Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 2933 ggr
Mulla
1

Någon som vet?

Jag har en häst med kronisk bronkit! Han lider inte av det för det har jag kollat med veterinär. Köpte en bok om det oxå och den har hjälpt en hel del! Men så här års så är det lönlöst! Han blir sjuk fall jag rider, han blir sjuk om han har för tunt täcke, han hostar, han tappar i vikt etc. Prata med veterinären och hon sa att bronkit gör att emunförsvaret försämras betydligt och att han inte bör stå på spån och inte äta hö. Han står nu på halm och får höselage men hostar ändå! Förra sommaren vart han jättefin och rund och hostade inget, Hoppas det blir en lång sommar. Vad tror ni om lösdrift från och med nu till oktober ungefär? Med ett 400g täcke med halskrage mm. mm. Är det någon som har samma erfarenhet eller vet hur jag kan göra?

Zigge-3
0

Jag har en kompis som hade bronkit på sin häst, hon hade honom på lösdrift året om och han fick hösilage+ lucernpellets! Hästen blev symptomfri och det enda som märktes var att han hostade lite om han hade dålig kondis! Detta är ca 10år sedan och hästen blev friskförklarad efter detta! Prova du också! Täcket du pratar om "duger" men tycker ej att du ska ha halstäcket på. Hästen mår bra av att lufta halsen och huden andas bättre. Tycker jag iaf! Lycka till

gejsa
0

Utestall är ju bra så hästen kan ta ut huvudet när den vill eller lösdrift. Inget får damma i närheten av hästen.

Mulla
0

Jo ja har funderat på lösdrift. Han gick på det i höstas då det var tänkt att han skulle göra det över vintern oxå men han vart sjuk och fick stallas in då. Jag har boxen vid log dörren så det ventilerar bra utan att det drar. Ingen soppar i stallet när Putte är inne. Det lutar åt att han får gå på lösdrift nu tills i höst och sen stallas in på vintern. Läste i min bok att man ska ge all foder på backen så luftrörena blir fria. Ute stall skulle ju vara ett alternativ men tyvärr så finns det inga sådana där jag bor..

Mulla
0

Jo ja har funderat på lösdrift. Han gick på det i höstas då det var tänkt att han skulle göra det över vintern oxå men han vart sjuk och fick stallas in då. Jag har boxen vid log dörren så det ventilerar bra utan att det drar. Ingen soppar i stallet när Putte är inne. Det lutar åt att han får gå på lösdrift nu tills i höst och sen stallas in på vintern. Läste i min bok att man ska ge all foder på backen så luftrörena blir fria. Ute stall skulle ju vara ett alternativ men tyvärr så finns det inga sådana där jag bor..

gejsa
0

Nu menar jag att han inte ska stallas in på vintern. Går det inte att bygga något vindskydd där han står då?

Mulla
0

Det finns det, det är en jätte stor loge som han kan gå in på med sina hästkompisar. Problemet är ju när det blir så rysligt kallt så blir han så lätt sjuk, hans emunförsvar är i botten. Fast å andra sidan så kanske han får bättre sådant om han får gå ute från och med nu. tror du han vänjer sej.

Mulla
0

Det finns det, det är en jätte stor loge som han kan gå in på med sina hästkompisar. Problemet är ju när det blir så rysligt kallt så blir han så lätt sjuk, hans emunförsvar är i botten. Fast å andra sidan så kanske han får bättre sådant om han får gå ute från och med nu. tror du han vänjer sej.

Mulla
0

varför kommer det dubbla inlägg?

gejsa
0

Han vänjer sig säkert. Hästar fryser inte så mycket om dom har hö att äta hela tiden. En häst på lösdrift behöver fri tillgång.

