Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketter: utrustningtillbehör
Läst 4921 ggr
tessa
0

*Tyck till ang. sadel..

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hur tycker ni att denna sadel ligger på hästen?

Ursäkta att några foton är otydliga, såhär ser tjejen ut i något konstig vinkel:

Tacksam för svar. Motivera gärna varför ni tycker som ni gör.. =)

Mvh Tessan

tessa
0

Från sidan:

tessa
0

Snett framifrån:

tessa
0

Snett framifrån andra sidan, höger:

tessa
0

Framifrån/uppifrån:

tessa
0

bakifrån:

Scandi
0

jag kan inte ngt om sånt här sätter därför in en bild på mackson sadel också..sitter den bra? sj tycker jag det. men ingen expert.

Scandi
0

en till bild

Scandi
0

sista bilden

Snuttan
0

Tessa, jag funderar på om du inte skulle behöva aningen bredare bom ärligt talat, tänk på att när du sitter i sadeln så kommer den även tryckas ner MER.

Jag skulle vilja ha sadeln längre bak även. Tycker annars den såg ut att ligga bra. Sedan så gillar inte jag kilbossor då de ligger ivägen när hästen ska komma upp med ryggen och skulle själv inte välja att betala för en sadel med kilbossor…

Scandi, det är lättare att se om sadeln ligger bra utefter hästen om du inte har något emellan sadeln och hästen. Funderar även på vad det rödmarkerade är för något, är det sadeln eller något inlägg du har?  Om man kollar på bossorna på sadeln så ligger de ju högt ovanför rygglinjen (bossorna de blåmarkerade och rygglinjen som kommer in i gult)….

Helst ska du ta bilder utan några saker förutom sadel alls, och inte med sadelgjord. Bild rakt ifrån sida på rygglinjen, bild med sadel på rakt ifrån sida, snett framifrån, rakt framifrån och rakt bakifrån. 

(bilden ville inte komma med, råkade spara den i fel format…)

Scandi
0

#9 rödmarkerade?blåmarkedade?gulmarkeade? vad menar du? han har en gelepadd under sadlen.

Snuttan
0

Och sen så slöade mitt internet ihop… la upp den på mitt server utrymme istället:

http://web.telia.com/~u87418788/Bilder.jpg

Isåfall betyder det att din sadel glappar något ofantligt där bak (det röd-markerade).

Och det är ändå MED schabrack och MED gelpadd…

tessa
0

tack för ditt svar Snuttan! Det stämmer, jag funderar också på om sadeln är något för trång… tyvärr, för det är en bra sadel. och den verkar passa hennes rygg för övrigt *snyft* Jag kan även instämma att sadeln borde ha lagts något längre bak.

Får jag fråga vad kilbossor egentligen innebär, blev plötsligt osäker på detta Generad

Scandi
0

hmm.. försöker tänka hur d ser ut i verkligenheten.. men kan inte komma på att däre ngt glapp.. på den bilden har nog bara gelepadden kommit lite långt fram.? hmm..? jag ska kolla på det imon.. :S vi har ju en annan allroundsadel också men jag tycker jag får bättre sits i denna.

Snuttan
0

Tessa, kan tänka mig att det är en bra sadel efter den hästens ryggform, är nog svår ryggform att hitta bra sadel till…

Om du vet märket på den går det ju att köpa bara en storlek vidare i bommen annars?

På engelska sadlar finns det kilbossor och rundbossor. Rundbossor följer sadelns form och är avrundade efter sadeln. Kilbossor sticker ut som fyrkantiga eller avrundade hörn och ger större anläggningsyta. Problemet är att de sticker ut och när just muskeln som lyfter bakre delen utav ryggen och musklen som ska vinkla om bäcknet för att få in baken ska användas så behöver de ju ytrymme för att komma upp, och då ligger nästan alltid (inte alltid) kilbossor ivägen. Eftersom det finns rätt stor risk för det skulle jag om jag själv fick välja när jag köpte sadel alltid välja en sadel med rundbossor före en med kilbossor.

