Vilket bett?
Vilket betsel rider du din/dina hästar med? Varför rider du med det bettet? Skiftar du med olika bett beroende på t.ex. att hästen är piggare än vanligt eller uteritt? Varför?
Lägg gärna in bild /länka bild om du kan och skriv också lite om bettet!
/Johanna, http://finanora.blogg.se
/Johanna.
Hästblogg med min hopp-ponny Nora som jag ägt i över 2 år♡♡♡
Kaninblogg♥♥♥
"För världen är du någon,
men för någon är du världen."

Dressyr-tredelat tränsbett i mässing.
Uteritt/hoppning-rakt jaktkandar i koppar. Hon har otroligt mkt tävlingsinstinkt, är grymt snabb så det behövs lite mer broms då.
Rider nu mest i halsring då jag håller på att vänja henne vid det, har samtidigt repgrimma med tyglar ockå för säkerhets skull tills vi får in mer vana på det.

Jag varierar både bett och nosgrimma på min:
Dressyr: Tredelat bett och remontnosgrimma (alternativt tredelat bridong, stång utan port och engelsk nosgrimma men det blir inte alls lika ofta)
Hoppning eller uteritt med andra: Tvådelat kopparrullbett med D-ringar och pullarnosgrimma.
Uteritt ensam: Hackamore

Slänger in om nosgrimma också. ;)
Dressyr- remont ibland acchen.
Uteritt/hoppning- pullar.

Vanlig grimma är det oftast nu, med 2 grimskaft. Att rida i remontgrimma känns enligt mig mest som att det glider när man tar ledande tygeltag.
Rider bara med repgrimma, men kör med bett.
Varierar mellan ett rakt tränsbett och tredelat. Jag tror han gillar det raka bäst, men vill variera för att slippa tryck på samma ställen och han går bra även på tredelat.
Äger ingen nosgrimma och aldrig använt en på honom. Ser ingen anledning.
Kör på Tredelat. men när han har blivit igångsatt igen så kommer jag variera mellan hackamore, rakt och tredelat :)
/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !
Tredelat bett (numera med parerstänger ett sk Fullcheck) vid vanlig dressyrträning hemma och för instruktör. Även ibland vid hoppning, beror på hur pass lyhörd han är. Även uteritt.
Hackamoore och sidepull vid uteritt i skritt och trav.
jaktkandar/pelham vid uteritt och hoppning och när han är i "gasen" och ruskigt pigg.
Rakt oledat vid tömkörning och longering.
Sen mixar och matchar jag allt efter behov. Ska ordna med en repgrimma också framöver här.
Jag betslar upp och ner helt efter behov. ibland använder jag även kapson när jag rider.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Tvådelat eggbett och tredelat sötmalmsbett som jag varijerar med.
Även ett jaktkandar som används ytters sällan och en islandsstång.
kissmekate.blogg.se

Intressant! Men ni behöver inte skriva om nosgrimman, blir lite rörigt då
.
/Johanna.
Kaninblogg♥♥♥
uteritt i skritt - rakt bett… det här har jag mest för att variera.
Uteritt med trav och galopp - harjag oftast hackemore för att helt säkert ha ett nödstopp i fall något skulle hända. men använder även det raka.
jobb i padocken växlar jag mellan det raka bettetoch ett tredelat sweet-iron bett. Wilma tycker jättemycket om sweet-ironbettet och tuggar som en galning på det imellanåt =) på det går hon hur fint som helst.
i hoppningen använder jag numera sweet-ironbettet. på det blir hon inte lika stark som hon kan vara på det raka eller på ett vanligt tredelat tränsbett. =)
// Alexandra
Hästen är människans bästa vän <3
Har nästan alltid bitless bridle, känner att det är det hon funkar bäst på. Rider med bett ganska sällan. Har ridit i repgrimma några gånger, det funkar ibland, ibland inte.
dressyr har jag Tvådelat kopparrullbett med D-ringar.
hoppning har jag rakt jaktkandar dels för att hon är väldigt pigg och svår att hålla ibland då hon älskar att hoppa, och tycker pelham är för starkt i hoppningen då jag lätt jag bli lite ryckig vid landning i högre höjder så blir broms direkt om jag har pelham där.
uteritt använder jag tvådelat pelham vilket hon trivs bra på när jag har en mer stilla hand.

