ha mer slitage endast därför. Och rätså omusklad

De finns ju shetisar och russ som bär ungeför så eller mer .  Beroende på muskler och ryttarens balans . Jag sa aldrig att de inte va ok att väga mer en 60 och rida jag har många stora vänner som rider och är mega duktiga och hästen mår inte sämmre av de. Är man förtanig på en stor häst blir de svårt att komma åt. de vet jag av egen erfarenhet

Men de här anser jag är ett klokt sätt att se på hästens hälsa =Men ser ingen anledning att utsättaen hästar för en för stor tyngd ofta. Lagom är bäst

_Mvh kaka
_

Lorita
0

60 kg max det är en normal och frisk B-ponny, måste du förtärka anorexia tränden?

Om en stor häst får det som maxtygd då är den för dålig för att ridas alls.

kaka1234567
0

Nej de är den inte, jag villl bara inte slita ut den hästen för den har gött och burit på massa tyngd och blivigt sliten pg de. Den är äldre model och blir lätt över ansträngd. Denna max vikten har jag på henne för att så fort de blir för mycket att bära blir hon över ansträngd och är oerhört omusklad och är så pas sliten i benen .  Allt deta är av en anledning sen vet ni inte hur stor hästen här så hur kan ni veta ??

_Mvh kaka
_

kaka1234567
0

Anorektiker trend haha kul sagt men att va för överviktighets tränden är inte heller så bra. Man ska ta hand om sig  och väga alldeles lagom för sin kropps byggnad och längd.

Jag är rätt så kort är 163 0ch väger 52 de är alldeles lagom

_Mvh kaka
_

Lorita
0

• vart vill du med dina inlägg, anorexera ridsporten???
  • Vet du hur få vuxna det är som väger 60 kg?
  • Vad har du grund för just 60 kg?

sen är det en frisk häst tråden handlar om inte en sjuk häst, är hästen frisk så är 1/5 ett bra mått och klarar inte hästen det ska den inte ridas alls, eftersom vaje steg är en belastning.

kaka1234567
0

För jag har pratat med min tränare och fick de tipset. Och sen så är de ju 60 PÅ DEN HÄSTEN läser du inte läs jag har ju skrivigt att shetisar och b ponyer klarar mer en så. Vaf fan vet du har du sät den hästen jag skrev ju att den va o musklad sliten i benen och skulle i såfal behövt musklas om . Så lägg ner vad vil du komma med dina inläg attv taraka en eller läs snälla . Häre gud denenda jag hade skrivigt va att jag

Håller faktiskt med #45.

Dock skulle jag aldrig ens velat sätta mer en 60 kg på min häst eller den jag vill ha

_Mvh kaka
_

kaka1234567
0

Den klarar 80 kg enligt min tränara mmen den är oerhört tröt i kroppen så hon sa att om någon kompis ska rida ska se inte va mer en 60 för att den klarar inte av at stå still men måste villa ut så för till fälet blir de 60

_Mvh kaka
_

Lorita
0

tråden handlar om en frisk häst och vad den orkar, då hör inte en sjuk häst in i diskutionen överhuvdtaget.

Sen om en stor häst inte enligt din tränareinte klarar mer än 60 kg, då skulle jag slutar rida hästen och låta den gå i pension.

Jag fattare inte ditt inlägg överhuvudtaget, friska hästar orkar sjuka hästar ska inte ridas.

kaka1234567
0

Men jag rider inte den en är inte ens min jag sa jag vil ha så det så . ock förlåt då kniper jag och aldrik talar igen . Ditt ord är min lag Skrattande

_Mvh kaka
_

AnnaLundin
0

jag skulle snarare säga att en tränare som påstår att en häst inte ska bära mer än 60 kg skulle genast tappa mitt förtroende, för den vet inte vad den håller på med!

kaka1234567
0

den sa bara att de skulle va tilfäligt tills dens kropp orkat uppsig ni vet inte vad den gjort tidigare annars sa H*n att den hästen klarar mer en så.

_Mvh kaka
_

CelsiusT
0

Nu tycker jag det börjat närma sig påhopp mot "Kaka". Oavsett hur tokigt man tycker det är att ha 60kg som maxvikt på en stor häst så finns det ingen anledning att hoppa på kaka när h*n förklarat att det är vad osm är satt som maxgräns för den individen. Finns ingen anledning att dra upp anorexia.Detta är ett öppet forum och alla har rätt att uttrycka sig, och man har rätt att komentera, men att hoppa på en person är väldigt onödigt.

Acceptera att kaka berättade vilket maxgräns dom har på den hästen. Man kan kommentera att det är väldigt lågt och ifrågasätta/fråga varför, men man behöver verkligen inte hänga upp sig på det.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Rafflan
0

#58 det handlar inte om anorexia inom ridsporten, folk är för lata helt enkelt, har inte ens muskler att lyfta en spånbal liksom eller promenera i 1 timme med sin häst. Dem har inga muskler, dem sittar på hästen och åker utan att anstänga sig det minsta och då väger dem bara skin och ben, tränar man lite och jobbar lite med sig själv och med stall jobbet från man muskler, viserligen ökar kanske siffrorna på vågen, men det är useendet man ska kolla på, inte siffrorna ;)
*syftar inte på någon särskild med detta inlägg*

Jag tycker en frisk vuxen häst ska klara 80-90 kg beroende på kroppsvikt och kroppsbyggnad.

Som om vi säger att den klarar 90 kg tror jag inte den dör om man sätter upp en ryttare på 120 kg en kortare trav och skritt tur liksom :)

Mirass
0

Du gör det som känns rätt för dig, och dina hästar. Om du inte vill att hon ska rida, så ska hon inte göra det heller.

Jag håller med om att jag hellre har en lite tyngre ryttare med balans än en lite lättare utan balans.
Men, oavsett hur bra balans en person på 120 kg skulle ha så skulle h*n aldrig få sitta upp på mina hästar. Men det är MIN åsikt.

examynia
0

jag tycker åxå att de är upp tillvar och en att bestämma över sin häst.. MEN jag tror åxå att hästarna klarar mer än man tror.. OM hästen är frisk i rygg å ben vill säga.. jag kan säga att jag väger väl mer än jag borde runt 100 (påväg neråt:-P) men min häst är frisk å kry i rygg (kollar med kiropraktor osv ibland för att vara säker) å ben å normalt när han är igång å tränad å musklad väger han nästan 630 KG så jag anser inga problem med att bära upp mig då jag har balans osv..å han är pigg å glad å framåt när vi är ute och rider. å jag håller med er som säger "hellre lite tyngre ryttare med balans än en lättare utan"..  å skulle min häst visa minsta lilla tendens till att inte kunna bära mig så skulle jag hoppa av direkt.. skulle aldrig fortsätta rida om jag märkte att han tycker de är jobbigt..

alla hästar är individer så man får anpassa allt efter vad just dom klarar av.. å är de nån man inte vill ska sitta upp.. då låter man inte den personen att sitta upp.. Mina åsikter=)

lisette
0

nu tycker jag stämningen har blivit lite tråkig. aneroxia har inte direkt med detta att göra.

vi kommer att börja ta bort inlägg om det fortsätts posta otrevliga inlägg som ej hör till tråden.