Kilbossor går dock att skära bort utav en duktig sadelmakare (min tränare har gjort det själv även, hihi) eller så kan man göra så som jag & hästägaren funderar att göra för att inte förstöra om man vill sänka sadelns värde, stoppa om sadeln och be de att lägga väldigt väldigt mjuk stoppnig ute i kilbossorna och slå till den längre in så att de blir riktigt mjuka och ger efter med. problemet med det är att det rättså fort kommer bankas ut i kilbossorna och risken är att stoppningen då blir ojämn, så att man måste stoppa om oftare…

Snuttan
0

Scandi, om du har sadeln utan någonting, varken gelpadd, schabrack eller sadelgjord bara på ryggen och stoppar in handen in under och följer bommens form, ligger sadeln an jämt emot ryggen hela vägen? Är det svårt att känna för att sadeln trycks uppåt utav din hand, spän på sadelgjorden. Ända bak till sadelns slut ska sadeln ligga an lika mkt som längst fram… Sadeln på bilden jag målade på gör absolut inte det…

Scandi
0

ok tack. jag ska kolla d imon.. ingen expert på sånt här som sagt.. sadlen e ju ett par år med så den kanske inte sitter lika bra som innan.. men ska kolla imon..även den andra salden om jag ätnker på det.

Snuttan
0

Tyvärr så ändras hästars ryggar en del, både lite i skelettet, i muskler och i hull… Så man behöver byta sadlar till och från eller ibland padda upp…

Att sadeln glappar bak kan även bero på att sadeln är väldigt för smal i bommen och därför hamnar "ovanpå" eller att bommen är för rak med lite för smal bom tex… Finns massor av exempel på varianter som ger att bakvalvet glappar…

MiaMaria
0

#0 Jag håller med Snuttan, den följer hästens ryggform bra men ser lite smal ut, dock svårt att se när man inte ser hur koppjärnen går ner. Även väldigt svårt att via några bilder att se om sadel passar, skulle vilja va där o känna o klämma, men men vi gör så gott vi kan ;-)

tessa
0

Tack för ditt utförliga svar Snuttan, faktiskt inget som jag själv tänkt på så det var intressant…!

#14 och #18: Här finns t.ex en sadel av samma märke. jag tror att den sadel jag har är normal i bomvidd. Frågan är om den skiljer sig så mycket från denna http://hastutrustning.hastnet.se/sok/annons.php?aid=50154&kid=

men det verkar så då den enligt säljaren passar normala mot aningens kraftigare hästar. Skulle den kunna vara något tro?

tessa
0

Fler foton på samma sadel finns här: http://www.annonsdirekt.se/asp/soegning/detail2.asp?annonceid=4910505

men den ser ut att vara aningens böjd i modellen?

Hjälp.. =)  

Mandysan
0

Jag har inte en blekaste aning men jag undrar bara har hon en tydlig bogblads spets? För det såg lite konstigt ut…

Lina
0

#0 shit vilken blank häst! vill jag också ha:)

tessa
0

#21: och då undrar jag något som - hur der man om hästen har tydlig bogbladsspets?

#22: vad kul att du tycker att hon är blank, det tar hon som en komplimang =)

Mandysan
0

#23 Alltså att bogbladet är spetsigt där uppe vid manken och inte runt… Ska se om jag hittar ngn bra bild…

Snuttan
0

Tessa: Jag skulle gissa att sadeln i annonsen skulle passa. Är det samma märke så har de nästan alltid samma form på bommen, och det där ser ju ut som en rättså rak sadel… Utan kilbossorna behöver man desutom oftast aningen mer böjd bom för att den ska sitta bra.

Jag är däremot fundersam till om "normal mot vid" värkligen är en annan storlek än normal? Är det inte en "normal" som ägaren till sadeln tycker är rättså vid i sin "normala" jmf med andra märkens "normal"..?
Kan alltså vara samma bomvid? Eller är det någon med större livserfarenhet än mig som kanske kan säga vad folk brukar mena med "normal mot vid"..

När jag jmf din hästs ryggprofil och bomens form lite såhär grovt på bild så tycker jag den ser ut att vara bra i formen. Nackdelen med att välja för rak bom jmf med för svängd bom är att den raka bommen får glapp på mitten ifrån ryttaren och samma effekt som kilbossor, alltså trycker ner ryggen, medans en för svängd bom kan rocka lite, men är lätt att stabilisera med en vikthandduk eller något i fram eller bakvalv och stör då inte. Nackdel med att lägga i handduk kan ju vara att den blir felbalanserad på mitten för ryttaren som inte kommer centrerat i sadeln… Men jag föredrar för böjda sadlar hellre.