Bysen - Tredelat, jaktkandar, rakt tränsbett, sweet iron tre delat, koppar/sweet iron tredelat, varierar mellan dem, men alltid vanligt tredelat på träning.
Debbie - Har bara ett tvådelat äppelgummibett till henne än så länge. Har inte haft henne så länge, men hon trivs med det. Ska byta till ett tredelat snart.
Teddy - Haha, han är ju varken inkörd eller inriden..
Men han kan tygeltagen, och brukar ha ett mässing-tvådelat, eller ett tredelat på honom. Finns inte så många i hans storlek ;)

#9 Antar att du menar mig, då inga andra har angett nosgrimma. Jag rider i nosgrimma - utan bett, alltså ett bettlöst alternativ. Antog att bettlösa ryttare också fick skriva här.
Under januari-februari under igångsättning blir det Billy Allen-bett (inte stång). Herrn har genom alla år blivit väldand pigg under jan-feb, så där får man ha lite att ta i när det krävs.
Vid skrittjobb (skrittar 2-3 timmar) brukar vi variera mellan ponnyhack, novabett eller repgrimma/grimma. Vid konditionsträning skippar vi grimma/repgrimma, och på tävling blir det billy allen eller ponnyhack.
I padocken varieras det mellan allt från repgrimma till stång, beroende på vad vi ska göra.
Nästan alltid rakt tränsbett, fasta ringar.
Han funkar bra på det, trivs med det, det är milt osv. Han verkar störas av om det skramlar i munnen. Har det både när vi leker dressyr och när vi rider ut eller hoppar. Fast iofs så brukar vi leka dressyr och hoppning ute på stigarna i skogen, så det hade varit jobbigt att hoppa av och byta bett hela tiden :P Till bettet har jag en lös ''curb-strap'', dvs rem under hakan, mest som säkerhetsåtgärd. Då kan det omöjligt glida ut OM något skulle hända; panik, tappad balans, skutt osv. Men kan nte komma på när det faktiskt ''behövts''. Har ingen nosgrimma (vet att vi inte skulle skriva om det, men iaf)
Det händer att jag har spansk stång, oftast om jag ska öva på något speciellt där den ger bättre signaler, eller när jag rider ut och vill påminna mig själv att låta bli tyglarna (med ränsbettet kommer jag på mig själv att rida med korta tyglar även om det inte behövs, min hand blir mer stilla med stångbett).Men det var länge sedan nu.
Även hackamore kan användas om jag vill ha stång-effekt av någon anledning. Kan kombinera stångbett och ridkapson, eller tränsbett och hackamore. Men det är sällan.
Så 99% av ridturerna är på tränsbett.
Bilden; tränsbett, första gången vi fick en icke-rusa-på-travet-trav :3 Nu ska jag lära mig hålla balansrn och han ska lära sig att spänna av lite i nacken..
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
#7 Blir det tydligare signaler med ett fullcheek eller hur fungerar det?
#17 Ledande tygeltag blir tydligare eftersom motsatta sidans parerstång trycker lite på den sidan munnen (dvs tar du ledande tag i vänster tygeln trycker det på högra sidan av munnen), sen kan de vara bra om man rider utan nosgrimma eftersom de inte glider genom munnen så lätt om man skulle behöva ta ett kraftigt tag i någon situation.
(väntar på #7 förklaring, gav bara min syn på det)
Rider unghästen oftast på repgrimma, använder mest den nu under utbildningen.
Varierar även med bittless bridle som fungerar jättebra på henne och känns som om det ger bra signaler inför stången som vi måste ha på westerntävling i framtiden.
Har även raka tränsbett både med fasta och rörliga ringar som jag använder ibland, dock mest för att hon ska få lära sig att ha bett i munnen, tränar inte på det.
Medarbetare på westernridning.ifokus

