2 el. 4 brodd?
Har en ridtravare som stått närmare ett år pga skada o gått barfota. Nu har jag en tjej som rider honom lite då o då (han är inte igång än) men nu är det så jäkla isigt överallt så jag tänkte sätta skor på honom, men ska jag ha 2 el. 4 brodd/sko? Han rids väldigt lite o försiktigt så 4 känns lite over kill. Han går för övrigt på lösdrift o det är mkt snö i hagen så där spelar inte antalet brodd någon större roll
Jg har 4 fasta på min, hovslagaren slog i dem i skon. Superbra och håller hoven jämn (och inte trakthög) De är ganska korta.
Kommer nog ha ''sfaltsbrodd'' bak på honom även till sommaren, eftersom han har väl stort glidmoment bak och det kan stressa hans leder och ligament i länden. Samtidigt får det ju inte bli tvärstopp, så vi får se hur pass mycket asfaltsbrodden påverkar.
Men jag hade satt 4 små brodd på din travare även om han inte rids jättemycket.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Helt klart kört med 4. Det är så pass lite pengar som skiljer för det och det är så mycket värt att ha en häst som inte halkar och skadar sig. Går dom i backa använder dom gärna tån lite mer och då är det bra att ha brodd även där.
Medarbetare på westernridning.ifokus
4 helt klart. Kostar inte många kronor extra och ger såååå mycket större säkerhet även vid skritturer. Hästar sätter ju i tårna först och tvåbroddade skor har alltid brodden bak.

då får det bli 4 brodd. På min tid (då jag var aktiv ryttare) var det endast 2 brodd som gällde, man hörde sällan talas om 4 eller fler brodd.
De senaste 20 åren har jag ägnat mig helt o hållet åt avel så jag har ingen aning hur man gör idag

#5 Tyvärr kan även barfotahästar halka! Min ponny är barfota men jag har broddade hovboots som hon får ha när det är halt ute med 4 brodd i varje.
vi som bor söder om E18 (för att generalisera) har inte fått lära oss annat än att brodda med två broddar. Norr om den linjen är det nästan alltid 4 broddar/hov.
För mig är det totalt ologiskt att bara sätta broddar i trakterna. Det ger fäste när hoven sätts ner i marken, men inget fäste alls när den ska skjuta ifrån. Det blir "bakhalt" helt enkelt.
De hästar som är skodda här vintertid har alltid 4 broddhål och snösulor. Jag har låga isbroddar och tar mig fram överallt, blankis som snötäckt äng.
broddade förr ca 10 år sen, med två brodd men hon fick sånna gallor så nu blir det 4 brodd vilket är mycket bättre kör dock guldskor vilket passar oss bäst
Vi har 4 broddar på travaren som rids en del. Min andra häst som inte rids hon är barfota. 

#10 Min går oxå barfota men pga isgatorna funderar jag på skor o brodd

#11 Broddade hovboots är perfekt att ta på dem dagar det behövs. =)

nja boots lockar inte alls

#13 ok. Väldigt bra alternativ annars om man vill slippa sko hästen.
Jag har alltid 4 per hov på alla hovar! Det kostar inte så mycket ;)
En fråga
Kan man ha brodd t ex bara i fram?
- Medarbetare på Fälttävlan ifokus
Jag brukar använda minst 4 brodd, antingen såna man skruvar i eller guldskor. På travarna har vi nästan alltid skott med 6 broddhål, vid riktig ishalka och mycket körning på isiga vägar har vi haft 6 broddar i runt om, men vid "vanligt" vinterunderlag har vi bara haft 4.
Klart man KAN. Sen om det är det optimala kan ju diskuteras.

#3 Hästar landar med trakten först och rullar över på tån.
//Cecilia
#18 Inte i nedförsbackar eller då det är isigt. Barfota hästar sätter alltid ner tån först då de går på is.
Travare gör som du skriver i lopp då de springer fort. Ett glidmoment uppstår och de t blir då precis som du skriver. (Malena var på mig om detta också). Men det är två skilda händelser.

#19 En frisk och balanserad häst sätter/landar med trakten först och rullar över på tån och det gäller inte bara travare som springer fort utan är generellt. Detta var vad jag lärde mig under min hovslagarutbildning i Skara 2006-2008, läser nu till veterinär så jag kan kolla om det kommit några nya rön angående hästars hovisättning. Vet att veterinär Pia Gustås gjorde en avhandling om hovisättning 2005 men som inrikta sig mer på krafterna som uppkommer i hästens ben i de olika belastningsfaserna.
//Cecilia
#20 Jag ifrågasätter inte det.
Jag vet också att de har ett glidmoment men i skritt på halt underlag sätter de i tårna först. Har, utan forskning i ryggen
märkt det då vi haft hästar broddade i trakten. De tokhalkar men då de är broddade i tån går det bra. Sen fick jag höra att även barfota hästar gör likadant för att inte halka på isen. De skulle aldrig av att gå på is annars, vad jag har förstått. Tror inte det är någon forskning alls kring detta, för övrigt.
Hur hästar går normalt vet jag. 