Kan du ta hem den på prov innan du köper den eller öppetköp så skulle ju alla problem vara lösta :p 

Min mor som sitter brevid sa föresten nu med när jag tog upp bilden på din pålle/a att hon tyckte den var mkt blank och fin :)

Mangis
0

Om jag ska vara riktigt ärlig tycker jag att du ska satsa på en sadelutprovare. Det är värt varenda öre, tycker iaf jag som inte heller är så haj på sadlar. Nu vet jag inte var du bor, men det finns gott om välutbildade sadelutprovare som anpassar sadeln efter plånboken över hela landet…

tessa
0

Tackar åter för dina bra svar Snuttan.. Intressant detta med raka och böjda bommar, jag är kanske lite onödigt negativt inställd till böjda bommar just för glappet som kan bli baktill men det du skriver låter vettigt…

jag instämmer, jag är också fundersam över dessa, till antalet rätt många utannonserade sadlar som har bomvidd: normal mot vid.. Sadeln är ju tilvlerkad som normal eller vid, men det är nog som du säger att sadelägaren jämför med andra sadlar/märken och gör en egen slutsats om just bomvidden. Jag upplever ju min Andrewssadel som normal normalvid och INTE åt det vida hållet. men jag har då inte så mycket annat att jämföra med… Ägaren till just denna sadel som säljs skriver såhär i ett mail:

"Kan nog passa de hästar som är normala i manken/ryggen mot litebredare. Passar nog inte de som är allt för svankiga och inte heller för rakai ryggen.Min häst är ca 1,52 i mkh och normal byggd.

Tjejen som jag bytte med sa att det var en allround mot hopp.Men jag tycker att den kanske är för hög i bakvalvet för att vara mot hopp, kanske är mot dressyr eller annars så är det en vanlig allroundsadel.
Själv använder jag den till både dressyr och hoppning o det funkar utmärkt. Men när man kommer på lite högre höjder och min häst hoppar väldigt stort, så får jag mig en liten knuff av bakvalvet ibland. Så därför är jag ute efter en hoppsadel."

tessa
0

Förresten.. Hälsa Tack till din mor Snuttan, roligt att höra! =)

tessa
0

mangis: En sadelutprovare vore att föredra men jag har inte ekonomi till det just nu utan det får bli framöver i sådana fall… men jag upplever sadeln som något för trång för Yrla och kan jag få tag i en sadel av samma märke (som jag tycker sitter bra f.ö) som kanske passar bättre i bomvidden, så vore det ju kanon. Tänker jag iaf.. =)

lisette
0

en tanke: det är ju bättre att spara pengarna du lägger ut för en ny sadel till en sadelprovare istället…

Snuttan
0

Tyvärr finns det gott om dåliga sadelutprovare… Satsa hellre på en sadelMAKARE som rider och vet hur hästar går i form och ser ut… Eller någon riktigt känd och duktig en…

Sadelprovare kan man bli på typ en 3h-kurs och behöver inte kunna särskilt mkt alls om varken sadlar, hästar eller ridning…

Har du råd att köpa den och prova för att sälja den om den inte passar eller kan ta den på öppet köp tycker jag att det är värt det, finns ju rätt bra chans att den passar. Men eftersom hästar är individer även så kan sadeln ligga hur perfekt som helst och hästen kan av någon anledning inte bara gilla den, jag hade jätte roligt åt en häst som jag var med och provade ut sadlar åt med sadelmakare som hade med sig hel lastbil i stort sett och det är en mkt bestämt herre som sa ifrån om han ville ha en sadel eller inte. Både jag och sadelmakaren tyckte att ett par sadlar låg helt utan något att klaga på, men han tyckte helt enkelt tydligt inte om dem och det slutade med att vi hittaden en som både vi och hästen tyckte passade :)

Snuttan
0

Jag skulle faktiskt inte göra som Lisette. Finns för många sadelutprovare som är dåliga och de riktigt bra är svåra att få tag på då de är få och man antagligen måste åka till dem. är mkt lättare därför att köpa en sadel utav samma märke som sitter bra i vidare bom bara. Här blir hon ju desutom av med kilbossorna, fastän risken finns att den är lika smal som den hon har nu…

Vad är meningen med att ta ut en sadelutprovare som konstaterar att nuvarande sadel inte passar enligt sadeutprovaren och så har man ändå inte råd att köpa någon ny..?

