Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: ridning
Läst 5517 ggr
LittleMolly
0

Jag lyckas aldrig lära mig rida!

Jag började rida när jag var 6 år, nu är jag 24. Jag har ridit regelbundet i stort sett hela mitt liv, med undantag för de två senaste åren.

Jag älskar verkligen hästar och jag älskar att rida. Problemet är att jag aldrig kommer någonstans. Jag har ridit på ridskola, varit på ridläger, haft sköthästar och ridit privat… ändå har jag aldrig kommit någonstans. Efter att jag lärt mig de absoluta grunderna (sitta upp, sitta av, gångarterna, lättridning, hoppa små låga hinder, svänga etc) så tog det stopp. Jag har kämpat som ett djur hela livet, ändå lyckas jag aldrig lära mig mer än så.

Det jag fått höra när jag ridit för instruktör, eller när någon sett mig rida, är att jag använder tyglar, skänklar, säte, röst etc antingen för mycket eller för lite. Jag VILL ju göra rätt och jag KÄMPAR verkligen, men det slutar alltid med att instruktören inte har tålamod med mig. Speciellt om jag ska rida en privathäst, då är ägaren - så klart - extremt noga med att hästen rids rätt och förlåter inte mina tabbar. Jag har min fulla förståelse för detta för det handlar ju faktiskt om hästens bästa. Hästens bästa är viktigare än att just jag ska rida.

En period när jag var liten hade jag en sköthäst (islandshäst) som av någon anledning bara ville bli riden av just mig, det hände ibland att ägaren till ridskolan till och med ringde och bad mig komma ut och rida för att hästen behövde gå. Hästen var en problemhäst annars, men det var aldrig några problem när jag satt på.

Den här hästen lämpade sig bäst för skogsridning så jag tog ofta långa skogsturer själv. Jag försökte träna på sits och hjälper och sånt då, men det gick ju sådär. Men hästen mådde fint när jag satt på.

Efter något år fick vi en ny ridlärare, som mycket väl kände till att jag brukade rida den här hästen, men plötsligt fick jag aldrig rida henne på lektionerna längre. Jag fattade inte varför, förrän min bästis ringde mig en kväll och sa att hon visste varför, att det var för att ridläraren inte tyckte att jag kunde rida henne på rätt sätt. Jag kunde ju inte det där med att rida i form och allt sånt. Själv fick jag rida en annan häst som jag inte kunde kontrollera. Till slut slängde han av mig och jag bröt armen. Min favorithäst fick jag aldrig mer rida, hon dog av ålder när jag var hemma med bruten arm.

Detta är 11 år sen. Sen dess har jag kämpat på, försökt lära mig rida ordentligt men det har inte gått. När jag var 14 och min favorithäst dött bytte jag ridskola, till min gamla där jag slutat ett par år tidigare. Jag började i samma nivå där jag slutat några år tidigare, alla andra hade sen länge avancerat flera grupper upp. Själv harvade jag kvar på samma nivå i tre år till. Sen gjorde jag ett uppehåll.

För några år sen hittade jag ett nytt ställe med islandshästar, ett turridningsställe där jag motionerade lite hästar ett tag. Att återigen lufsa omkring i skogen passade mig perfekt men ägaren var inte nöjd över att jag inte kunde använda hjälperna på rätt sätt. Jag förvirrade hästarna och kunde göra dem helt stirriga, helt omedvetet. Detta hade också hänt upprepade gånger tidigare, på andra ställen. Återigen försökte jag lära mig men det hände ingenting.

Nu är det ca ett år sen jag red men ridsuget har smugit sig på så jag satte in en annons på internet. Jag efterlyste en skogsmulle och drog ner min ridvana från faktiska 15 år allt som allt, till 2 år vilket jag kände mer motsvarade mina ridkunskaper. Och yes, jag fick ett svar! En tjej med ett halvblod ville ha nån som kunde rida i skogen 1-2 ggr/vecka. Hästen skulle vara en skogsmulle. Perfekt tänkte jag och svarade.

Igår provred jag och det var det värsta jag varit med om på jättelänge, en riktig skräckupplevelse. Jag kände att jag hade noll kontroll, hästen betedde sig konstigt när jag försökte använda hjälperna och den var jättetittig (vilket jag inte heller visste innan för då hade jag aldrig suttit upp på den) vilket blev än värre när jag gav den fel signaler. Till slut gick hästen på snedden och hoppade rakt ut framför en jättelastbil. Som tur var gick det bra, ingenting allvarligt hände. Men det KUNDE ha blivit en fullständig katastrof!!

