Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettannonstorget
Läst 5563 ggr
Ove-D
0

HAFLINGER VALACK 140 cm

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Bra familjehäst för både ungdom och mindre vuxen. Mycket riden och hoppad i skogen. Lagom pigg för de som inte är helt nybörjare. En mjuk hand krävs. Säljes i första hand till skogsridning men kan även hoppas och ridas dressyr måttligt. Är chipmärkt och ansökt om pass, men saknar vetrinärintyg på tänderna. Säljes med sadel, träns, täcke mm. Har just nu sårskada (ej halt) men rids/leds korta turer. Tänkt pris 10.000kr inkl utrustningen…

Söker ni TVÅ skogshästar? Jag har även till salu en fjordvalack -88 av grövre och lugnare modell som är både körd och riden… Passar både vuxen och ungdom (viktbärande).

Hästarna står några mil sydöst om GÖTEBORG!

Lorita
0

När är haflingern född? Är han körd?

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

[Angel88]
0

ja hur gammal är han?

bubbelbubbel
0

jag ska inte säga för mycket, men jag tror att han också är 19….

Ove-D
0

Japp det stämmer. Han är 19 år precis om min fjording. Han sägs vara körd, men vi har inte kört honom.

bubbelbubbel
0

vilken koll jag har :D

Ove-D
0

putt

Anna
0

*putt*

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Lorita
0

Maffig han är, hoppas att någon snart nappar på honom, han ser ju så trevlig ut.

Anna
0

Kan ju tillägga att jag också tycker han ser jättefin ut!

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Keligast
0

Han ser jättefin ut :) Hoppas ni hittar en intresserad.

Ove-D
0

Han är verkligen en allroundhäst då han gillar både lite hoppning (i skogen) och lite dressyr… Inte så klumpig som min fjording! :-)

gejsa
0

Han är ju jättebillig om han är som du skriver. Har du inte annonserat i hästnet och buke. Någon borde väl nappa för det priset.

Är det någon som varit och provridit?

Ove-D
0

Det var några som sa att de ville ABSOLUT ha honom med drog sig ur för någon vecka sen då stallplatsen inte gick att ordnas eller nåt…

Det finns några "nackdelar" med honom: 1) han har ett sår (ej muskelskada) på bogen så han är inte i full kondition även om han rids lite lugnt. 2) han är inte stammad och har inte pass (saknas åldersintyg av veterinär, men pass är ansökt hos ASRP). 3) Han är inte helt 100% trafiksäker. Jag är ganska bortskämd med att ha det men han rör lite på öronen och höjer halsen av motorcyklar och timmerbilar, men jag är alltså van att rida på en 90-väg så det är ju alltid vad man jämför med. Men inga skenturer. 4) Han tycker inte om att ridas ensam. 5) åldern, han är trots allt 19 år…

Men han är en bra allroundhäst som både skogsmulle och hoppa och rida lite dressyr… Jag tror han kan passa en tonåring som vill ha lite lagom fart men som inte bara vill tävla men kanske ändå träna lite. Eller som familjehäst som både skogsmulle och ungdomshäst. Hos oss har det varit ryttare 12-34 år som ridit honom. Han är ganska viktbärande, men jag skulle inte sätta över 80 kg på honom.

gejsa
0

#13# Hihi höjer han bara huvudet och tittar när timmerbilar svischar förbi så skulle nog jag säga att han är trafiksäker iaf.

Lorita
0

#13 snygg

DojoKelder
0

Söt pålle!! Hoppas att ni hittar rätt köpare!!!

paronskrutten
0

Jättefin polle *vill ha* men det går tyvärr inte.

Helena

Ove-D
0

#14 jo jag är bortskämd med hästar som inte ens rör på öronen när det susar trafik förbi i 100 knyck… Så om man höjer huvudet och rör på öronen så tycker JAG itne den är 100% säker… :-)

Han är ju dessutom "bara" 140 cm så jag tror at than kan ge mest "nöje" till en ungdom som vill utvecklas och ha något att träna måttligt med och inte vill ha en alltför lat/lugn häst…

Lorita
0

#18 eller så passar han en "tant" som vill börja rida eller skaffa egen häst Oskyldig

gejsa
0

#18# Ja, jag har då aldrig sett en häst som inte tittar om det kommer en långtradare förbi på vägen.

lisette
0

tror tanten heter bubbelbubbel ;)

bubbelbubbel
0

haha ! tant karoliina ! :D

Lorita
0

Jag var 17 år när jag kallades tant första gången, jag jobbade då i en delikatessdisk och en mamma sa till sin som att han skulle säg "tack till tanten för korven han fick smaka" jag tyckte det var så gulligt Skrattande

bubbelbubbel
0

jag var 16 första gången och tyckte inte alls att det var gulligt ;)

[Lill-Jonna]
0

lycka till med försäljningen :P Vill köpa honom xD

Lorita
0

#24 ja, det var mycket gulligare än alla andra alternativ, när man står med uppsatt hår och rosa skyddsrock Generad mamman min var också gullig, när hon kom på vad hon sagt Flört

bubbelbubbel
0

hm. vad gjorde du med rosa skyddsrock ? :)

Lorita
0

Det var det vi hade på oss i delikatessen rosa rockar, töntigt värre men ett toppen jobb med bra arbetskamrater…..kände mig ändå lite som en lisebergskanin Generad "säg tack till kaninen för korven du fick smaka" Räcka ut tungan

Ove-D
0

#20 jag har haft flera… Sånna som jag kallar för 100% trafiksäkra. En av dem är min fjording…

Lorita
0

#29 kan du inte lista fem enbart positiva saker om honom, han är ju så snygg så någon borde nappa snart på ett så bra tillfälle.

