Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketteroff-topicgod-morgon
Läst 538 ggr
jen
0

kanin bortskänkes

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

hej! pga platsbrist så skänker jag bort våran ena kanin plus innebur till ett bra hem,  det är en dvärgvädurshane som är ½år gammal.

tam och väldigt söt.

__iE
0

shit, va jätte lik min gamla kanin,
fast han dog förra våren :/
men han blev ganska gammal, så dt är ju ngt positivt (:

*L*
0

Jen vart bor du?

Linda
0

Vi har tre st. oxå som gärna vill hitta nya hem..

*L*
0

#3 linda bilder?

pinoccio_03
0

vart bor ni som vill bli av med kaniner? Jag är på jakt efter en! Har haft kaniner förr och saknar att ha en…Bor i skåne!!!

gejsa
0

Här är min gamla dvärgkanin som är 13 år i år. Tillsammans med en av våra katter som heter Oskar fast det är en hona. *ler*

__iE
0

ooj, blir den 13 år i år ? :O
den va gammal ;P
jag som tyckte min kanin blev gammal
han blev 7 år :'/

gejsa
0

Jo, jag är riktigt stolt att han är så gammal faktist. Hans kompis dog i augusti. Han blev bara 7 år gammal.

__iE
0

okej :/ lika gammal som min då :) :/

jen
0

jag bor i sörmland =)

gejsa
0

Har du hämtat hem shettisen nu jen?

jen
0

#11  fodervärden lämnade henne idag, hon gnäggade glatt när hon fick se vart hon var.   OJ vad fet hon var Förvånad   hon har INTE fått för LITE mat iallafalFlört  

dom hade ett hö med Mycket hög kvot. 7.7 el nåt tror jag det var….

gejsa
0

Oj då det var värst. Ja det var lite väl högt till en shettis. Vad kul att det gick bra då. Hur länge har hon varit borta?

jen
0

½år men för min dotter känns det som 7-8 ååår säger hon…

det är en pigg liten körhäst, så körning och ev. ta ett litet föl på henne senare är väl tanken ….     bilden är sedan förra året…

gejsa
0

Jaha det var inte längre. Kul att man köra henne. Kanske ska börja köra ponnytrav? Hur gammal är hästen och dottern?

Faxlin
0

Oh, hon är så söt eran shettis. Vi ska börja köra in våran i sommar tänkte vi. När jag nu läst in hur i hela homlens namn jag ska göra. hihi

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

jen
0

hästen är 8år och dottern 11år, ponnytrav vet jag inte så mycket om….

gejsa
0

Det är inte alls svårt. Börja att tömköra mycket. Först inhägnat så inte hästen sticker för er. Kan ju bara dra. Kan vara bakrädd tex. Sedan får man gå ut och gå på vägar. Efter ett tag släpa fötterna så det sprakar i backen. Låter alltså. Sedan kan man ta ett däck och släpa med så det blir lite tungt. Sedan en bräda osv….Kan berätta sedan vartefter som du går framåt i inkörningen. Har kört in gejsa, gobban, och emil ett russ som dottern körde ponnytrav med. Vi började med roxelina också men hon stack bara för oss ute.

jen
0

alltså, hon är inkörd och älskar att köras

(jag körde in henne förra året), men det var mer tävling jag menade som jag inte vet så mycket om…

gejsa
0

jen jag svarade Åsa ang inkörning.

Men det är ju perfekt med ponnytrav då. Hästen har ju perfekt ålder och dottern med. Kontakta ponnytravet i Eskilstuna så får du se. Det är jättekul.

Faxlin
0

Japp, vad bra. Då har jag ännu mer att terra dig om. hihi

Audiatur et altera pars

gejsa
0

Visst kör på bara men nu ska jag gå ner och släppa in hästarna innan vattnet fryser i stallet. hej då.

Faxlin
0

Ja, jag har då inget vatten som kan frysa. Bubbar med mig dunkar varenda kväll. Så jag tycker inte synd om dig. hihi

Audiatur et altera pars

*L*
0

Jen var bodde du? :)

jen
0

södermanland emellan katrineholm och flen

*L*
0

jaha jag såg inte att du hade skrivit det

lite långt för mig att hämta kaninen då :(

jen
0

#26  ja, vad synd

Kiara
0

Jen har hästen stam? Man måste ha stam tre generationer för att få tävla, ponny trav, om jag förstått rätt, ras spelar ingen roll.

jen
0

# 28 ja, full stam  i 5 led har hon =)

Kiara
0

Det finns kurser på närmast trav barna, min son fundera på att gå en travkurs med KiaraSkrattandeköra är kul

Faxlin
0

Tycker det är dåligt att man måste ha tre led i stamtavlan på hästarna för att barnen ska få tävla med dem. Min Malin skulle vilja testa på ponnygalopp med Dixi men det går alltså inte. Synd, hon hade nog haft bra chans på den damen. Hon är så snabb att hon lättigt drar ifrån mitt varmblod, har aldrig sett en ponny springa sååå snabbt.

Audiatur et altera pars

Mandysan
0

Jag har kört ponnytrav! Det ÄR jättekul!Skrattande Saknar det verkligen….Gråter

Kiara
0

#31 jag håller med dig, jag för står inte varför man utesluter vissa hästar så. Jag ville bara upplysa om att reglerna var så jag hade ingen aning om att det gällde ponnygalopp också…knepig regel vad är dom rädda förFundersambättre hästarFlört

Faxlin
0

Ja, set kan man ju fundera på. Är de rädda för att bli omsprungen av en gatukorsning utan stam. Väldigt dåligt av dem. Vem är det som är bestämmande inom dessa ponny sporter? Finns det ingenstans man kan klaga och begära nya regler som inte diskrimenerar vissa hästar/ponnysar.

