Rygg bilder!
Vad tycker ni om min ponnys ryggmuskler?
/Celine
~
~www.sthlmsryttarna.blogg.se~
~Medrabetare på galopp
~Guldkustens kaninuppfödning~

Ser väldigt omusklad ut.
Jag tycker oxå att den ponnyn behöver mer muskler på ryggen.. Jobba mycket ifrån marken tex tömkörning och jobba han rätt, skjuta ifrån med baken så att han får med ryggen och på så sätt bygga muskler på ryggen och på så sätt få en starkare överlinje..
Lycka till:)
Jag tycker det ser ut som att den har muskler, men den kan få rätt så mycket mer. Det ser lite triangelaktigt nu. :)

Precis vad jag också tycker! Men jag tycker det är så konstigt för jag tränar för tränare ( i både dressyr och hoppning) = tränar rätt. Vi hoppar mycket låga studsaar på hoppträningar och så.. Och klättrar mycket i backar. Men ändå ahr det typ inte hänt något sen i somras..
/Celine
~
~Medrabetare på galopp
#6 om ryggen har förändrats en del trots ni tränat rätt så kanske sadeln inte längre ligger bra när hästen börjat muskla om sig?
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Eller så är inte foderstaten bra.
Jag tycker att hästen ser rätt smal ut. Kolla foderstaten och sadeln är mitt tips. 

Ja kanske det, men vi har honom på foder och mamma vill inte lägga ner så mycket pengar rpå en ny sadel..
Hösilaget har bra värden så han får bara krafft grund och havre. (1 kg och 6 dl)
/Celine
~
~Medrabetare på galopp

Jag pratade med stallägaren och hon sa att jag bars kulle öka på höet. Men ser han smal ut verklgen? Revbenen syns inte, men känns om man trycker och det är ju så det ska vara. Vill inte att han lägger på sig på fel ställen..
/Celine
~
~Medrabetare på galopp
På första bilden tycker jag det. Men det kan ju vara vinkeln på bilden. Gör en foderstat så du ser vad den får i sig.

Smal är han inte.

Kolla sadeln, be någon i stallet kolla hur den sitter för oftast behöver man inte en sadelutprovare för att se alltid.
Någon i stallet kan säkert se direkt om det är så att den verkligen inte passar.
Jag började ge min häst lusernpellets och blivit mycket bättre.
/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
Rest in peace Valkyrie!

#16 den passar helt ok
/Celine
~
~Medrabetare på galopp

Inte bra, men helt okej..
/Celine
~
~Medrabetare på galopp

Vad för lusern ger du? funderar på denna http://www.krafft.nu/produkter/grovfoder/krafft_lusern_hackad_stra_30/
Jag hade ändå tänkt köpa det till min kanin så kanske kan köpa det till hästen också..:P
/Celine
~
~Medrabetare på galopp

Jag har fått höra att pelletsen är bättre ;)
Krafts lusern ger jag, men jag ger ½ kg dag (vikt utan vatten) och blötlägger.
kaniner bör inte äta lusern..
Rest in peace Valkyrie!

#13 göra en foderstat? :P Menar du vad allt innehåller eeller så?
Nu ser hans foderstat ut såhär:
Morgon: 2 kg hösilage,, 0.5 kg krafft grund ,3 dl havre
Lunch: 2 kg hösilage
E.M: 3 kg hösilage
Kväll: 4 kg hösilage, 0.5 kg krafft grund, 3 dl havre.
/Celine
~
~Medrabetare på galopp
Hur gammal är han? Är hans tänder kollade nyligen?
Har ni analys på hösilaget?
Hur länge har du haft han på foder?
Vad åt han hos sin ägare?
Såg han bättre ut där?

#22 Han är 12 år nej jag vet itne om hans tänder är kollade, jag tror inte det. Han kommer från ett ställe som heter Tenhult och dom hyr ut hästar så jag tror inte dom gör så mycket koller på hästarna.. :(
Ja hösilaget har analys och stallägaren säger att det har bra värden.
Jag har haft honom sen i början av juni.
Jag frågade vad han åt då och han svarade "hö"…
Såhär såg han ut förut. Fast den här bilden är ändå en bättre bild på honom, jag ytckte inte att han hade mycket muskler då heller alls, han var BARA hoppad då typ..
/Celine
~
~Medrabetare på galopp

#20 varför inte då? Det är bra protein i det. Uppfödaren gav mig tipset, Louise Johansson
/Celine
~
~Medrabetare på galopp

Hos ägaren får hästarna hö/halm och ungdjurspellets.
Hästar klarar sig oftast bra endast på hö beroende vad man gör så det är inget konstigt svar.
Hört att mycket av innehållet inte är bra för kaninens mage.
Rest in peace Valkyrie!
Jag hade ökat på hösilaget, gärna låtit han stå på halm också.