#14 Ok. Nä det var inte enbart dej jag tänkte på, det var flera
.
/Johanna.
Kaninblogg♥♥♥
#14 Inga andra? :3 De första 5 skrev om nosgrimmor också ;)
19# Kanske lite OT, men jag passar ändå på.
Jag är lite nyfiken på bitless bridle. Har aldrig själv haft möjlighet att testa ett och har inte heller sett ett "live", men skulle gärna höra lite mer om det. Hur tycker du det fngerar? För och nackdelar? Det verkar väl mest genom tryck mot nacke om jag förstått det rätt? Mest lite nyfiken eftersom det ser väldigt intressant ut men jag själv har minimal erfarenhet av den.
Jag fick med ett tredelat med fasta ringar till hästen när jag köpte honom, och förra ägaren sa att han gick bäst på det. Nu har min dressyrtränare sagt att det är det skarpaste jag kan ha och att han ska ha ett tjockare tredelat med lösa ringar. Känner mig lite kluven, men jag ska testa att rida på ett med lösa ringar. Har tur så jag kan låna ett, och inte behöver köpa direkt.
Jag rider också på kandar-dressyrtävling, hackamore-några gånger i veckan och pelham-WE.
#23 Jag svarar lite trots att du inte tillfrågat mig =) Ja det verkar genom tryck i nacken och kinden. Jag rider western så jag rider alltid med långa tyglar och tar bara i tygeln när jag vill ändra på något och sedan blir den fri igen. Bittless bridle fungerar jättebra på min häst. Hon verkligen gillar det. Det är tydligt men ändå milt. Jag tycker det är en bra förberedelse med dom signalerna inför att kunna rida på stång, vilket jag planerar att göra då jag ska tävla i western. Det trycker på ungefär samma sätt som ett träns med stång (förutom trycket på kinderna, som ju är övertydliga och visar vägen som om du tog ett ledande tygeltag).
Jag använder bara tredelade på min häst just nu, andledningen till det är att han går bäst på dom betten enligt mej ;) Har haft rakt förut men tykte inte att han gick så bra på det :/
Har tredelade med både fasta och rörliga ringar.
Rider ut, hoppar och rider dressyr på samma bett.
Ibland rider jag i grimma också, men det räknas ju inte som ett bett ;)
Provat att rida lite utan huvudlag också, vilket funkar bra
Funderar på att prova ett nova bett och ett tredelat fullcheck också! tror att min häst skulle gå bra på dom :)
- Medarbetare på Fälttävlan ifokus

Jag har tredelat på min polle just nu! Hon gillar det ganska mycket tror jag, hon tuggar på det rätt så mycket ;)
/Johanna.
Kaninblogg♥♥♥

#22 Jag använder nosgrimman jag angav som ett bettlöst alternativ, så riktigt samma är det inte :)
#30 Fast jag tror TS menade att man inte behövde ange både bett och nosgrimma till varje bett, som vissa av de andra gjort, för att det blir rörigt då. :)
Men jag är ingen tankeläsare, så jag vet inte. Så tolkade jag det (och skrev om nosgrimma iaf;)
Har också använt remont som bettlöst, men har blivit lite feg på senare tid. Enda gången han ''skenat'' med mig var med remont-bettlöst. Hade kanske inte hjälpt att ha tränsbett då heller, (Pappa galopperade iväg med Dacke, jag lät Crow gaoppera men sen ville han ite stanna förräns Dacke stannade. Normalt sett har vi aldrig problem att rida ifrån varandra, men han hade väl en sån dag.) men jag är oerhört feg :P Däremot rider jag ibland utan huvudlag, så jag är nog lite korkad också. xD