Det blir naturligtvis ingen mer gång. Ägaren sa att det märktes att jag var oerfaren. Fan, tänkte jag, skulle ha sagt att jag ridit i ett år! Samtidigt undrade jag vad hon skulle ha sagt om jag avslöjat att jag ridit i 15 år… Hon sa också att hon inte fattade hur jag gör när jag rider, för hästen brukar visst aldrig bete sig sådär och andra brukar känna hur de ska rida olika hästar. Jag gör aldrig det. Jag känner aldrig.

Jag har varit rädd tidigare vid ett flertal tillfällen när jag känt att jag inte behärskat situationen, men igår blev jag riktigt, riktigt livrädd. Jag vet inte om jag någonsin kommer att våga rida mer och vet inte om jag borde det heller. Jag har kanske inte talangen, eller känslan för hur man ska göra… efter 15 år är jag fortfarande nybörjare… det här gör så ont och jag älskar ju hästarna. Jag skulle så gärna VILJA kunna rida bra…

Jag skäms för att prata om det här med andra hästmänniskor, men jag känner att det är dags att prata om det trots allt. Nu sitter jag här och grubblar på om jag ridit för sista gången, med undantag för nån turridning då och då, och om jag ska ägna mig helhjärtat åt mina andra intressen som jag faktiskt är BRA på och har talang för… eller ska jag fortsätta kämpa med ridningen? Usch, jag vet varken ut eller in… :crazy: Jag är bara så ledsen över att jag aldrig kan lära mig rida!

selfrejection
0

Jag tycker det är starkt av dig att berätta om det. Om jag var du skulle jag försöka att fortsätta rida. Alla behöver inte bli elitryttare! Jag tror att det finns många hästägare som bara vill att någon rider ens häst i skogen och lufsar runt. Berätta det nästa gång du provrider! För när jag läser det du skriver så låter det på dig som att du tycker det är roligast att rida i skogen själv, utan krav på form och allt det där. Så om det är så, så tycker jag du ska säga det nästa gång :)

Zaphix
0

Har du tagit privatlektioner för en tränare?

Där du får ha fokus på bara dig och ha någon som förklarar hur du ska göra saker för att det ska bli bra. Någon som kan se vad du behöver jobba på och så..

Annars är det väl timmar i sadeln som gör en duktig på att rida, förutom att ha en bra tränare då. Så fortsätt leta medryttarhäst som du kan rida regelbundet, men inte bara i skogen, utan för att kunna bli duktigare behöver du antagligen en tränare också.

Men den vanliga ridningen kanske inte passar dig, utan finns så många andra ridsätt som du kanske skulle ha lättare för.
Centrerad ridning gär nåt jag skulle kika lite på om jag var du.

Jag är inte speciellt duktig på att rida, har väl inte fallenhet för det helt enkelt. Man har lättare för endel saker, och mindre lätt för andra.
Men jag har en egen häst ändå, nu är han väl egentligen körhäst i huvudsak, men rider honom endel också. Men inte tar han skada av att jag inte är världsbäst på att rida, han trivs så bra med att bli riden av mig ändå.
Tränar Parelli och rider då även på det sättet, inte ridskoleridning alltså. Och det passar mig väldigt bra, mycket bättre än den engelska ridningen.

Så länge du har bra hand med hästen från marken, är trevlig mot den, ansvarsfull och skötsam, så bör du klart kunna hitta en medryttarhäst.
När jag letade efter en medryttare till min häst så var nog ridningen det jag brydde mig minst om. Sålänge personen har samma tankesätt som mig, tar hand om hästen bra, tycker om hästen, är ansvarsfull och är trevlig mot hästen, så kan personen vara mindre bra på att rida. Har inget som helst intresse av en ryttare med för höga ambitioner som ska sitta och försöka jobba min häst i "form" i sann ridskoleanda.
Har nu en ung medryttare som rider honom en dag i veckan, de tar skritturer, tränar grunder i paddocken och bara umgås med varandra utan krav. Perfekt tycker jag. :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

AnnaLundin
0

Det känns mest som att du aldrig riktigt har fått chansen…

Idealet för dig vore nog att hitta en häst som passar dig, att vara medryttare på, där ägaren kan lära dig att göra "lagom" i lugn och ro.

Rafflan
0

Funderat på att bara ta det enkelt?

gasa med röst och skänkel, bromsa med tyglar och röst, sväng med tyglar, ev skänkel? Eller kanska bara rida med bett och röst, skita i skänkel?

För mig låter det som om du ska använda så många hjälper och allt bara blir fel…

Mitt tips: hitta en passande privat häst att rida, börja med basic: gasa med röst och skänkel, bromsa med röst och tygel, sväng med tygel och ev skänkel, rid mycket i skogen och lär känna hästen, sen kan du med någon med tålamod som kan hjälpa dig på den hästen försöka lära dig saker som att forma på böjt spår, skänkelvikning, backa, galopp fattning, osv, osv, osv.

Zabbio
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Du behöver nog mest hitta en instruktör, ridstil och häst som passar dig :)

Jag red i 12 år och hade helt gav upp all tanke på att bli en vettig ryttare. Allt som att rida i form osv fungerade inte alls, och flera ridlärare sa rent ut att jag är  hopplös och aldrig lär mig. Jajja, tänkte jag, vill ändå ha häst och rida, sen tänker jag inte lära mig att sitta och sparka och dra i hästarna ändå, det kan bara inte vara nyttigt att gå så spända.. tänkte jag då. Sen hittade jag rätt instruktör, fick upp ögonen för att ridning inte handlade om att tvinga in egen och hästens kropp in i ytterlägen och spändheter.. man kan fakrtiskt sitta bekvämt i lodrät sits! :O  Min häst var en oinriden travare och vi fick ju börja från början..

Det har tagit tid, men nu känner jag att jag lär mig varje gång jag rider. Jag KAN bli bättre, och de där instruktörerna hade fel; jag är inte hopplös.

Det är inte du heller, du ska bara hitta rätt.

//hälsar ''den hopplösa''

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Maja
0

Jag red på ridskola i många år, men jag upplevde inte att jag utvecklades mycket under den tiden. Visst kunde jag lyckas bra ibland och ha stunder när jag kände "Wow, det är så här det ska vara!", men ofta så kände jag hur självförtroendet sjönk. Jag kunde ingenting. Jag kunde sitta på en häst och åka med, men inte rida så där bra som jag drömde om. Sedan kom jag och min dåvarande tränare inte alls överens, jag fick inte den hjälp och det stöd som jag behövde utan jag kände att tränaren inte brydde sig. Fick ibland kommentarer som påpekade att "Det där kan du inte", "Till och med småbarnen kan få den där hästen att gå i form, men det kan inte du!" och så vidare. Vissa fall fick jag inte ens kommentarer trots att jag visste att hästen inte gick bra. När jag berättade att jag skulle börja rida två privathästar sade tränaren till och med "Jaha, då hoppas jag att de är lättridna om du ska klara det…" Så mitt självförtroende var ju inte så där toppenhögt måste jag säga. Jag lider även av oerhörd prestationsångest och om jag inte lyckas med saker och ting kan jag i vissa fall bli knäckt (gäller främst skola och ridning).

Men jag gav inte upp. För hästarna var ju så underbara och jag ville inte sluta bara för att jag aldrig skulle kunna bli någonting bra. Hade kompisar som stöttade och när jag började rida ensam utan att ha en tränare som stod och iakttog mig så började saker släppa. På ridskolan hade jag ju vetat hur saker och ting skulle se ut, vad tränaren ville ha, hur man skulle rida, men jag fick aldrig till det där inne på ridbanan tillsammans med 7 andra ekipage. Men så fort jag kände att det bara vad jag och hästen så började saker släppa.

Det rullade vidare och jag började rida andra hästar och kände hur det gick bättre och bättre. För lite mer än ett år sedan började jag rida för en tränare i området som jag inte visste så mycket om mer än att han var i min ålder och hade tävlat SM. Kände lite prestationsångest men redan första lektionen så kände jag hur bra allting fungerade mellan oss. Jag kan lova att de lektioner som jag har haft med honom har givit mig betydligt mer än vad alla mina ridturer i livet har givit mig tillsammans! ;) Han har till och med fått mig att inse att jag är bättre än vad jag tror. Red även för en annan tränare (som har tävlat de högre nivåerna inom dressyr) vid ett tillfälle och efter 20 minuter fick jag höra att jag och hästen skulle kunna ta oss riktigt långt om vi bara fortsatte att träna lite till. Flertalet gånger har jag fått fina kommentarer som jag brukar tänka tillbaka på när saker går dåligt när jag rider nu.