#25 Med tanke på att han precis hade kommit från förra ägaren så tycker jag visst att det är ett konstigt svar. Det är inte bra med stora foderförändringar och alla kanske inte vet det, och Gert verkar ju inte direkt försiktig med vem han lånar ut til. Vilken unge som helst hade kunnat låna honom och på en gång börja trycka i den massa havre eller vad som helst. Därför tycker jag det är konstigt.
/Celine
~
~Medrabetare på galopp

#26 Han får ju redan 11 kg hösilage :O Halm går tyävrr inte, vi är inackorderade.
/Celine
~
~Medrabetare på galopp
Om man vill bygga muskler behöver man byggsten och byggsten är protiner och lucarn inehåller mycket proteiner eller bra analyserat hö ska gå bra. Men om hästen har slutat inte kunnat eller magrat över ryggen så kan de va för lite proteier. Och då ska man öka mängden av höt och om de inte räker i höt tar man lucarn eller om man har lite brotom kan amn ta de. Och också ett vanligt problem är en opasande sadel och då tycker jag mans ska ta hjälp av en väldigt duktig i stallet eller absolut och allra hälst sadelutprovare. Sadlar är inget att leka med.
För de med sadlar är farliga grejer . En fel eller sne sade han förstöra allt och även om man ger hur mycket lucarn och protinrikt foder som hälst så brukar de inte kunna gå att bygga muskler med en dålig sadel.

Men sedan är det ju ditt ansvar att fråga föregående vad de har givit för foder, eftersom det är svårt för hästägaren att veta.
Jag bad om att få med foder så att jag sakta kunde byta.
Eftersom jag ska ha kvar henne bytte jag faktiskt foder.
Rest in peace Valkyrie!
Jag skulle ju säga ta bort havren och byt ut Krafft Grund mot Krafft Groov 125 för att få upp proteinet. Det blir knappast dyrare. Halm ger inget i näringsväg, det är mest tidsfördriv.
Jag menar att du ska göra en foderstat så du vet vad hästen bör få i sig och vad den i dagsläget får. Foderstaten räknar ut mängden av allt tex protein, energi, mineraler osv.
Finns en del bra foderstatsuträknare på internet. Du måste ha en analys på höet för att kunna räkna.

#30 Gert kunde inte ens svara på vem som haft honom innan. Han kunde inte ens ge oss numret till dem.
#31 Hmm eftersom att det ingår krafft grund i stallhyran så känns det lite surt att gå och köpa helt egen mat när hyran lredan ligger på 5000.. Är det inte bättre att köpa något mer koncentrerat proteinrikt?
#32 Ja vi har analys på höet men jag vågar inte fårga stalläögaren, frga lite halvt förut och hon verkade nästan bli sur och ba: vårt hö är väldigt bra..
/Celine
~
~Medrabetare på galopp
#33: Hua, det var dyrt. Om du vill kan du ge några deciliter Krafft Protein eller motsvarande i så fall. Om hästen har proteinbrist bör du se skillnad inom några veckor om träningen är densamma.
#33 men en höanalys borde du kunna få. Vilken tråkig stallägare
Usch! Men inte ger du 5000:- i stallhyra? Ursäkta om jag e lite trög.. 
Om du vill laborera utan att veta vad du egentligen bör ge så kan du ge Krafft muskel. Det är väldigt bra till hästar som behöver extra protein. Räcker med 2 dl om dagen för resultat.
I dec-jan behöver hästen få extra protein lr energi för att lagra lite till den jobbiga fällningen. Har inte hästen tillräckligt mkt lagrat så tar den av "musklerna" o blir då mager.
Om du ändå kan fråga stallägaren om analysen och det visar sig vara lite lågt med protein så kan du ge soya (små pelets typ som hönsfoder). Det är väldigt proteinrikt men ska ges med stor försiktighet. Dosering står på baksidan av förpackninge, men man behöver inte alls ge så mycket (fdet finns ju ändå lite protein i grovfodret). tror vi gav ca 1/2-1 dl morgon och kväll till en häst som tappade väldigt mycket i muskler förr.
Hakuna matata!

