Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettfoder
Läst 4208 ggr
WinterPrince
0

Startgiva Lucern

Hej! Jag ska börja ge min häst Lucern, strå varianten inte pellets.

Jag vill vänja honom succesivt men vet inte hur mycket jag ska ge första gången. Förslag?

Dessutom undrar jag, ska jag byta ut del av hösilaget mot lucernen eller ska jag bara lägga till lucern?

polgara
0

Ställer då frågan, varför ska du ge lusern? Om du ska ersätta hösilaget eller bara lägga till det beror ju lite på analysen på grovfodret o hur mkt strå hästen får idag. ½-1kg kan man börja med utan problem

WinterPrince
0

Tyvärr finns ingen analys då hösilaget kommer från många små åkrar.

Jag ser på honom att han behöver mer protein även om han inte är tunn. Han får i dagsläget 12kg hösilage om dagen.

Men jag tror jag börjar med ½kg/dag så får vi se vad som händer.

Em--ma
0

Du kan absolut ge honom på en gång så mycket du tror han behöver. Lusern är ju ett grovfoder och det kan du alltså ge fri tillgång i :)
Min häst har alltid haft svårt att få bra hull jag körde på Lusern i hack, men jag skulle ge ungefär 1-2 kg sån per dag och det var 48 dl sån. Och säcken var tom på en vecka. Så köpte Lusern i Pelletsform. det väger mer och är billigare i affärerna säcken väger lika mycket som i hackad form. Så lusern i pellets form är dubbelt så billigare i längden om man ska ge mycket.

/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !