Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 5396 ggr
Batistini
0

Tappade muskler!

Hej!

Under vintern har min lilla shettis helt plötsligt börjat tappa massa muskler! Det har gått på bara några veckor, hon är inte samma häst längre. Hon går på bara hö just nu, då hon har haft fång och inte blir arbetad så ofta.

Hennes foderstat ser exakt likadan ut som min andra shettis, och hon har fina muskler kvar (de går lika lite båda två), precis som min stora häst (fast han får ju givetvis mera hö) som blir normalt riden.

Hennes hull är det inget fel på, det är bara musklerna som plötsligt försvunnit. Hon är ganska utfryst i hagen, men hon får i alla fall äta ifred.

Bifogar en bild tagen i november förra året.

Vad kan detta bero på? Brist på något?

Batistini
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Bild tagen idag…

Batistini
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

HÄR är första bilden, betydligt rundare bakdel!

Zabbio
0

Kan inte se bilderna men låter som proteinbrist.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Batistini
0

#3 Okej, ja jag misstänker starkt detta. Vet du något bra foder med mycket protein i?

Zabbio
0

#4 Man brukar rekommendera lucern eftersom det är ett grovfoder och bäst för magen.

Kraft protein finns också, och soja protein. Frågan är hur bra det är för en shettis med fång problem.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

blackie
0

Hade jag varit du så hade jag aldrig vågat prova lucern för det är ganska kraftigt och ja hade samma problem med min c-ponny som ja hade för två år sen. men ja började ge bara extra b-vitamin ochh en hel massa morötter :P asså ibland gör man ett stort problem av något som egntligen inte är så svårt att åtgärda. man får prova sig fram helt enkelt.

Men va försiktig med det här med fång, det kan gå riktigt fort. :)

AnnaLundin
0

När de tappar muskler brukar det ju oftast bero på proteinbrist, men det är ju märkligt om man har två ponnyer på samma hö och bara den ena tappar muskler. Därför ska jag (för ovanlighetens skull) inte börja på proteinbristspåret direkt…

Hur gammal är hon?'
Är det möjligen så att hon har satt mer vinterpäls än hon brukar göra? (är den möjligen lockig också?)
Det finns en sjukdom som kan orsaka avmagring och muskelförtvining, som delvis har samband med fång. Och jag vill utesluta att det handlar om den innan jag börjar ge utfodringstips.

#6 - Det går alldeles utmärkt att fodra med både lusern (om man väljer melassfri…) och med soja till fångponnyer! Dessa fodermedel innehåller mycket proteiner och det är inte proteinerna som utlöser fång.

Batistini
0

#4 och #6 Okej, tack för ert svar :)

#7 Ja, hon har faktiskt satt ovanligt mycket päls i år, dock ej lockig sådan. Frågan är hur hon ser ut under all den pälsen… Kan nämnas att den andra ponnyn är 20 år medan Frida som ponnyn i frågan heter, är 13 år gammal.

AnnaLundin
0

#8 - hon är aningen för ung för att jag skulle misstänka sjukdomen jag nämnde, som oftast bara går på äldre ponnyer.

jag skulle råda dig att börja med att låta undersöka hennes tänder, kanske har hon vassa kanter på dem som ger smärta i kinderna och svårare att äta. Eller foderinpackningar eller nåt sånt?

Sen - när hade hon fång? Medicinen man ger dem är rätt elak mot magen, så det finns risk att det har utvecklats magsår av den. Men det förutsätter ju att det inte är så länge sedan hon medicinerades…

i vilket fall som helst behöver hon ju gå upp vi vikt igen. Jag skulle råda dig att ge henne ½ kg lusern och 100-200 g soja/dag för att ge extra proteintillskott som förhoppningsvis ger muskelmassan tillbaka.

Batistini
0

#8 Okej, tack för ditt svar. Vi ska prata med veterinären i morgon! :) Jag har jämfört hennes kropp mot några bilder med hästar med proteinbrist, och det är faktiskt rätt likt. Vi hoppas att det är så "lätt" åtgärdat som proteinbrist (om man jämför med andra sjukdomar..)

Hon hade en lätt släng av fång i maj och blev medicinerad i 5 dagar (hon gick från hö till gödslat bete vilket kanske inte var det bästa). Min andra äldre ponny har blivit medicinerad betydligt mer av den medicinen och hennes mage är det inget fel på, hehe.