Han kan ju ha fått endast hö hos gert? om de inte arbetas och man har bra hö behövs inget mer.
Han stod säkert där ett tag innan er?
Men jag vet att han ger ungdjurspellets till sina hästar när de kommer in från hagen som ''lockbete''.
Han har hundratalshästar att se efter, inte konstigt om han inte har kvar alla uppgifter på föregående? speciellt inte om han stått där ett tag.
Man kan inte förvänta sig allt, om du tycker det var ett dåligt stall vilket det låter som undrar man ju varför du änns valde att hyra där ifrån?
Jag har varit och praktiserat där så jag vet ganska mycket.
Rest in peace Valkyrie!

#35, jo priserna ligger så här.. :( Jag står i "lillstallet" Drevinge, där kostar det 5000 och i stora tävlings stallet, Compass, kostar det 7000 !! Och häsarna får vara ute typ 3 timmar om dagen där.. *Men det är iallafall riktigt mysigt och bra på Drevinge! :)
#36 Hm ja jag tror faktiskt att vissa i mitt stall ger det! Men ska nog ta och fårga stallägaren ändå faktiskt.
#37 Jag tycker ändå at det är konstigt. Någon slags rådgivning kanske han kan ge? Han kanske inte borde ha hundratals hästar om han inte kan hålla ordning på uppgifter som iallafall jag tycker är viktiga. Hellre 50 hästar och fullkoll än 100 hästar och halvbra koll..
Ja jag tycker det var ett ganska så dåligt stall att hyra ifrån, och jag kommer aldrig mer att hyra fårn ett sånt ställe men det är lätt tt vara efterklok. Det är inte alla som praktiserat där vetu..
/Celine
~
~Medrabetare på galopp
Det kan ju vara så att den förra som hade din häst helt enkelt inte givit tillstånd till att lämna ut den informationen.

#39 Vet inte om du förstod det men ponnyn kommer fårn ett uthyrningsstall, han åker runt till olika fodervärdar.. :( Jag har honom i ett år.
/Celine
~
~Medrabetare på galopp
#40: Jo, jag vet det. Jag har min häst på samma villkor från ett annat ställe, och där får man välja om man vill tillåta att nästa person som hyr hästen får reda på att jag har haft den förut och om nästa person kan få kontakta mig. Den som hade den förut kanske har sagt till Gert att han inte får tala om vem som haft honom. Gert kanske vet men inte har tillstånd att säga det.

#41 Visst det är förståeligt, men i det läget tycker jag att Gert borde kollat upp själv vad hästen ätit för det kan ju inte varit hemlighetsstämplat. Nej, jag tycker hela den rörelsen är lite halvt oseriös. Hästar lånas ut till höger och vänster utan att ägaren ens tar reda på om jag vet vad bak och fram på hästen i princip.
Men nog om det, ska fråga ägaren om höanalys. :)
/Celine
~
~Medrabetare på galopp
Tycker också han ser omusklad ut =)
Usch, vilka priser! :O Och hästarna går ute så lite?
Min ponny skulle ha blivit galen xD

#43 nej det var på ett annat stall som är på samma område ungefär. På mitt stall får de gå ute på normala tider (ungefär 08.00 till 16.00 på vintern)
/Celine
~
~Medrabetare på galopp

Oj vad sena tider ;) mina går ut 6-17.30 oftast
Rest in peace Valkyrie!
Våra går ut vid 6.15 o in vid 17 ca.. Hade jag haft eget stall så hade de fått vara ute längre. De trivs ju ändå bäst ute. 

Dock lite OT nu ^^
Men jag tycker du bör börja med lusern, det bästa!
Rest in peace Valkyrie!

På vintern när det är mörkt vid 3 så vill iallafall våra hästar in, och kännd halvkul att släppa ut dem vid 06.00 (så tog vi ut dem på mitt förra stall) för då är det beckmörkt ute.
Nu när det börjar bli vår och sommar får de vara ute längre givetvis. Vi anpassar utetiderna efter vad hästarna "vill" på ett ungefär..För våra vill iallafall komma in när det börjar bli mörkt.
/Celine
~
~Medrabetare på galopp
Väldigt OT men Hästarna vill bara in till maten. De lär sig att när det börjar skymma får de komma in o äta. Sen vill de ut igen om de fick bestämma själva. Det är emot deras natur att stå instängda i en box.
Det är vi människor som tycker det är mörkt o hemskt ute. Hästarna bryr sig inte om det. 

