Rädd för att hoppa efter olycka!
Hejsan!
Jag har lite problem när det gäller hoppningen och skulle vara väldigt tacksam om jag fick hjälp!
För ungefär en månad sen råkade jag ut för en olycka när jag hoppade. Vi skulle hoppa ett hinder i galopp och språnget gick jättebra, men sen efter ville min häst svänga åt vänster fast vi skulle åt höger.. i vilket fall blev det en för snär sväng och jag föll i backen. Eller jag la min tyngd åt höger och han drog sig åt vänster. Jag slog i huvudet så hårt att det ekat i hela ridhuset, det ringde ambulans med en gång, fick lättare nackproblem och hjärnskakning.
Men nu är det så att när jag sitter upp och vet att jag ska hoppa spelas endast denna händelse i huvudet och jag vågar inte hoppa. Dessutom har jag den sämsta balansen vilket gör mig ännu räddare. Någon som kan ge mig något tips eller något?
Är det egen eller ridskolehäst du rider?
Om det är ridskola hade jag pratat med ridläraren,och bett att få den tryggaste hästen,och bara ägnat mig åt att gå över cavaletti ett tag, tills det känns bra. Inte pressat mig för hårt utan låta det ta den tid det tar.
Det är på ridskola jag rider. Bommar på mark går bra men så fort man höjer dem lite tvekar jag, visst jag hoppar dock endast i trav. Galopp går verkligen inte.
mitt råd: börja i sakta och känn efter, nöj dig med att trava i första början till du känner dig självsäker att hoppa i galopp. du kan även testa galoppera över låga hinder typ 15cm (5cm övrer marken) och sen höja med tiden ;P
Fotograf av både Ridsport
Http://wickiwallgren.n.nu
Wallix´s Hamstrar
Tack :)
#4 varse god, alla har vi nog varit rädd att hoppa. själv har jag varit rädd för höjden, men har en häst som lyfter självfötroendet :P
Fotograf av både Ridsport
Http://wickiwallgren.n.nu
Wallix´s Hamstrar
Jag tycker att du skulle kunna fråga om du kanske skulle kunna få en liten ensam stund med ridläraren några minuter varje hopplektion så att hon kan hjälpa dig extra mycket. Precis som andra har skrivit tycker jag att du ksa börja hoppa lågt o då i trav o sedan hoppa högre men kanske att någon då får springa bredvid o hålla i hästen i början o sedan släppa o bara springa bredvid i till slut kan du göra det själv o sen så försöker du träna på att hoppa lite på volt o bytra varv o stå upp för att träna balansen, fråga om ni får rida barbacka för det är bra träning. När du sedan har provat hoppat några sådana övningar lågt kan du försöka hoppa flera hinder alltså en serie o sedan höja allteftersom och sedan kanske hoppa lite tittigare hinder. Nu vet jag själv att det kan vara svårt o få allt detta gjort när man inte har någon egen häst, men du kan ju ge önskemål om detta till din ridlärare så kan hon säkert hjälpa dig.
men det viktigaste är att träna upp självförtroendet igen och även balansen.
Om du tycker om mina tips o vill fälja dem får du gärna PM:a mig o berätta hur det har gått varje vecka så kna jag ge dig mer tips :)
Hoppas mina tips hjälper!

Börja med att prata med ridläraren om hur du känner så kan denne apassa lektionen efter hur du känner
Jag har faktiskt anmält mig till en hoppträning nu på jullovet bara för att kunna jobba lite som jag själv tycker och känner :) Jag ska prova det, tack!
Jo, jag får nog ta och göra det
jag tycker du skal legge hoppningen på is til du har ridet en stund det vill gå over etter vert men hoppa inte ner du er redd det smitter over på din häst
Du skriver att du har dålig balans nu. När man slagit i huvud och nacke så kan balansen påverkas under lång tid därför att muskelfästena på skallen har påverkats. Det kanske inte känns så mycket, det kan bli en yrselliknande känsla när man spänner sig bara. Det kan alltså finnas rent fysiska skäl till att det känns otäckt just nu, men det går över med tiden. Går du hos någon sjukgymnast eller liknande?
Jag har alltid haft dålig balans ;) Jo, jag går hos sjukgymnast.
#8 Vad kul! Hoppas det går bra på träningen! :D

Du måste bara komma över trösklen, jag vet för jag har varit där. hösten 09 gick jag och min häst omkull i hoppning, jag hävdade att han kan inte hoppa.
Jag var såklart rädd av bara tanken av att hoppa. var rädd för cavaletti, men tillslut vågade jag det.
Tillslut (efter 1 år) peppeade min kompis mig och vi prövade att hoppa och det gick ju bra och nu är jag inte rädd.
Så ta det lungt men ändå avancera så kommer det nog gå bra
kissmekate.blogg.se

