Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettridning
Läst 5512 ggr
selfrejection
0

Rida efter vaccination?

Jag har lyckats klanta mig lite imorgon med en körlektion och vaccination av hästen nästan smack på varandra, så nu undrar jag, kan man rida efter att man tagit vaccinations sprutan? Det är grundvaccination.

AusaBausa
0

veterinären brukar säga att hästen ska ta det lugnt efter vaccinationen så det hade jag nog gjort…

sen beror det väl på hur tuff ridlektionen är..de kan ju busa på bra mkt värre i hagen än ett väldigt lätt ridpass;-) fast jag hade nog ej chansat..

selfrejection
0

Hade bara tänkt göra lite övningar i skritt, så inget hårt ridpass isåfall.

NettanLindholm
0

det är bra om hästen rör på sig, men inte ansträngande :)

niare
0

precis hästen får röra på sig men inte anstränga sig, det är som när vi tar sprutan vi kan bli lite dåliga och ömma i kroppen det gäller även hästar

Zaphix
0

Kolla vulken temp hästen har, ta det lugnt är väl för att hästen kan få lita influesa(liknande?) av sprutan och får den det ska man inte anstränga den.

Men har den normaltemp så är det väl bara att träna som vanligt, vad jag har hört iaf. :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Zadeira
0

Om jag inte minns fel så får hästen inte bli ansträngd och svettig, men mår bra av att röra på sig. Så en skritt-tur är inte alls fel. Men givetvis får du kolla hur hästen mår, verkar den hängig och seg så är det bättre den får vila eller bara en kort promenad.

selfrejection
0

Tack för alla svar :) När han fick förra sprutan för några veckor sedan så påverkades han inte så det märktes, men det kan väl vara olika.