#49 Kanske det ;) Känns ändå halvkul att ha dem ute. Och dessutom som berättade stallägaren att hon fått klagomål från fotgängare tydligen som tycker det är dumt att ha hästarna ute när det är mörkt.. :O Men så är det i mitt stall iallafall. Men tiderna varierar, de får mat vid 06.00 och släpps ut när de ätit upp!
/Celine
~
~Medrabetare på galopp
#49 Våra står och trycker på grinden även när de fått mat (den varmare årstiden får de en del av kvällsmaten ute). Så det kan nog mycket väl vara att de vill in.
Inte alla, men gammelhingsten och ungstona klagar i.af både högt och ljudligt om de blivit "bortglömda"!
Hakuna matata!

Varför ge både grund o havre? Grunden innehåller ju redan en stor mängd havre i sig. Krafft Grund innehåller dåligt med smrp o har ett hög mj (80g/kg smrp o11mj/kg) Krafft Groov inehåller mer smrp (125g/kg o 10mj/kg)) än vad Kraffts Lusern gör (105g/kg o 8,5 mj/kg). Att ett grovfoder, vilket som ofta har ett högt mj sig brukar med hjälp av ett kraftfoder med högt mj leda till proteinbrist. Själv anser jag Krafft Grund bara vara bukfylla, innehåller så lite näring vilket blir en väldigt oekonomisk lösning. Havre har ung samma värden men till halva priset. Som sagt grund är mer eller mindre pelleterad havre.

#52 aha dset visste jag inte. Det är stallägaren och andra i stallet som hjälpt mig att sätta ihop ungefär vad han ska ha för mat.. Men krafft kaske inte ger lika mycket energi som havre gör?
Hur som helst så är det så som jag skrev att krafft grund och havre, korn och betfor är den krafft som ingår i priset så helst vill jag att minst hälften av vad han äter är något av det. Sen kan jag ju köpa till vad som behövs, men helst inte "stora" grejjer som typ annan krafft eller liknande som de får lite mer av, om ni förstår.
/Celine
~
~Medrabetare på galopp
#52: Krafft Protein ger man bara ett par deciliter av. Säg att du ger 200 gram (vilket ger 44 g smrp, om jag kommer ihåg rätt), så räcker en 25 kg säck i 4 månader. Den kostar under 300 spänn, så det blir högst 2,50 om dagen.

#54 Ja något sånt jag var ute efter.. :) Men rekommenderar ni krafft protein, krafft muskel eller typ lucernpellets?
/Celine
~
~Medrabetare på galopp

Skulle också behöva tips vad jag kan ge för foder så de bildas mer muskler :)
Rest in peace Valkyrie!
Om man vill ge lite tillskott rekommenderar jag Krafft Protein Pluss. Om man vill ge ett stapelfoder rekommenderar jag Groov 60, 90 eller 125. Jag har ingen erfarenhet av lucern.
#55 Krafft muskel ska vara helt suveränt. Jag ska själv börja ge min ena häst det. Det ska räcka med ca 2 dl om dagen.
Men om det ingår Korn i din stallhyra oxå så kan du ju ge det. Ska oxå vara bra att ge. Jag skulle nog testa en kombination av korn och krafften som ingår. Men jag säger det igen- gör en foderstat!
Så får du ju svart på vitt vad du ska ge. 
#56 Testa krafft muskel.
Och så rätt träning förstås för utan träning blir det ju inga muskler. 
#58: Baskade Krafft att hålla på och ändra sitt utbud … jag så att de sänkt proteininnehållet i Protein Pluss (från 330 till 220 g smrp/kg), men jag hade faktiskt missat denna Muskel-blandning. Det blir att köpa den nästa gång!

#57 Krafft protein är tydligen utgående och ersätts med Krafft muskel. :) jag ska köpa Krafft muskel idag tror jag..
/Celine
~
~Medrabetare på galopp
Bra tjejer nu e ni med i leken 

Jag har frågat efter höanalysen och jags kulle få den men har FORTFARANDE inte fått den!! :( Men jag har ju krafft muskel nu så jag ska nog börja ge lite försiktigt idag.
Hur mkt tycker ni jag ska börja med? 1 dl? på morgon eller kväll eller hälften var kanske?
/Celine
~
~Medrabetare på galopp