Tankvärt om kraftfoder
Nya forskningsresultat kring fodret till hästar. Äntligen är vi inne på samma spår forskningen och jag.

Hoppas nu bara att hästarna får del av kunskapen så dom kan få äta så som dom är skapta

Mycket intressant läsning :) Väldigt användbart med :)
Carpe diem!
Grejen är väl att många hästar idag är sega, lata, och har liksom inte enrgi och bjudning för att orka med den träning och tävling som behövs?
Min polle vill jag absolut inte ge kraft foder för att göra honom pigg, kanske 5 gånger/år jag märker att energin inte riktigt är med, då låter jag han få vila dan efter, den är han på top igen. Dock ska han få kraft foder i form av extra protein tex då han behöver mer, b-vitamin vid fällning, och dem vitaminer/mineraler han behöver som inte finns i höt.

#3 ett problem är ett för lite grovfoder och för få ät timmar ger magsår och vem orkar jobba med magsår 
#3 Detta grundar sig på studier på nu levande hästar. Tror inte alls att hästar idag, rent allmänt, är segare och latare än förr. De får ju fel foder. Om man istället för en massa kraftfoder gav hästen mer grovfoder så är de garanterat piggare. Travhästar räknas som de mest arbetande hästar vi har idag och inte är de slöa.
#4 jag gillar fri tillgång till grovfoder, eller så mycket grovfoder hästen orkar äta ;)
Dem kan ju aldrig få för mycket liksom :P
Men sen tror inte jag alla minderaler/vitaminer som dem behöver finns i höt, och då kan man behöva ge det i form av kraft foder, och vissa hästar behöver lite extra av saker, som tex b-vitamin.
#5 rasen vbl är av naturen med pigga och framåt än tex nordingar, t.o.m mer än många halvblod. Ett vbl på bara hö är ungefär samma som ett halvblod på lite-normalt mängd kraftfoder ;)
Jag tror att vi kräver mer av våra hästar idag än förr. Och då behövs mer energi, problemet blir väl främst om man har en häst som inte vill äta stora mängder hö :/
Och travare får nog ganska bra och ernegi rikt kraft foder (beroende på stall ägare och hästen)
#6 Vi har en nordis också och hon är tokpigg hon med, så det handlar nog mer om viket foder de får. Innehåller grovfodret mycket energi blir alla hästar pigga. Vi har just nu russ, shettisar, varmblod och kallblod. Alla är jättepigga. Har även haft halvblod tidigare. En hopphäst och en dressyrhäst (inte samtidigt dock). De var också pigga så jag håller faktiskt inte med dig i den frågan. Bra grovfoder ger pigga hästar oavsett ras och användningsområde.
När jag tänker efter har jag nog aldrig haft en slö häst och då har jag haft hästar i nästan 35 år.
#7 jag rider min häst ganska hårt och ofta, och ändå är han typ aldrig trött, han är alltid med på noterna, min kompis arab käkar kraft foder och hänger glatt med på noterna, dock när vi kommer hem är han liksom trött, han kan ta en trav, galopp, eller hoppa osv om hon vill. Men det är liksom inte samma svung som det var i början av ridturen medans min har samma energi som när vi började, dock kanske lite mindre överskotts energi. I hans hage går 1 vbl, 1 russ och 2 shettisar, russet och shettisarna har inte samma energi som min kille, och vbl får inte överrskotts energi om han får 1 veckas vila. Dock kanske min är ett extrem fall?
Kanske därför jag tycker alla andra hästar känns slöa för jag är van vid min arbetes narkoman?
För liksom 5 hästar, alla går på samma foder, men bara min som får överskotts energi om han tvingas stå, och måste ridas ur ordentlgit regelbundet annars får han också överskotts energi. Det känns liksom som om det inte bara beror på fodret, utan rasen gör också sitt…
#8 Snarare individen i så fall och konditionen. Ditt exempel tycker jag visar på konditionsskillnad, då du tränar din häst mer än de andra verkar göra.
Och vi har ju också russ och shettisar. Samma raser som din hästs hagkompisar.
Denna synen på foder har jag alltid eftersträvat.
Hoppas fler tar efter.
#9 han kan stå i veckor eller månader, men har fortfarande samma energi och temperament ;)
Om min tex får 1 månads villa och det andra vbl rids som vanligt är min fortfarande piggare och mer krävande för att hålla ett jämnt tempermant, när min är i top kondis är han dock extrem fall på överskotts energi haha XD
Om han och tex russet skulle gå lika hårt skulle russet behöva kraft foder, troligen samma med det andra vbl ;)
#11 Exakt! Det är individen det beror på. Inte rasen.

