Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettridning
Läst 3767 ggr
neuu
0

Provridning

Hej, jag ska åka och provrida en maxad d ponny idag, jag ska bli medryttare. 
Jag är väldigt nervös och jag vet inte vad jag ska göra,
eller alltså jag menar vad jag ska prova osv. Ska jag prova alla gångarter? skänkelvikningar osv?
jag är en hopp tjej och jag söker en medryttarhäst som jag ska kunna få börja tävla efter ett tag. Ägaren säger att det är bra om vi tävlar senare. men ska jag hoppa på provridningen eller ska jag bara vänta tills jag blir medryttare på den om jag nu blir det med att hoppa?

har ni några tips också så säg gärna det ! Glad

ska ägaren rida först? om den ska det, så vad ska jag göra om den ber mig rida först? Förvånadtacksam för svar !

Zadeira
0

Jag tycker att du helt enkelt ska prata med ägaren när du kommer dit. Fråga hur hon hade tänkt att provridningen ska läggas upp, kanske vad hon vill se att du kan.

Jag har provridit ett par gånger för att bli medryttare och aldrig varit med om att ägaren ridit först. De provridningar jag har gjort har jag inte heller ridit för fullt utan känt på hästen och hur den fungerar i alla gångarter. Visat mitt sätt att rida och hantera hästen så att ägaren får se hur jag gör, hur jag rider osv.

Om tanken är att du ska hoppa med den kanske hon vill se dig hoppa nåt hinder, eller så vill hon att ni väntar ett par gånger till du känner hästen och hästen dig. Det är helt upp till ägaren och det du kan göra är helt enkelt att fråga ägaren hur hon vill ha det.