Audiatur et altera pars

Kiara
0

Det är samma problem med bruksundsklubben och blandisar det ända du får tävla med en blandis är agility jag fattar inte något klarar man inte det motståndet på tävligs bannorna då kan man ju undra vilken avel man bedriver.

Det ända tillfälle stammen har betydelse det är när man avlar när hästen väl är häst då ska man bedöma dom lika.

Faxlin
0

Håller med dig. Så om man tittar på hundar så kan man förstå det där med utställningar faktiskt då det inverkar på utseendet jämte rasstandarden. Men annars, vad är man rädd för?

Hästar, en häst är en häst och i mina ögon lika mycket värd om den har trettio stamfäder bakom sig eller en (ja som man vet). Synd är det i alla fall, för det är många som har reagerat i byn över denna ponny. Svårt att tänka sig när man ser henne också. Hon ser ju ut som en förvuxen fet shettis, men är snabb som en virvelvind. hihi

Audiatur et altera pars

Kiara
0

Det är nog därför Knabstrupper passar mig som ras det är så många inkorsningsraser i den så man har stora möjligheter att få till något lite extra bra om man bra har ett avelsmål och mycket tur.

Men som jag skrev för att avla behöver man en stam det är som ett recept, innehållsdeklaration, för att rida så behöver man en häst. Ponnytrav och ponnygalopp är ju inte avel så vad fasiken ska man med stam till, det är som att bestämma att bra fuxar får tävla, det är synisktSkrikandes

gejsa
0

Är du säker på det Kiara? Vi ska kolla upp det. Trodde att det bara hade att göra med mankhöjden och att man har papper på hästen så man ser hur gammal den är.

gejsa
0

Jo du har rätt kolla här.

http://www.sptf.nu/

Kiara
0

Jo jag var inne för att kolla vad som gällde för Kiara och då såg jag den regeln så jag fick läsa många gånger " Din ponny får vara mellan 3 - 15 år gammal. Det är mycket viktigt att den har känd härstamning i tre led och att du har ponnyns registreringsbevis, hästpass eller språngsedel" jag fattar inget vadå springer inte hästen med benen inte med stammen sen kan ju en känd stam underlätta för att få ram en bra häst. Men varför utesluta ett barn med en korningsponny, jag tycker det är fel

gejsa
0

Jag har faktist för mig att det var korsningsponnyer förut. Men dom har ju sällan papper och då ser man inte åldern på hästen osv osv. Det är ju som i travet. Inte sjutton får man komma dit med ett halvblod även om den kanske springer som en travare. *ler* Det är precis samma regler för barn som för vuxna. Lite hårt för en del men mer rättvist.

Kiara
0

#41 Kiara får springa på travet och hon har inte ett russ i sig så långt ögat når, ras spelar ingen roll det tre kända led, hon har en halvbror som saknar ett namn i stamtavlan som då inte får springaFörvånad

gejsa
0

Jasså. Såg bara shettisar och russ när vi var och körde. Trodde att man inte fick ha andra sorter med i travet. Har hon höjden alltstå inte är för stor och 3 kända led bakåt så får man alltså tävla då?!

Kiara
0

Vad nu detta har med kanin att göraFundersam

Jag har fattat det så men jag ska kolla mer för grabben vill ju köra lite.

Mandysan
0

#43 Jag har sett flera welshponnies… Dock så är russen oftast snabbast!Flört

Kiara
0

Jag har lite funderingar på att testa Kiara och min son och om han tycker det är roligt så kunde jag betäcka Kiara med ett russ, jag tror det skull kunna bli bra, få se jag kanske hittar ett bra tigrerat russFlört

jen
0

#44 hmm  kanske kanintrav!! hehe

*L*
0

Jag ska lära mig köra i sommar vanlig körning fast tycker jag det är kul blir det kanske trav

Kiara
0

Jag har också fundelunkat på hur en kanin kan bli ponnytrav, synd att jag är allergisk mot gnagare nars måste denna kanin vara något extraCool

LinneaG
0

#0 - väldigt lik min lilla tös. Jag måste ta lite kort på dem.
Har en dvärgväderur och två franska vädurar. De har blivit så STORA!!

gejsa
0

Men Kiara! Du hinner ju inte betäcka vänta 11 månader. Sedan vänta i 3-5 år innan sonen kan köra hästen. Då har han ju blivit för gammal. Är det inte han som är 11 år nu?

Om han är intresserad av ponnytrav så finns det ju massor av färdiga inkörad ponnys att köpa för ett rätt skapligt pris.

Kiara
0

Man kan ju vända på det så här han är 11 nu fölet kommer om två år då är han 13 år när hästen sen är 3år så är grabben 16år

Man får tävla B-ponny tills man är 25, han får då nio år med ponnyn som då är 12 år och man får tävla hästen tills den är 15. Hur många som köper B-ponny räkna med att man ska kunna använda den i åtta nio år, jag tycker det är en bra tid att kunna hålla på. Och han har ju Kiara att lära sig köra med och test om det är roligt.

gejsa
0

Jo, men han kanske inte är intresserad när han blir 16 år. Tycker att det är töntigt. Det brukar dom tycka vid den åldern. Det är nu vid den åldern som det är roligast. Det såg jag ju på min dotter.

Kiara
0

Men nu har vi Kiara hon är 3årSkrattande