#21 Jag är också medveten att hästar med enbart traktbrodd halkar på is. Förklaringen till det är snarare att när hästen landar med trakten rullar över till tådelen och skjuter ifrån inte har något fäste i själva frånskjutet i tådelen, därav är dessa hästar behjälpta av att även ha tåbrodd, vilket jag brukar rekommendera till kunder som rider/kör på halt underlag. Har du studerat hästar med enbart tåbrodd? Dessa hästar halkar i landningen istället för frånskjutet. Hästens hovisättning studeras normalt med höghastighetskamera eftersom de olika momenten går väldigt fort och är svåra att studera för det mänskliga ögat.
//Cecilia
#22 Jag har inte studerat deras isättning alls.
Det jag berättar är enbart mina erfarenheter och vad jag hört från ryttare med barfotahästar.
Vet bara att ett halvblod, jag red som bara fick ha brodd baktill, halkade omkring läskigt mycket på hal is. Speciellt med frambenen for hon iväg.
Enbart brodd fram har vi haft ibland av misstag (tappade brodd och så) men det har gått rätt bra i alla fall. Det är kanske mer en känsla än en vetenskap men det känns mer osäkert med brodd bak än enbart fram. Fast jag pratar enbart om skrittempo och i kuperad terräng.
en häst som sätter ner tån först är inte frisk i sina fötter, utan har ont i bakre delen av hoven av någon anledning - exempelvis strålbenshälta, hovböld eller någon annan diagnos.
Alltid alltid 4 brodd om man nu ska ha. Dels för att det blir bakhalt när de skjuter ifrån med benen annars, och dels för att om de bara har två brodd så står hästen ojämnt på marken vilket kan påfresta vissa hästar väldigt mcyket.
Det är som att de står med bockhov hela tiden vilket med så plötslig förändring innebär att flera senor stretchat ut kraftigt och plötsligt. Och detta leder ofta till t.ex tjocka ben osv.
Visst går det om hästen står på bädd inne, och utan is i hagen. Men när hästen står på isen eller på stallgången t.ex ja då är det ju ojämnt. Tänk att gå så en hel dag i hagen!
kan man nu ta sig tid att sätta på ett par skor med brodd så kan man faktiskt sätta på 4 lika bra. 8 brodd extra i inköp är som en droppe i havet om man ska räkna med allt e häst kostar.
Hakuna matata!
#24 Jag vet det, men diskuterar vi inte på hal is? Går de likadant då de går försiktigt för att inte halka? Och i isiga backar?
Det är i alla fall inte min erfarenhet men det är ju som sagt inte vetenskapligt. Och i en tråd om barfota hästar samt på en föreläsning om barfota hästar har det sagts att då hästen söker fäste så gör den det med tån. Men som sagt har inget vetenskapöligt bakom mig. Och jag ger mig… 
Alla är vi ju ändå öerens om att 4 brodd är bättre än två.
Jag fick höra av en kompis som varit hos veterinären och hört att guldskor inte är uppskattade av veterinären. Detta för att dom har 6 brodd och det blir så jäkla bra grepp att vridmomentet störs och det blir lätt skador. Han hade sagt att 4 brodd var okej, men nästan på gränsen till för mkt.
Medarbetare på westernridning.ifokus

#27 Det har veterinärer sagt till mig också.
mina guldskor har bara 4 brodd och alltid haft så finns nog olika varaianter. vet sa till mig att man aldrig skulle rida med två för det blir fel benställning att man alltid ska ha minst 4 för att balansera upp men om man är i behov av 6 det vet jag inte för mina går med 4 och halkar inte det minsta :)

#29 Måste man ha brodd är 4 det optimala sa vet till mig men det bästa är förstås utan. ;)
ja min ponny går oskodd dock halkar han skitmycket :( men sålänge han kangå utan skor får han göra det :) halvblodet jag hyr har så dålig hovkvalitee när jag fick henne så hon kan nog aldrig gå utan skor mer även om det blivit mycket mycket bättre sen hon kom till mig.

#31 Min ponny är ocksåbarfota men har broddade simple hoof boots vid behov, funkar jättebra! Halkar inte ett dugg. =)
håjt. 4 fram och 2 bak- han tappat bakbroddarna HELA tiden :S
Ambra- 4 fram & bal :)
Besök min hästblogg, bra uppdatering, massa tips och en massa annat :) Med mina ridtravare i fokus :)