Har själv en häst som är dammallergisk. Han fick stå i logen med någon mer häst. Vi har boxar där med. Han fick stå på halm och äta hösilage. Har stått där i 3 eller om det är 4 vintrar. Förra vintern prövade jag att ställa honom i stallet igen. Han hostade några ggr sedan har han inte hostat mer. Fast han får torrt hö nu igen. Så det verkade ha gått över på honom. Men vi har dörrarna öppna i stallet så länge som möjligt. Blir det över -5 så måste vi stänga. För annars fryser ju vattnet. Ingen får sopa när hästarna är i stallet. Hellre då osopat. Ingen får halma i boxarna när hästarna är i stallet osv osv. Man får blöta maten åt dom i krubban. Lycka till!

Det finns ju även medicin som man kan ge.

Sara
0

Skulle oxå satsa på att ha honom på lösdrift. Men försök att inte täcka honom förren det är helt nödvändigt, utan låt honom få den tjocka vinterpälsen.

Sara

lisette
1

men halm till en bronkit häst kan ju inte vara speciellt bra om inte halmen är totalt dammfri…

varför kan han inte stå på spån? torv finns annars som är ett jättebra alternativ. eller papper!

Snuttan2
0

Fast torv dammar rätt rejält… Vet inte om det finns torv som är dammfri, men har svårt att föreställa mig det då torv ju består av så små partiklar…

lisette
1

torv är absolut bäst för en host häst. dammar torven så använder man inte den rätt.

[Angel88]
0

#13 aldelas rätt… ellar använd pappers strö, jätte bra och suger upp jätte bra… lätt att mocka dessutom

Mulla
0

#11 Putte kan inte stå på spån för han har väldigt lätt för att få mugg och rasp och jag har fått höra att spån hjälper till att framkalla det. Har pratat med stall ägaren och jag ska ha honom på lös drift från och med 1 maj, dock får dom inte fri tillgång foder då det står två fång hästar där oxå.

gejsa
0

#12# Halleluja! Äntligen snuttan. Detta har jag skrivit hur många ggr som helst. Dom flesta här på ridsport påstår att torv inte dammar. När vi hade torv här i stallet en vinter så hade jag dammigt överallt nästan dubbelt så mycket mot annars. Så jag håller verkligen med dig. Torv dammar som f.n.

Om halmen är fin så är det ingen fara. Man kan inte ha torv eller spån på utedrift heller. Det fryser och blir hårt och kallt.

lisette
0

#15 fått höra? det är ju inte säkert det stämmer för det.

#16 gejsa, vännen, kommer du inte ihåg att vi kom fram till att din inackodering gjorde fel när hon la bädden? den ska vattnas och stampas, sedan så dammar den inte! :D

gejsa
0

#17# Jo, men alla har inte bädd. Då dammar det.

lisette
2

att inte ha bädd när man har torv är lite dumt tycker jag… då får man skylla sig själv. ;)

Mulla
0

tack så mycket för all hjälp, som jag skrev så får Putte börja gå på lösdrift från och med 1 maj då jag inte vill att han ska gå ute när det är valborg och massa raketer. Skulle rida i går men fick ställa in då han hostade och "gurglade" som f*n. Ringde veterinären och hon gav mej tips om nått slemlösande till häst. Ska kila och köpa det idag efter skolan! Vilket jobb det är med honom nu över vintrarna! Man tappar nästan hoppet om att det någonsin ska bli sommar när dessa väderomväxligarna hela tiden kommer. Inte konstigt att Putte blir sjuk när det är sån skillnad på vädret.

Mulla
0

#17 Jag bor ju precis granne med Sharpman och jag var inne där och skulle köpa medel för raspen han har. Och där frågade dom om han står på spån, ja det gjorde han då. Hon sa att det kunde va en stor orsak till detta.. Hon tyckte bestämt att jag skulle byta och det gjorde jag. Han har inte haft alls mkt rasp i år trotts alla gytja som är. jag tror faktiskt på det. men men.. jag vet ju inte.! Vår halm är så fin oxå så den dammar inte alls mkt!

gejsa
0

#21# Ja, men då stämmer det säkert. Lisette menade att du borde prova. Men det har du ju redan gjort.

