Olika sorts bomlös sadel och padd?
Kan man ha en Bomlös sadel från BörjesTingsryd och bomlös padd från Hööks ?
Är Hööks padd tillräckligt tjock för att få upp bomlösa sadeln från ryggraden?
Lite konstig fråga kanske, men jag läste att panelerna på en bomlös pad ska sitta på undersidan av paden, kan jag inte ha: bomlös pad, schabrak och sen sadeln på? för det borde ju ge samma effekt?
Nix, den är inte tillräckligt tjock för det.
Hade den padden men la in egna paneler och joxade lite så det blev mycket tjockare paneler.
När du sitter på hästen och har sedln och paden på. Testa att dra igenom ett balsnöre med massa knutar på, går det bra så ligger den iaf inte på ryggraden, men tar det emot så gör den det.
Ett okej test, men man bör ju inte bara gå efter det.
#1 Hur får man tag på paneler? någon sida där man kan beställa?
Är det bara att lägga in tjockare paneler i hööks-padden då?
Så det går inte att ha schabrak emellan padden och sadeln? :P
Gaahhh, har så svårt att bestämma mig, står mellan hööks och börjes, hööks har jag får mer erfarenhet ifrån att den ska vara enkel att rida lätt i och stå i fältsitts, dock ska börjes kvalite vara bättre och man ska kunna rida lätt/stå i fältsitts i den :/
hört mycket bra om någon pfiff sadel, som ska ha så man lägger inlägget direkt i/under sadeln och sen har vanligt schabrak, dock vet jag inte vad för pfiff det är eller hur den är att rida lätt/stå i fältsitts i :/
Har fått nyss om en billig börjes sadel, dock med hööks pad till, funderar på att ta den och prova, men vet ej om det går att ha hööks-pad till börjes-sadel :/
Börjessadeln är jelt ok, däremot inte höökspadden. Klämmer man på den lite med handen blir den platt direkt. Tänk då vad som händer när man sitter på >.<
I övrigt så är piff också helt ok. Jag skulle valt mellan den och börjes :)
Hakuna matata!
Jag är inte alls förtjust i de "billigare" paddarna som finns att köpa, de är oftast för mjuka och mesiga.
Själv har jag en Skito padd till min bomlösa sadel, en Fitform. Dyr i inköp men bra och rejäl kvalitet. Funderar dock på att sälja sadeln och pad, då jag tyvärr är i större behov av pengar, än sadel.
Jag funderar på att göra en egen bomlös barbackasadel/kameldrivarkudde.
Tror du det skulle kunna fungera med en bomlös padd från t.ex hööks (alltså bara själva "vojlocken" med fickor som grund) och istället lägga i typ liggunderlag i lagom tillskurna bitar? Det är ju ganska så kraftigt, men ändå böjbart och stötdämpande =)
Hakuna matata!