Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettfoder
Läst 11493 ggr
Elshira
3

Lucern & fång?

Många har sagt att de ger lucern till sina fånghästar, men jag funderar - hur fungerar det med luceern egentligen?

Givetvis så förstår jag att man inte ska ta något som är pressat med melass eller liknande, men vad innehåller det förutom proteiner?

Jag har nämligen en gammal Welsh Mountain hingst som skulle behöva lite extra efter som han har dåliga tänder (så uppllött då alltså, han gillar det).

Men hur "smart" är det egentligen att ge lucern till fånghäst? Jag har fått "lära" mig att lucern är ett kraftigare grovfoder, ungefär som klöver. Stämmer det, eller är det åt pipsvängen fel. Hingsten får i.af känning av att gå på klöver (och för mycket gräs givetvis). Så är lite avig till om man skulle våga sig på lucern.

Så - vad innehåller lucern egentligen, och borde man kunna ge det?

Hakuna matata!

Lorita
1

Lusern är ett klöverhö eftersom det är socker/kolhydrater man ska undvika så kan inte jag förstå faran med lusern till en fånghäst.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Elshira
0

#1 Men är det då alltså "farligare" eller "snällare" än vanligt gräs? Jag har alltid fått veta att klöver är mycket kraftigare än gräs, men det är alltså inget socker i klöver?

Hakuna matata!

Lorita
0

Jag har för mig att det är rödklöver man ska undvika.

Tusen
0

Jag trodde rödklöver skulle undvikas av samma orsak som smörblommor. Giftigt alltså.

Elshira
0

#4 Det är väll alsikeklöver som visat sig varit småt "giftiga"? De är ju lite rosa/röda men med lite vit antydan också :)

#3 Här hemma får våra reaktion på vitklöver med (det är främst det vi har).

Men lucern ska alltså vara väldigt energisnålt (eller i.af sakna snabba kolhydrater som socker) men med mycket protein?

Hakuna matata!

bebbe
0

Det är vitklöver som man ska undvika till hästar

Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

Elshira
0

#6 Ja man försöker så gott man kan. Men trots plöjd åker som brukats i många åt och sedan igensåning med fint vallbete så är vitklävern där och sprider sig som pesten redan andra sommaren =/ Det enda vi kan göra är att ha många hästar som betar ner ordetnligt. Eller finns det något bra sätt att få bot det?

Hakuna matata!

viktoria91
0

#7 Ni kan inte ha kor eller får som betar bort det?

Lorita
0

#8 får och nöt kan också få fång

viktoria91
0

#9 har jag aldrig hört talas om. Vet bara att kossor inte ska äta rödklöver. Man lär sig alltid något nytt. =) Är det vanligt om man jämför med hästar?

AnnaLundin
0

Man kan mycket väl ge lusern till fånghäst, men man ska i så fall välja den melassfria varianten för att minimera kolhydratintaget. För det är kolhydrater (socker och stärkelse) man ska undvika.

Vad gäller vitklöver så säger "de som borde veta" att det inte är klövern de reagerar på utan oftast andra grässorter som växer samtidigt som vitklöver i hagarna. Klöver innehåller inte så mycket socker och stärkelse.

Elshira
2

#11 Ja i våra garar (i.af ena) är det mer vitklöver än gräs-

Jo jag vet att man ska ta utan melass. Men hur ser energiinehållet ut jämfört med hö? Allt för kraftigt har tyvärr också gett reaktion, även om det var ett bra tag sedan nu.

Hakuna matata!

Tusen
0

#6 Men klövervallar består ju av vitklöver och dessa vallar har man ju till hösilage?!

AnnaLundin
0

#13 - det är inte energiinnehållet i sig som är problemet, utan det beror på varifrån energin kommer. Så länge det inte är kolhydrater som ger energin så är det ingen fara.

Energin ligger nog annars oftast aningen högre i lusern än i de flesta höpartier.

Jag tror ändå inte att det är vitklövern i sig som är orsak, utan det är nog en del i ett större sammanhang i så fall.

#13 - Jag vet inte hur det är på andra ställen i landet, men när mina grannar har klöver i sina vallar så är det rödklöver. Vitklöver brukar kunna breda ut sig på betesvallarna däremot.

(jag har för övrigt en fångponny som nu är mager av annan orsak - sjukdom, har varit utlånad - går nu på massor av lusern och låg-kolhydrat kraftfoder för att gå upp i vikt)

Tusen
0

#14 det kanske är olika då för här har grannarna vitklöver i vallen. Skrattande

AnnaLundin
0

#15 - är det nylagda vallar? Eller gamla? Jag menar, sår de in vitklöver? Eller är det sånt som spritt sig dit med vinden efter några år?

Tusen
1
Romanov
0

Min häst reagerar på socker i höet vare sig det är ett hö med låga eller höga värden på energi/protein.

Har fått lära mig att vitklöver är farligast på hösten för den lagrar mycket socker när den blommat över. Tycker att det verkar stämma faktiskt men som sagt det är inte vetenskapligt bevisat.

Lusern brukar rek. till fångisar men ett problem är väl samma som med hö att man vet inte sockerhalten om man inte analyserar och det kan ju variera från säck till säck. Men oftast så ger man ju inte så mycket .

Detta är mina tanker om just fång. Mina hästa får i år hö med så bra värden att jag får ge halm för att tillgodogöra strå/ättiden men lågt socker 9,7%, och det har inte varit några problem.