Lyrik
0

#16 Min gamla tant, Blue Skies hade kronisk dammallergi. Provade att ha henne på torv - hon hostade ännu värre då + att hon fick utslag av torven. Mådde allra bäst på spån, men det fick jag inte ha i det stallet. Så hon fick stå på halm de sista åren i det stallet. Blev tyvärr tvungen att avliva henne pga kronisk fång 1996.Gråter

Lyrik är lite dammkänslig. Tål ej torv och spån, det hostar han av. Men inte halm.

lisette
0

#21 det är ju perfekt att halmen inte dammar…

#22 du förstår mig. ;)

gejsa
0

#24# Klart att jag förstod dig. *ler*

Tappsveden
0

Testa att ge lite örter mot hostan och som hjälper hästen att få ett bra imunförsvar.

Vill du ha telfnr till en som säljer örter så hojta till bara!

Snuttan2
0

Fotsätter med Torv:et…

Fast när vi fick host-häst på ridskolan där det enbart är torv både i stallet å delvis i manege så rekommenderade vetrinär att den hästen nog skulle flytta ut på landet för att komma bort ifrån torven (och kunna komma ut, landet=andra ridskolan utanför stan).
Och snyter man sig efter att ha varit i ett torvstall så får man typ svart snor, eller iallafal mörkbrunt, har inte analyserat mitt snor närmare än så ;) Tyder på att det kommer upp rätt mkt damm ändå…

Utgår du ifrån att man har bädd bara för att man har torv så vet jag många som då Inte har det :p

gejsa
0

#27# Samma här snuttan. Vet ett helt stall som bara har torv men inte bädd. Precis som man har spån. Man tar bort allt blött och bajset. Och där är det dammigt värre. *ler*

[slo]
0

#27 Ja har man inte bädd om man ströar med torv så använder man ju det fel, som lisette skriver… River man runt i det varje dag så dammar det, men en rätt skött torvbädd dammar inget alls.

Mulla, försök få Acetylcystein utskrivet, slemlösande! Min systers häst går på det, och hon har bronkitsymptom. Funkar även på oss människor om man är förkyld ;)

lisette
0

#27 en ridskola i stan med fullt med avgaser kan jag förstå att en häst blir dålig av… men det är klart, alla har ju olika förutsättningar, det kan inte funka för alla med torv. men faktum är att de flesta hästar blir bättre av att stå på torv.

har man inte bädd när man har torv, ja du får ursäkta mitt uttryck - men då är man bra dum och får skylla sig själv om det är dammigt. ;)

gejsa
0

Jag vet en hel ridskola som har torv utan bädd. Alla har inte bädd. Ett islandsstall med spiltor bl a.

[slo]
0

#31 Jaha? Och bara för att det är "en hel ridskola" eller ett islandsstall så är det självklart att dom vet hur man gör en riktig bädd av torv?

Alex
0

I vårat islandsstall har alla torv. Både i privatstallet och i verksamhetsstallet.. Och alla har bädd. En är hosthäst, var en till förut också.. Det funkar jättebra.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

lisette
0

helt allvar så förstår jag inte varför man har torv om man inte har bädd?

det måste ju vara jätte jobbigt att mocka. man måste ju få leta efter tollarna.

Alex
0

Jag håller med dig, Lisette. Dessutom borde det bli rätt mycket dyrare också.. Och inte så värst stadigt för hästen att stå på känns det som..

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

gejsa
0

#32# Vad var det där nu då slo? Får inte jag berätta att dom har torv men INTE bädd? Sedan varför och hur och därför det har jag ingen aning om. Det är inte mitt stall. Suck, vad trött man blir ibland.

[slo]
0

gejsa, det verkade precis som du menade att eftersom en hel ridskola faktiskt har torv utan bädd, så är det minsann inget fel i att ha det ;)

gejsa
0

#37# Ok! Med mitt inlägg ville jag tala om att alla har inte bädd fast dom har torv. Vilket jag inte förstår eftersom det dammar så mycket. Jag var ju tvungen att säga ifrån en inckordering som hade torv pga dammet. Fast hon blötte det ibland med vatten det kommer jag ihåg. Men det räckte ändå inte.

Mulla
0

#29 tack för tipset!