Visst är det skadligt att rida med felsittande sadel, men denna sitter ju inte något större grovt fel. Finns ju desutom massor med sätt att prova om sadeln sitter bra om Tessa skulle vilja höra lite olika tester att utföra själv…

lisette
0

vad jag menar är att det är onödigt att lägga ut pengar på en sadel som kanske inte heller ligger 100. de pengar hon köper den sadlen för kanske hon inte får igen utan förlorar på affären.

kan bara tala för mig själv, men jag hade hellre väntat med att köpa en sadel, tagit ut en sadelprovare (eller ännu hellre, kört till en som har en massa sadlar i olika prisklasser) och fått rätt från början.

tessa, du har ju tex din bomlösa du kan rida i?

PimTheGreat
0

någon som vet hur man kan få fram lista på sadelutprovare i Blekinge?

Mangis
0

Jag håller med Lisette - och skulle faktiskt bli mkt förvånad om ngn helt okunnig och ointresserad ens utbildade sig till sadelutprovare. Visst finns det säkert dåliga sadelutprovare likväl som det finns dåliga hovslagare, veterinärer, för att inte tala om denna uppsjö av alternativa behandlare som finns överallt… (Sorry- tappade tråden lite) Säker kan man sällan vara, men vad mer kan man göra? Hittar man en duktig är det ju enkelt att åka tillbaka dit, kostnaden är sällan större än att det är värt det. Jag vet åtminstone en som ridit ihjäl sin häst i en felaktigt sittande sadel, och on trodde självklart att den satt bra.

Snuttan
0

finns tre branchorganisationer och en utbildning som jag brukar vända mig till för att kolla upp, tyvärr hittar jag inte internetadresserna till två, vet inte om de har några sidor längre…

Sadelmakarnas Branchorganisation

Sadelmakeriskolan Tärnsjö 

& Svenska sadelmakarkåren & Nordiska sadelmakarkåren som jag inte kan hitta hemsidor till…

Det är tyvärr ingen större garanti till att de sedan vet vad de talar om… Betyder inte att de kan alla fyra delar man behöver kunna. 1. Sadlar. 2. Hästar. 3. Människor. 4. Ridning… :S

Snuttan
0

Är stor skillnad på att få kalla sig vetrinär och sadelutprovare…

Som sagt, sadelutprovare kan du få kalla dig efter 3h. Vetrinär kräver fler års utbildning…

Är man sadelmakare kan man sadlar, men behöver inte kunna varken hästar särskilt bra, absolut inte kunna ridning eller människor. Så det är heller ingen garanti till att man kan prova ut en sadel optimalt.

Jag brukar annars vara stor på att ta hjälp av vetrinär, kiropraktor, tränare (ok, är inte så ofta jag säger med utbildning till för jag tycker inte den som finns i Sverige ger ngt men men), naprapater eller andra med gedigen utbildning, men i det här fallet finns det ingen bra utbildning som ger någon garanti.

Mandysan
0

tessa: Har nu letat upp en bild på hur det INTE ska se ut, det är min hästs bogblad som är markerat med rött. Hon har broskbildningar i bogbladen och har hästen det är det extremt noga med att sadeln sitter perfekt och att man sadlar noggrannt.

Mangis
0

#37, ja jag vet… Veterinär var inget bra exempel direkt eftersom utbildningarna skiljer sig så. Det kan ändå vara så att deras kunskaper om häst är marginella (en bra vet rekommenderar då ngn annan) samt att människosynen kan skilja sig enormt. Kunskaper om ridning likaså… Så helt tokigt var det ändå inte.

Det här med sadelmakare/sadelutprovare diskuteras ju hej vilt och givetvis anser sig många sitta inne med rätt svar. Det enda man som hästmänniska kan göra är att försöka gå efter sin magkänsla och det man tycker är rätt för sin häst. Jag råkade själv ut för en fruktansvärt vidrig sadelutprovare som slog ner mitt självförtroende så hårt (på en halvtimme, med några få kommentarer) att jag inte orkade rida min häst under flera månader. Till slut hamnade jag ändå hos en människa jag trivdes med och fick en bra sadel till min häst. Sedan är det ju inte alls säkert att den fortfarande passar när hon sätts igång igen, men då får jag försöka hitta en ny. :-S Den dagen den sorgen…

Snuttan
0

Mangis, du förrvirrar mig nu… Kan vara för att jag börjar bli trött i huvudet, men säger du inte emot dig själv nu när du ger råd att det enda man kan göra är att känna efter själv (mitt tillägg: och lära sig så mkt som möjligt själv för att veta vad man gör och kunna se lite grovt om folk man litar på för att få hjälp går att lita på…) när du tidigare tryckte rätt hårt på att ta ut sadelutprovare..?