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Shettisen körs i hemma gjort sidepull (gammal nosgrimma), i grimma och vid vissa tillfällen huvudlags löst.
Är det några ungar över och rider shettisen får de rida i repgrimma eller vanlig grimma.
Varmblodet mitt rider jag i halsring och håller på att köra in i grimma.
(bild: ihopklipp, jag på mitt varmblod och lillsyrran på min shettis. film snutt- körning utan huvudlag).
#25 Fast jag tror att jag skrev #19 när jag frågade? Frågan var iaf riktad till dig, så jag är tar gärna emot svar iaf!;)
Tack för förtydligandet. Var lite osäker på hur det verkade, men då var det ungefär som jag gissade då. Spontant när jag sett bilder på bitless bridles tycker jag att det ser rätt trevligt ut, och din förklaring av hur det verkar låter ju inte heller så dumt. Håller själv på att "skola om" min springare mot western - inte nödvändigtvis med mål om tävling, utan mest för att jag gillar sättet att rida hästen. Så man är ju lite allmänt nyfiken på varianter av utrustning som man själv inte har sett tidigare.
Få se om man inte kan hitta ett bitless bridle och testa, för jag kan tänka mig att det hade passat min häst :)

#31 Det var så jag menade (:
………………………………………………………………………
Om man tvunget ska tracka på varandra så är det bättre om det görs utanför tråden, dvs med ex. PM
……………………………………………………………………….
/Johanna.
Kaninblogg♥♥♥
Växlar mellan olika tredelade (rörliga ringar, fasta ringar, sweet iron med koppar mittdel och ibland med parerstänger). Ibland hack eller repgrimma om jag skrittar ut. :)
#34 aha… okej, då var det ju bra att jag svarade =P haha.. tänkte nog fel när jag läste.
Ja jag är possitiv till det. Men jag har hört varierande åsikter. Men jag är nöjd med det och ser likheterna med kommande huvudlags signaler.
Jag rider på rakt bett med fasta ringar.
Jag har rakt bett med fasta ringar till min häst. De andra jag rider är det lite olika, antingen rakt eller tredelat, mest beroende på vad jag känner för eller vilka träns som finns tillgängliga. 
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Varierar en hel del, hästen är inte så förtjust i bett så framförallt rider jag med hackamore och repgrimma, när jag kör har jag ett grodbett med äppelsmak han verkar tycka är okej. Varierar annars med tredelat med lösa ringar och rakt med fasta ringar. Måste mer eller mindre rida med tredelat då vi kanske kommer tävla, och av de jag har skrivit upp så är det det enda godkända på ungponny.
Det enda bettet som jag märkt att hästen gillar är waterfordbettet, han gillar att tugga och pilla på det. Ska försöka samla ihop pengar till ett då jag bara har lånat ett i stallet.
Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.
#33 vad duktiga ni är ser mysigt ut :)

#48 hehe tack :) väldigt goa killar.
Kom på att jag kan lägga in min "träningshäst" med. Hon reds in med halsring och har nu gått över till sidepull. Ska så småning om lära sig ha bett med, hon verkar inte gilla det tredelade så ska skaffa ett rakt och se vad hon säger (denna häst kommer inte jag ha kvar personligen där av tränas hon med sidepull och bett, annars hade jag nog stannat vid halsringen.)
Varierar mellan tvådelat, lösa ringar & tredelat, fasta ringar.
Rider med tvådelat i dressyren eller ett lugnt pass (barbacka). Tredelat använder jag när vi rider ut :) Skulle dock vilja ha ett skarpre bett att oxå variera med.
Jag använder bara ett valigt 2-delat tränsbett, min ponny har inte gått på något annat vad jag vet och han funkar bra med det så tänker inte byta (:
Varierar nosgimman med utan nosgimma, med acheen utan snok eller aachen med snok (:
//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa) _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_