Ny sajt?
Jag funderar och funderar och kommer fram till att en hästkörnings sajt skulle vara bra att ha på sin plats.
Vad ingår i denna då?
Jo, följande:
* Precisionskörning
* Brukskörning
* Maratonkörning
* Enbet, 2 - 4 och 6 spann
* Bröllopskörning
* Dressyrkörning
Jag vet att det är många kunniga människor på detta forum och körningen är en mycket viktig del i hästens både kondition och styrke träning.
Syftet med sajten är:
* Att man som nybörjare skall kunna lära sig köra.
* Man ska få tips och råd om hur man kan få en häst att åter fungera i den och den grenen eller körningen i sig.
* Man ska få tips och råd angående inkörning som är en väldigt stor del i det hela.
* Köp & Sälj för den som söker körrelaterade redskap
* Och mycket mer
Många tror det bara är att sätta sig på kuskbocken och låta hästen gå så kan man säga att man kör.
Men liksom i ridningen är det två totalt olika saker att köra/rida eller att åka häst.
Vad behöv för detta?
* Sajtvärd (jag är för ung)
* Medarbetare (Stället gärna upp)
* Och såklart, skribenter och medlemmar!
Låter detta intressant?
-.::Mvh Evve::.- Medarbetare på Kanin.Ifokus
----------------------------------------------------
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg

Jag hade blivit medlem, inte för att jag direkt kan köra men jag har ju både häst och vagn.. Visserligen oinkörd häst och orenoverad vagn men ändå!
Skynda långsamt så går det fortare.
Jag hade också blivit medlem eftersom jag håller på med körning :)
Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.
Jag skulle defenitivt bli medlem! Jag hoppas på att kunna köra i framtiden då jag får råd till en 4-hjulsvagn, men tills den dagen så vill jag gärna lära mig mer - det är ju en ren djungel!
Vilka vidder det ska vara, drakpunkt, utrustning (ordentlig genomgång), och givetvis - hur ser ett körprogram ut?
Jag skulle gärna syssla med parkörning, men tills jag fått fast jobb så får det vänta!
Hakuna matata!
Låter super hörni!
#3 Jag håller på med parkörning, kör med maratonvagn (dock ej maraton men med vagnen) det är verkligen super roligt!
Dock har jag inte kört på jätte länge och nu har vi helt nya hästar så jag har ingen aning om hur dessa är =P.
Själv har jag tävlat bruks/precisionskörning i 5år samt skogskörning som jag även märkte jag glömt nämna.
Men nu har jag ägnat alldeles för mycket tid åt att köra in och rida in samt utbilda så jag har inte hunnit med någon vidare ordentlig körning.
oh kommer det en sådan sajt så kommer jag absolut bli medlem :)
#5 Härligt!
Jag är också på!
lurvponnyn.vimeddjur.se
Jag hänge rmed på, är ju rätt ny på detta men vill ju lära mig så mycket jag bara kan, så en sådan här sajt skulle sitta super.
Super allihopa! =)
Glömt en sak skogskörning kommer självklart att finnas med också.
Samt så fick jag tips om Traditional Driving (stavning) som kommer med också.
#9 ah underbart! jag älskar skogskörning, höll på en del med det i skolan..
#10 Det kommer fler grenar också =).
Jag har tävlat skogskärning och kör även timmer osv hemma ibland, dock längesedan nu pga inridning och utbildning av unghäst.
Håller med dig, mycket rolig sak!
#11 önskar att jag kunde köra lite timmer med min häst, hon hade gillat det. men har varken sele, redskap eller tillgång till nå träd ;)
#12 Typiskt =P

Jag hade också blivit medlem! Har kört in min ponny själv utan annan kunskap än den från böcker och nätet. ;)
här är en till kusk, håller på köra in min fjordhäst för fullt! Temp uppehåll pga snömängden nu men markarbetet fortsätter!
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
Här finns en till som håller på med körning. Just nu kämpar vi med tömkörningen. Till hösten hoppas jag kunna sätta honom i vagn.
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km
Jag har kört in mitt egenuppfödda fjordsto som nu går utmärkt i körningen men har dock lite utbildning kvar (hon kan enbart grunder än så länge) och drar allt.
Jag personligen tror att många är väldigt nyfiken just på den biten, inkörningen, detta är en fråga jag sett upprepats flertalet gånger och denna sajt vore guld värd för de som söker körkunskaper.
Efterfrågan är större än vad man tror trots att området är smått.
#17 fast området är inte så lite som det man kan tro vid första ögonkastet. det finns en otrolig stor mängd olika seler och vagnar, man har körning i form av myskörning, arbets/brukskörning, hur man kan använda hästens muskelkraft inom lantbruket, tävling i olika varianter av körning (trav, bruks och dressyr exempelvis), träningen och hur den kan läggas upp, hästens eksteriör som körhäst (skiljer sig ju från dressyr och hoppning exempelvis, viss kroppsbyggnad är bättre för att dra tungt även om dom flesta hästar lätt drar en rockard med en kusk och så vidare och så vidare :)
#18 Tänkte mer på att det är inte direkt något som syns så mycket, selar och vagnar finns det överöst med.
Det är bara traven som jag kan komma på nu på rak arm öär något som faktiskt syns, men inte skogskörning eller bruks till exempel.
Den sticker inte ut lika mycket som till exempel hoppning. =)
#19 nej det må vara, men grenarna finns, och inom dom som har nordsvensk och fjordhäst exempelvis mycket använda grenar med. Det måste ju inte skickas på TV för att folk skal känna till det, det är utanför krätserna man måste ha hjälp från TV. Det finns eget bruks SM och sådan exempelvis :) Så det finns en hel del att skriva om på en sådan sajt! Och sajten vill ju synas i högen av andra sajter och folk kanske kommer in och är nyfikna :) Det är ju oavsett ett bredare tema än min sajt om fibromyalgi, så om jag klarar hålla en sajt flytande borde ju körningen med klara sig tycker jag!
#20 Näe, tyvärr verkar det som om TV är det som krävs =/.
Trots att det är ett av de äldsta hästområdena =S.
Hehe =)
#21 Kan nog vara, men ärligt talat tycker jag hästsport överlag inte har någon hög prioritering i svensk TV, trots att det är många gånger större än i Norge. Det är i huvudsaken travet som får någon plats…
Men det vore oavsett en trevlig sajt att ha här på iFokus vare sig det är poppis i TV eller inte. :)
#22 Näe, det har den ju inte. De som syns är ju mest trav och jag har sett enstaka hoppning men aldrig dressyr faktiskt. Men jag är dock inte så intresserad av att se det på TV, jag vill se verkligt =P.
Ja, de ska inte behöva vara TV känt bara för att lyckas här inte =P