En privat lektion på ridskolan där du får sitta barbacka på hästen och Ridläraren/Instruktören Longerar en lugn och harmonisk häst så du får självförtroende i balansen… ifall det är för mycket att börja helt utan något att hålla i så kan du ha en voltigegjord eller liknande att hålla i i början tills du känner att du kan släppa helt… sen ökar man med lite bommar på backen när du longeras runt barbacka… till slut lite små skutt när du känner att balansen sitter… Ha inte för bråttom, då kan det gå åt andra hållet istället.
Ha e dialog med din Ridlärare/Instruktör så förstår dem säkert.
mvh/Anton
Som flera andra säger: Prata med ridläraren!
Det är även bra att rida barbacka, men det kan vara svårt och till och med göra en räddare om man har dålig balans. Därremot är det jättebra att rida utan stigbyglar. Då kan man lägga upp dom i kors framför sig och man har sadel att sitta i och hålla i men man får endå träna balansen.
Ta det lugnt och gör saker du är bra på!
Tänk på att försöka avancera vidare genom att tex hoppa pyttehinder. Man ska vara på en nivå som man känner sig säker på men det är även viktigt att försöka komma vidare. Cavaletti kan ju även vara upphöjda bommar.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Träna balansen så du känner dej tryggare med den.
Lägg upp ett "pyttehinder" på kanske 30 cm längs långsidan och trava lugnt över. Gör detta tills du känner dej säker.
Sen kan du höja, prova i galopp osv men fortsätt att han hindret intill väggen så att det bara finns en väg att ta ;)
- Medarbetare på Fälttävlan ifokus

Som de andra säger så prata med ridläraren och ta lite saker i taget.
Rid barbacka och be någon ha dej på longeringslina :)
Efter en liten olycka var jag rädd för att galoppera en häst då den skenade med mig och jag flög av, fastnade i stigbygeln och släpades efter. Jag berättade för en av "ridlärarna" och då fick jag galoppera lugnt med den hästen på longeringslina. Gick super och skräcken försvann.
Det var lite det att jag kände mig lite feg om jag skulle vara rädd flera månader efter men jag samlade mod och berättade och de tog det jätte lugnt och försökte hjälpa mig. Tror din ridlärare skulle förstå!
Ps. Vilken rörig text jag skrev, jag vet helt plötsligt om mig sen om något annat, förlåt :p
/Johanna, http://finanora.blogg.se
/Johanna.
Hästblogg med min hopp-ponny Nora som jag ägt i över 2 år♡♡♡
Kaninblogg♥♥♥
"För världen är du någon,
men för någon är du världen."
om du känner dig osäker på din balans så öva uppden =) gå balansgång eller köp en såndär balansplatta som finns på alla skolor =) stå på ett ben på plattan eller på en trottoarkant/liknande och skriv alfabetet med den andra foten =)
jag kände likadant för ett par år sedan… jag hade nyss börjat rida min systers ponny och på andra hoppträningen gick vi omkull och mitt ben hamnade under hästen. jag blev inte alvarligt skadad men jag hade en inre blödning i hela foten så det var svullen och blå i en vecka… fick gå med kryckor men veckan efter var det hoppträning igen och min moster som jag tränar för hade satt upp ett liakdant hinder på samma ställe… snett igenom nära hörnet… jag var livrädd men gav mig tusan på att jag skulle klara det… och det gjorde jag men jag höll på att svimma på kuppen för att jag glömde andas xP ett par veckor senare var allt nästan bra igen =)
min poäng är: ge dig f*n på att du ska klara det så kommer du att göra det! tro på dig själv och bara bestäm dig för att det är kul att hoppa! visst är det skitläskigt! särskilt när man slår i huvet! men det är bara att ta tag i det =)
gick förresten om kull någon månad senare också med samma ponny när han skenade iväg med mig ut på en väg och halkade mitt framför en bil xP
// Alexandra
Hästen är människans bästa vän <3
Det första du borde göra är som sagt att öva din balans. den är så viktig. Ta en balansplatta, eller på ridskolan när du rider fram så kan du stå upp i lätt sits när ni går på långa tyglar. håll i manen i början om det är lite svårt. släpp sedan. så övar du och övar väldigt ofta. Du kan också ställa dig på en trappa som att kanten vore din stigbygel och trampa ner hälarna ! öva så ofta du kan.
Sedan tbx till ridningen. Om du känner dig osäker så säg till. Men om du känner minsta lust att hoppa det så gör det ! tänk inte på siffran på stödet utan tänk på att driva, rama in och ha kvar stödet i handen. Hästen känner om du är nervös. lycka till !