Vad roligt att det finns folk här som förstår det :P
Som sagt, det är för vanligt att många ger alldeles för mycket kraftfoder och på tok för lite grovfoder. Tummen upp :)
#12 rasen spelar nog ändå in tror jag, vissa raser är mer energiska, pigga och alerta, medans andra är lugna, stabila och pålitliga ;)
Raser är ju avlade för olika syften och har då olika egenskaper som ofta påverkar hur aktiva/pigga dem är av naturen.
Men jag håller iaf med om det som står i #0, att man ska ge så lite kraft foder som möjligt och om det är möjligt ge mer grov foder istället ;)
Jag har dock fått för mig att nordsvenskar är brutalt pigga, red en nittonåring som hade gått om schvung i passagen hela rundan som var på ca två timmar. Men det hade varmblodet och fullblodet med som var med på den ritten också.
Så det är mer individuellt än rasbetingat, hästraser skiljer sig inte lika mycket åt som hundraser. Så att det skulle vara så stor skillnad på deras temprament har jag mycket svårt att tro.
Heja mer grovfoder åt hästarna!
lurvponnyn.vimeddjur.se
Jag säger också heja, men jag funderar ändå över hur de jämställer alla kraftfoder med havre. Det måste ju vara viss skillnad om man ger ett kraftfoder med stort fiber- och proteininnehåll än om man ger havre eller Krafft Grund eller så. Alla har ju inte förmånen att ha ett riktigt bra stråfoder, men det finns ju annat än havre att komplettera med. Så fram för en bredare granskning av olika sorters kraftfoder så att man kan få hjälp att välja och välja bort.
#16 Vad jag fattat av texten är att de inte säger att kraftfoder är fel utan att man ska satsa på bra grovfoder och fri tillgång och endast komplettera med en mindre mängd kraftfoder om det verkligen behövs.
Alltför många ransonerar på grovfodret (de säger att hästen blir för tjock) och istället vräker på med kraftfoder. Det är nog de som artikeln vill få fram. Inte att allt kraftfoder måste bort. (Även om det är målet) 
#17: Jo, men det är ändå ganska svepande ordalag. Jag skulle vilja ha lite mer tabeller och exempel för oss som inte är så insatta.

Problemet är inte bara kraftfoder utan att även strukturen på fodret och att det är koncentrerad form av mat. En häst är skapt för att äta gräs i alla dess former, på vintern torkat och på sommaren som gräs, den vilda hästen får/fick aldrig stora mängder kraftfoder att äta.
Deras magar och tarmar är skapta för att äta stora mängder under en lång tid, som våra hästar hålls idag med morgon middag kväll foder och långa tider utan mat både på natten och i hagarna på dagen är totalt onaturligt för dom.
Jag ser på mina hur dom äter, vilar och äter dom har fritt och äter när dom vill, deras tid så dom vilar väljer dom själva och det gör att dom mår bättre och mår bättre.
En häst blir inte mätt av att maden blir fylld, som vi, utan dom blir mätta av att tugga sin mat, grovfodret tar både längre tid att tugga och ger magen rätt struktur att äta. Därför så gäller artikel allt kraftfoder och inte bara havre.
#19: Visst spelar typen av kraftfoder viss roll. Foderenheternas storlek har betydelse, eftersom hästens tunga inte kan manipulera alltför små korn så de hamnar mellan tänderna. Man ser ganska ofta hela korn i spillningen från havrematade hästar, och då kan man undra vad den har gjort för nytta på vägen igenom.
Även foderenheternas konsistens spelar roll, liksom fiberinnehållet, eftersom hästen tuggar på fodret tills det nått en viss söndermalningsgrad som känns "rätt" att svälja.
Det är också viktigt att foderenheterna inte mjuknar för fort av hästens saliv, utan de ska förbli fasta så att hästen måste tugga sönder dem med tänderna. Det ska inte bli en välling så fort det kommer in i hästens mun.
Det ju inte alla förunnat att kunna få fatt i det perfekta stråfodret. Då är det viktigt att kunna komplettera med ett kraftfoder som har så goda egenskaper som möjligt även för hästens ättid, när man nu inte kan undvika det.

