Varmblod/Nordsvensk
Hade en kompis som frågade mig en sak, kan man avla mellan ett varmblod och en nordis? Finns det nå risker? Eller spelar det ingen större roll? Kan nämligen ingenting om avel sj, så kunde inte svara på den frågan tyvärr

Avel kan ske mellan alla raser, sen om resultatet blir lyckat är svårt att säga då jag inte vet ngt om individerna.
Kan man säkert, men jag tror inte det blir ett bra byggt föl. Antar att du menar bruksnordis och travar varmblod? Känns nte bra att korsa en smäcker hästras med en så pass grov hästras.
Men jag vet inget om avel, känner väl est att det helst inte ska bli en tunna med tandpetare till ben, lång, smal hals och jättehuvud. :3
Användningsområdena är ju väldigt olika också, den ena ska springa snabbt och den andra dra tungt och långsamt.
Det är nog oerhört svårt att gissa vad man kan få av det, och chansen att det inte blir ett särskilt bra resultat är nog större än chansen att det blir en bra och välbyggd häst.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.

#2 När jag red på ridskola så fanns där en bruksnordis korsning som var nordsvensk brukshäst korsat med arab och den såg bara ut som en smäckrare nordsvensk typ nordsvensk travare.
#3 Ja, allt kan ju bli bra :3 Jag får bara känslan att det är lite väl stor risk att det inte blir helt bra..
Men som sagt, jag vet inte mycket om avel.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Ofta, när man korsar med en grövre ras, blir avkomman antingen något grövre än den nättare av föräldrarna eller så blir den mest lik mamman.
Har mycket svårt att tro att avkomman får en grov kropp och tunna ben för öftast är det just benen som blir grövre. Och dagens kallblodstravare är dessutom otäckt nätta och liknar varmbloden mer och mer.
Bild: renrasigt kallblod med renrasigt föl

Har haft en korsning dock halvblod/nordsvensk på henen (bruks nordis) Hon var rätt grov men ändå nätt fin exitör och bra ridhäst :) Men det kan ju även slå fel..
Har sett en travar nordis/ varmblod korsning. otroligt fin häst!

Har delat stall med en korsning varmblodstravare och kallblodstravare. Den såg ut som en nättare kallblodstravare.
Att korsa ett grövre halvblod med en lättare tinker kan nog bli riktig snyggt! Ett aningen maffigare halvblod med en rolig färg och förhoppningsvis lite "roligare trav". Men med ett varmblod (i.af av "standardmodellen", dvs lite tanigare) skulle jag dock aldrig korsa.
Inte heller då ett varmblod och en nordsvensk.
Jag håller själv på med avel (Welsh Mountains) och även där är det viktigt att man håler sig till samma "typ" när man avlar (det finns "sportmodellen" och så finns det den "maffiga grova modellen").
Med samma princip där som att använda en grov och en lätt häst är att en häst sällan får något "mitt emellan". Den får antingen mammas spnkiga ben eller pappas grova, inte ett mellanting.
Med risken att få en kropp som "ardenner", spinkiga ben, en kort smal hals, och ett stort hästigt huvud - vilket knappast blir snyggt! Så avlar man helt enkelt inte på motsatserna til varandra.
Men tar man hänsyn till vad som finns bakom föräldrarna, hur avkiomman skulle kunna se ut om den fick mammas eller pappas olika kropsdelar (om det ens skulle se "klockt ut") så är det kul att experimentera raser.
Men enklast är att utgå från den grova hästen, och sedan kompletera den med något passande (alltså inte vice versa).
Men använder man två hästar som inte är välsigt spinkiga, och väldigt grova - ja då kan resultatet bli väldig lyckat.
Men personligen skulle jag inte korsa varmblod med nordis, det är för stor skillnad. Däremot grövre halvnlod och nordis. Däremot skulle jag gärna kunna tänka mig att korsa ett snyggt varmblod med t.ex Welsh (för att få en lite större tävlingsponny), eller någon likvärdig eller något grövre modell av ridponny.
Power Boy är ju t.ex ett praktexempel på en bra korsning av "spinkigare" och "grövre" hästar - men då har det tagist i flera led, inte Welsh Cob vs. Engelskt fullblod. Utan delarna har korsats in sakta men säkert för att få en jämn och fin "produkt".
Hakuna matata!