Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 1669 ggr
SarahPeace
0

bett

Heej Skrattande 

Om nån här är lite bett duktig ;) så skulle jag vilja veta
vilket bett som är starkast och mildast (i "nummer" ordning helst..)
och lite fakta om dom oxå ;) :

Pessoa bett
fullcheek
tredelat tränsbett
två delat tränsbett
tränsbettrakt                                                                            bridong                                                                                      d-ringsbett

SilverTail
0

jag är inte alls säker.. men jag kan gissa på det som jag tror är mest riktigt..

Börjar med det mildaste..

1två delat tränsbett
2tredelat tränsbett

3fullcheek

4Pessoa bett

5tränsbettrakt

6bridong

Så tror jag, men jag skulle även kunna tro att 2,3,4 är det nog inte så stor skillnad på..

men sen beror det ju helt på hur kännslig hästen är i munnen…

E_hjo
0

två och tredelat bett e väll de mildaste. pessoa är ganska starkt med hävstångseffekt. d-rings bett- såkallat galloppbett är ganska bra för hästar som pullar. ger också en viss hävstångseffekt. bridong bett brukar man väll ha när man rier på kandar. de är väll samma sak som ett vanligt tvådelat fast med mindre ringar. ja är inte helt säker Fundersam

Lunascape
0

Sorterat från svagast till starkast:

1. rakt tränsbett

2. 3-delat tränsbett

3. 2-delat tränsbett

4. D-ringsbett

5. Pessoa 

Bridongbett är ett smalare tränsbett som används tillsammans med kandar och kan vara både två- och tre-delat, med fasta eller lösa ringar.

Ett Fullcheek är ett träns-bett med parerstänger på sidorna och är olika skarpt beroende på vilken mundel som sitter mellan ringarna. Parerstängerna lägger tryck på sidan på hästens huvud och är ett väldigt bra bett för unghästar. Det kan heller inte dras genom munnen på hästen.

E_hjo
0

men 2-delat bett är väll ändå starkare är 3-delat! 3-delat har ju mer brytpunkter…

Lina
2

Bettet är aldrig starkare än den hand som håller i det…

emsems
0

ja, alltså 2 delat bett är obekvämare för hästen när man tar i det. däremot är de ofta lite grövre.

själv rider jag på 3 delat.

men det lina sa är det viktigaste.

E_hjo
0

jaa.. jo