När det gäller viket kraftfoder man kompletterar med så utgår man från värdarna på grovfodret och försöker få så mycket grovfoder som möjligt och sen lägger man till minsta möjliga mängden kraftfoder.
Regel maxa grovfodret och försök minimera kraftfodret.
Öka ättiden till så många timmar som möjligt, att se hästar som står i hagar utan något att tugga på det är mycket tråkigt så hästar behöver den tugg tiden.
Kraftfoder kan aldrig komma i närheten av kraftfodrets tuggtid och kraftfoder ger man om inte näringsvärdet i ett hö räcker till.
#21 men finns verkligen alla miniraler och vitaminer och sånt som finns i det naturliga gräset i vårat hö/hösilage?
Känns som om det borde försvinna endel genom processen….

#22 mineraler får mina från en hink mineraler typ den man har på sommaren, ett bra hö ar alla vitaminer en häst behöver normalt
#23 är du säker på det? för frukt och grönsker innehåller ju inte samma sak som dem gjorde innan vi kokade/frös in dem, och det känns som gräsets process till hö/hösilage inte heller borde innhålla samma saker :/
#24: Hästars naturliga diet består tidvis av ganska liten del färskt gräs, de äter mest vissnat gräs samt buskar och örter under en stor del av året. Så hö/hösilage är inte så långt från det de är gjorda för att äta, det behåller förmodligen mer av sina näringsämnen än gräs som vissnar på rot ute.
#25 men hö/hösilage innhåller ju inte samma sak som finns i buskar och örter?
#26. Delvis inte, nej, men ganska likt det som finns i visset gräs, och förmodligen mer av det än gräset.
Jag tror inte mineral- och vitaminbrist är speciellt vanligt hos hästar, om man inte har grovfoder från marker som är väldigt speciella, i synnerhet inte om hästarna får sly att gnaga på och en morot då och då. Till exempel kopparbrist kan förekomma, men jag tror att det oftare handlar om att den individuella hästen har en metabolisk störning som gör att den inte tillgodogör sig det som finns på rätt sätt.
Allt för mycket (snabba) kolhydrater ger till exempel ogynnsam miljö i tarmen och då fungerar inte upptag av andra saker heller. Att ge ett kolhydratrikt kraftfoder med mineral- och vitamintillskott kan till och med minska den mängd hästen tar upp av näringsämnena.

#24 grönsaker tappar näring när vi kokar dom inget när man fryser dom det kan till och med vara nyttigare med frysta än med färska som transporterats långt, förvälling kan om den utförs fel göra att vattenlösliga vitaminer försvinner.
tappar vittaminer det gör hö också och ensilage tappar mindre än vad hö tappar. Mineraler dom försvinner inte utan det är samma värden om man räknar bort vattnet.

Äntligen kanske hästhållningen kan vändas rätt! Människor ska slta tänka på sig själva, de ska tänka på vad hästarna behöver - dvs grovfoder.
Lite OT kanske, men en annan sak, som Kraffts representant berättade, är att man ska ALLTID ge eventuellt kraftfoder i samband med grovfoder, så att hästen äter i minst 20-30 minuter. Om den får kortare ättid i sträck fattar inte kroppen att den har fått mat och matsmältningen fungerar inte korrekt. Om man tar in hästen och strax ska ta ut den igen, så är det bättre att den inte får äta alls än att den bara får äta några minuter. Om den börjat äta ska man låta den fortsätta 20-30 minuter eller längre.
Något annat då det gäller vitaminer är att hästar kan lagra vitaminer och till viss del mineraler, vilket vi människor inte kan. Ofta räcker de vitaminer de får i sig under sommaren bra länge så även om höet/hösilaget tappar en del av sina vitaminer under vår-vintern så har hästen ett reservlager att ta av.