Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettridning
Läst 3981 ggr
Jenniebreen
0

Igångsättning halvblod.

Min nya häst har för 8månadersen fått föl och har efter det inte blivit riden mer än ibland. Så jag tänkte höra om det finns någon kunnig människa här som kanske skulle kunna hjälpa till att skriva ett igångsättnings schema som jag kan följa? Jag travar några varv på henne idag men inte mer än så.

Tacksam för svar! :)

Ps. Hon saknar muskler och lite hull. hon får fritillgång på hö och ännu inget annat. Någon som vet vad jag kan ge för foder utan att hon blir för het?

Mvh jennie, Uppfödning av Dvärgvädur i färgerna Havana, viltblå, vit blåögd och Bourgogne. Även omplacering i mindre skala. www.jenniebreen.dinstudio.se

Zahara
0

jag hade gett henne lite lusern som tillskott, alltid bra med hull om man ska kunna bygga muskler :) sen en långsam igångsättning skritt och efter ett tag lägger du in trav och galopp och mer och mer krävande ridning, intervallträning e med bra!

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

AnnaLundin
0

Saknar hon muskler och hull efter att ha gett di så beror det på att digivningen har gett henne proteinbrist och detta kan enbart rättas till via foderstaten. Jag tycker att du ska ge henne lusern, så mycket som behövs (börja med 2 kg/dag och se vad som händer), för att få henne att återhämta sig. Och vänta med att rida tills hon börjar återfå normalt hull och muskulatur- Jobbar du henne medan hon är för tunn så mår musklerna inget bra av det och det kan du få "betala" för låång tid efteråt!

kaka1234567
0

Säger som #2. jag skulle skrittat i en månad för om

Man haft föl ska man inte ens trava några varv. Skritta är stärkande och bra musklimgs sättn på ett lungt sätt. Och klättra i skogen. Sena när

Man börja trAva efter en månad börja med 10 min första veckan och sen öka

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

Jenniebreen
0

Tack för alla bra tips! Är det lusern som är i pellets form eller som liknar hö som ni tänker på? :)

Saken är den att hon är så fruktansvärt pigg, om jag endast skrittar henne så stegrar hon och försöker trava hela tiden, det är jätte svårt att hålla ner henne i skritt och förra ägaren sa till mig att jag måste trava henne några varv för att få henne lugn för det går inte att enbart skritta henne för då hittar hon på bus som att stegra osv. Jag har försökt att skritta ut på henne mycket för att då går det enklare att få henne lugn men det är väldigt tung trafik där jag har henne så helst vill jag vänta tills det har tinat upp lite.

Kanske ska jag bara gå med henne tills hon kommer upp i vikt?

Mvh jennie, Uppfödning av Dvärgvädur i färgerna Havana, viltblå, vit blåögd och Bourgogne. Även omplacering i mindre skala. www.jenniebreen.dinstudio.se

Betty
0

jag skulle börjat med att skritta 20 min per dag. och då jobba henne lite i skritt och inte bara lulla runt på långa tyglar. se till att ha en regelbundenhet i din ridning tex. skitta två dagar och vila den tredje, skritta två dagar osv.

klättring skulle jag inte utföra förrens hästen orkar gå i alla gångarter.

kolla din hö analys….det kanske är så att hon får för mycket energi från höet som gör att hon blir stissig.

AnnaLundin
0

#4 - du kan ge lusern i vilken form du vill.

Och det är nog ingen dum idé att bara gå med henne tills hon har gått upp i vikt, om du ens behöver göra det. Det kanske räcker med det hon rör på sig i hagen tills hon lagt på sig det hon behöver - om du inte vill gå promenader med henne för ditt eget höga nöjes skull!