Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketter: utrustningtillbehör
Läst 5442 ggr
Rafflan
0

Hjälp med bett storlek?

Min häst har alla sina bett i 11,5, men så köpte jag ett kimbelwick att ha dem dagar han är lite för het och pigg för 3-.delat eller rakt bett. Dock när jag satte på bettet så satt det hemskt dåligt!

Ringarna där man fäster sidostyckerna, där blev det så tajt att det tryckte in i huvudet på honom, var nästan omöjligt att få in ett finger där emellan, satt verkligen hemskt på honom så var bara att ta av på en gång, tänkte köpa ett kimbelwick på 12,5, dock är risken att det blir för långt för munnen kanske, vad tror ni, är det någon fara?

Sen hittade jag inget just nu med helt rak mundel så tänkte köpa en med lite svängd för tungan, för dem betten är väl också bra om hästen inte har låg gom?

Klasselover
0

I princip alla bett med skänklar behöver man en storlek större, enligt min erfarenhet, just för att det blir lite trängre ovanför bettringen… Sålänge bettet är rakt gör det inget att det är någon centimeter för långt!

Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

Rafflan
0

#1 vad bra, då köper jag det och prova :)

Vad säger dom om rakt mundel vs lite svängd? nåt som är bättre än det andra?

Klasselover
1

Jag föredrar mullenmouth, dvs som är svagt böjt framåt, inte helt rakt.. Gillar dock inte port, om det var det du menade… Men det är helt individuellt vad hästen gillar!

Helt rakt
Mullenmouth
Tungfrihet/port

Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

Elshira
0

Sedan så behöver man inte vara lika rädd för längden på bettet när de är raka. Efter som de inte kan böja sig så kan de inte göra de skador som två och tredelade bett gör när man tar i det och det blir som ett "v". Så ett rakt bett är ändå helt "ok" att ha en halv cm för stort eller så :)

Annars så kan du även mäta betten innan du köper dem! Det kan skilja väldigt mycket ibland. Jag har bett som jag köpt som varit både en HEL storlek för små och förstora.

Så antingen är ditt kimberwick kanske bara 11 cm, eller så kanske ditt andra bett är 12. Men det kanske ju givetvis vara att di häst bara blir väldigt bred väldigt snabbt på huvudet också - såklart!

Hakuna matata!

Rafflan
0

#3 ja tyvär är det en med låg port…

Kommer leta efter en du kallar Mullenmouth, så får köpa när jag hittar någon sån passande, den gamla jag hade var sånt och det vanliga raka jag har är sån ;)

Rafflan
0

#4 jo mätte alla betten själv när jag fick hem dem så jag visste det var rätt :)

Min häst är ganska "tjockskallig", har full i nosgrimma så ;)

viktoria91
0

http://www.driveout.se/selkammaren/index.php?act=viewProd&productId=157

Kimblewick med mullenmouth, alltså svagt böjd framåt. =)

Rafflan
0

#7 stl 14,5 bara ;)

viktoria91
0

#8 Kan ju alltid maila dit och fråga om dem kan ta in mindre storlek. =)

Elshira
0

Jag funderade… Du kanske skulle ha ett bett där det är kortare mellan mundelen och där nackstycket fästes? Kanske även med "ihoptryckta ringar" om du nu provade ett med runda ringar (dör nackstycket alltså.

Gör det så kort som möjligt över mundelen? :)

Vet inte hur det du provade såg ut men var ju en idé i.af.

Hakuna matata!

Rafflan
0

#10 det jag provade såg ut som detta fast mundelen var rak och svagt böjd utåt ;)

Rafflan
0

Ingen som har fler tips vart jag kan hitta sånna bett?

niare
0

blocket och hastnet köpte precis ett sånt själv där ;)

Killen
0

Det hände mig med när jag köpte mitt kimbelwick bett. Jag tog 10;5 som han har, blev alldeles för tajt så jag fick byta till 11, 5 och då satt det bra.

kissmekate.blogg.se

Rafflan
0

#13 kollat men inte hittat rätt stl tyvärr :/