Så ja, jag har ridit i säkert 10 år totalt, men det är nog bara de senaste 3 åren som jag har lärt mig någonting. Så ge inte upp! Tro på dig själv! Leta efter en bra tränare (finns många som erbjuder lektioner på sina egna hästar) och var ärlig om hur du känner om ridning så ska du se att allt går bra!

lisette
0

jag blir uppriktigt ledsen när jag läser det du skriver. du ska verkligen ha en eloge för att du vågar skriva om det!

sedan tycker jag att du måste ha råkat ut för otroligt dåliga ridlärare. tror nog att en privat ridlärare hade varit mer lämpat för dig. på en snäll, men ärlig häst.

var bor du? det finns kanske någon här som kan tipsa dig om en tränare som är bra och förklarar bra? jag har själv haft problem med min ridning och ridläraren som jag har är så otroligt bra. hon är hård, men rättvis och förklarar på ett sätt som jag förstår. tränaren är verkligen a och o för ens ridning!

ang hästen du provridit. det behöver inte enbart vara "ditt" fel att det blev som det blev. kanske behövde hästen ha en mer erfaren ryttare och ägaren tagit en chans?

[Juniette]
0

Du borde försöka hitta en bra lugn och trygg privathäst,
försök att inte bry dig om den misslyckade provridningen
det är inte lätt att lyckas första gången man sitter på en ny häst.
Jag tror många känner sig osäkra när de skall rida en ny häst
men få som erkänner det. Skriv nästa gång att du inte är intresserad av någon tittig, studsig häst. Utan endast en trygg.

CelsiusT
0

Urs vad jobbigt det låter.. Inge kul, förstår verkligen din sits.

Man måste inte var jätteduktig på att rida, men då måste man hitta en häst som passar ens nivå och funktion.

Var bor du nånstans? Här har vi trygg islandshäst som skulle kunna passa dig som du kan få vara medryttare på och som du kan få lektion privat på. Då får du i lugn och ro och i ditt egna tempo utvecklas. Det måste inte gå fort i utveckligen, det kan ta hela livet - det viktiga är att man har kul, och det har man med rätt häst.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Gronstedt
0

Fy, vad jobbigt att inte instruktörerna kan ge dig det stöd du behöver för att komma vidare. Dåligt av dem, tycker jag! Om du bor i mina trakter kan jag rekommendera dig att prata med min instruktör, hon har till och med fått min partner att inte bara gilla hästar och våga försöka utan dessutom att klara av det!

Rita-S
0

Det måste vara otroligt jobbigt för dig att ha ridit i så många år och känna sig på steg noll. Men jag tror mycket är pga ridlärarna! En god instruktör underviser på det nivå ens elever befinner sig, och en god instruktör skulle då gå in för att förklara så eleven fattar. Jag håller med om at ridskola även innebär att rida olika hästar så man lär sig olika saker, men jag tycker det är något som kommer när man har lärt och kan använda grunderna; Hjälparna. Jag tycker det låter som du har lärt på fel sätt från instruktören och ingen har tagit sig tiden att lära dig det rätta eller hjälpa dig vidare! Jag tycker att en privat instruktör är den rätta vägen att gå, om du får tag på en med en lugn och trygg häst som inte låter sig hetsas av fel signaler så lätt så du har lugnet och roen att lära dig rätt. Börja om i principen! Jag önsker dig lycka till!

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida. 

Zadeira
0

Jag blir otroligt imponerad över att du vågar tala om det här och att du vågar söka hjälp och råd. Många ger upp ridningen istället och släpper det helt eftersom självförtroendet inte räcker till. Du verkar ju verkligen ha viljan och längtan efter att rida och bara i det har du en stor styrka.

Du har fått många bra råd i tråden. Att hitta en instruktör som passar just dig är det viktigaste. Funkar det inte med instruktören så spelar det ingen roll hur snäll och duktig hästen är, för det är trots allt instruktören som hjälper dig framåt! Du verkar haft oturen att inte haft någon instruktör som faktiskt förstår dig och din ridning. Jag vet hur det är, en termin fick vi ny ridlärare i min ridgrupp på ridskolan och efter två gånger fick jag med hjälp av stallchefen byta till en annan grupp med en annan instruktör för vi gick inte ihop alls.

Sen ska du kanske se över vilken sorts ridning som passar dig! Du kanske inte alls passar med den engelska ridstilen. Kolla exempelvis upp om det finns möjlighet att prova wester-ridning, det kanske passar dig bättre.

Om du söker medryttarhäst så försök, även om det är jobbigt, förklara problemet du har så som du gjort här inne. Tala med ägaen och var öppen om hur svårt det är för dig med rätt hjälper osv, och att du hemskt gärna vill ha medryttarhäst för att utvecklas och börja om från början. Jag tror dessvärre inte du kommer utevecklas om du bara rider runt lite skogsmulle, utan du behöver en ordentlig tränare som funkar ihop med dig och helt enkelt början från början!