/Trött Snuttefilta 

Väldigt läckert tagen bild Mandysan! Vad är den tagen med för kamera?

Mangis
0

Äsch, det försvann. Får skriva igen: Jag menar att mitt råd är att ta ut en sadelutprovare men att man (enligt mig) "gör rätt" om man gör det man tror på.

Fast vid närmare eftertanke kan det sista också feltolkas. Är dock för trött för att analysera mera, så låt det bara stå för denna debatt… Som snuttan sa - lära sig mer för att sälv kunna bedöma men ändå tycker jag att man ska ta till expertis. Alla kan inte kunna allt.

Midlingur
0

Bommen är för smal, annars verkar den passa bra.

Loa-bg
0

Ett sätt att kolla att trycket är jämnt, är att lyfta på kåpan, om man ser ngt ljus ligger sadeln inte jämnt. Men för att vara på den säkra sidan ska man göra så som snuttis sa, och känna utmed kanten om trycket är jämnt.

(min häst fick problem med detta då sadlarna "slutade passa", sadlarna passade när han var skinn och ben, men sen när han kom upp i hull, så var inte trycket jämnt längre.. och det gjorde att han fck jätteont i ryggen och fick bli behandlad av kiropraktor.)

tessa
0

#33: Har missat min egen tråd lite, märker jag.. =) Lisette, visst har jag den bomlösa men den rider jag mest ut i, den är omöjlig att hoppa i och ingen jättehöjdare att rida dressyr i. Den funkar bra när man bara vill rida, utan direkta träningsambitioner =) Nu har vi ju börjat hoppträna och jag är även väldigt dressyrintresserad, så jag känner att jag måste ha en "vanlig" sadel som passar Yrla bra också.

#43: En oerhört korkad fråga men varifrån är det tänkt att det ev. ljuset ska komma ifrån, var ska man se det?

tessa
0

Mandysan: Tack för bilden! Är fortfarande osäker på om jag vet/förstår hur det ska och inte ska se ut men jag har börjat fundera på om min Yrla inte ser lite olika ut på vänster och höger bogblad(spets). - vänster bogblad, det som man ser på första bilden, är "kraftigare" än det på höger sida.- Är det normalt? Hmm.. Får ge mig ut och fota henne igen, tror jag..

Snuttan2
0

Jag har provat det där ljus-tricket själv och tycker inte det fungerar så bra för mig för att se om bommen följer ryggformen rätt eller inte… Gör hellre som så att jag tar handen inunder och känner, tittar och tittar även på formen framtill på bomen om den följer hästens form utåt…

Annars vet jag folk som tar en ficklampa och lyser med för att kolla efter ljuset. Grejen är att om sadeln klämmer ojämnt, men inte lättar någonstans så säger det ju ingenting, utan det är bara om sadeln lättar väldigt mkt på en punkt som det tricket fungerar…

fisa-lisa
0

# 34. Det finns tydligen en sadelmakare i närheten som ska vara duktig på att prova ut sadlar och anpassa dom efter hästen. Mamsen har nog nr till honom för han stoppade om en av våra sadlar.

Mandysan
0

#45# Normalt är det väll inte men absolut inte ovanligt!  (Att det är olika alltså;)) jag vill bara vara noggrann med att uppmärksamma sånt här väldigt mkt då det är vanligare än vad folk tror och det beror ju på sadeln. Det hindrar ju hästens rörlighet i bogarna tex. Så det absolut bästa är om man tar ut en kunnig sadelmakare/sadelutprovare.

Vetrinären anmärkte inte på min hästs bogblad men det gjorde sadelutprovaren och sa hur jag skulle göra när jag sadla och hur noggrannt det var med en sadel som satt perfekt (iaf nästintill).

/Amanda

Calina
0

Har inte läst hela tråden (Fy mig…) Men jag skulle definitivt taget en bomvidd större och sadlat längre bak. Är du säker på att den är lagom mycket svängd för din häst också?