Ove-D
0

1. hoppar gärna i skogen
  2. har lite egen motor, "lagom" pigg för många
  3. snäll att hantera
  4. rids på vanligt bett
  5. prisvärd allroundhäst
Lorita
0

#31 ett riktigt fynd då Skrattande

Ove-D
0

#32 Ja det tycker jag… Men det verkar inte som någon här verkar vara intresserad… Men det ringer och mailar ju folk för annonserna jg har ute…

Rita-S
0

#20 fjordhingsten jag red för ett tag sen, han skotta inte på öronen av varken brandbil i uttryckning, långtradare, tivolikaruseller eller nånting annat som jag räknar med är vanliga "oj vad är det?" för hästar. Men när vi passerade en sådan gammal-tant-"bil" (sådan liten fyrhjuling, öppen sak som där fins regntält til, som går i svimlande 20 km i timmen), DÅ blev han redd då :D Jag höll på trilla av så mycket garvade jag! Vi hadde då passerat E18 i rush (massor av bilar, långtradare och u name it) samt Tusenfryd (samma som Gröna Lund, Liseberg) utan att han ens brydde sig med att lyfta ett öre, och sen passerade vi denna här nån timme äfter, den sto lugn och stillt på ett tun framföre ett hus och va livsfarlig ;)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

gejsa
0

#34# Ja, det är det jag menar. Att ingen häst är eg trafiksäker jämt. Dom kan ju bli rädda för en skitsak och ändå inte bli rädd för en stor sak. Dom är ju flyktdjur så.

Rita-S
0

Ja och sen kommer det nog lite på dagsformen med. Snøhettaprins tex kunne bli "jätterädd" och "fly" för nåt om han kände för det, bara för han ville springa fort.. :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur

gejsa
0

Hihi precis! Dom låtsas bli rädda och så springer dom för det. Lite småbusiga kanske.

Rita-S
0

jo nån busgubbe fanns innuti den fina fjordhästpannan :)
Synd han va så liten bara, enbart 1.39 va han.. och sportsmodell. Men så fin va han :)

gejsa
0

Ja, fjordingar brukar vara lite busiga långt upp i åldern. Min inackordering är ju 21 år och brallar som 17 ibland. Fast hon är verkligen trafiksäker men spelar rädd ibland för ett litet ljud eller en sten osv. Precis som min Gejsa. Dom har barnasinnet kvar eller hur man ska förklara. *ler*

Ove-D
0

fjordingar brukar vara lite busiga långt upp i åldern

Kan det inte vara oberoende på ras? Min fjord är INTE sprallig…

gejsa
0

Din fjording kanske aldrig brallat och lekt. Det är ju klart att det alltid finns undantag. Eller hur?

Ove-D
0

Ja men finns det inte i ALLA raser? eller menar ni att ju FJORDHÄSTAR är spralligare än andra??? För den åsikten har inte jag… Jag tycker däremot att varmblod ofta brallar och har överskottsenergi…

Ove-D
0

Vad tycker ni om Haflingrar då? Är de spralliga?

gejsa
0

Visst kan väl alla raser bralla. Men vi pratade ju just om fjordingar. Varför ska du vara så petig? :)

Ove-D
0

Jag funderade mest på om fjordingar brallade mer än andra raser… eller kan man säga att alla hästraser brallar?? Flört

gejsa
0

Jasså du funderade. Trodde att du anmärkte på mina ord. *fniss*

Jag vet inte. Har ju själv 4 hästar olika raser. Och nog är det min fjording som brallar mest iaf.

Ove-D
0

#46 Jag har haft 5 raser. Den som varit LUGNAST har varit fjordingen och den som varit bråkigast/påhittigast har varit mina NewForestar… Om min fjording är "udda" för att han inte bockar och busar vet jag inte, men han är ju grövre typ så det kanske har med det att göra… Sedan har jag haft över tjugo shettisar och där kan jag inte säga att "alla" varit bralliga eller att "ingen" varit det utan det har varit väldigt individuellt… Men den som varit "räddast" var mitt Varmblod… Han var visserligen trafiksäker, men han flög i löften om ett blad fladdrade förbi om han stått EN dag…

Någon som har några åsikter om Haflingrar? Jag har bara haft en och har inte heller haft så mycket kontakt med andra… Hur är synen på dem? Min är iaf ganska framåt. Men inte så busig och bockig…

gejsa
0

Ja, det är intressant ämne detta. Och har man haft så många hästar som du så har man ju ännu mer att jämföra med. Men ang travare så är det nog väldigt individuellt också.

Jag har ju  haft några travare inackorderade här som ridhästar. Och en del var livrädda för olika saker och en del var verkligen trygga. Men mest var det nog att dom hoppade. Men det kan ju också beror på maten som många smäller i dom. Mycket fel foderstater ofta. :)

Mandysan
0

#47 Den jag rädd var stark och busig, det märktes att hon visste om sin vikt…

Faxlin
0

Ohh, om jag inte vore för tung så vore detta något av intresse för mig.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

lisette
0

kacka, hade jag haft ekonomi och tid t ytterligar en häst hade det varit väldigt intressant för mig!

Mandysan
0

#49 Det ska stå red, inte rädd ;)

Ove-D
0

#48 jag har visserligen bara ÄGT ett varmblod men har väl ridit ca 5-6 st då jag haft inackorderingar samt bekanta som haft varmblod… Ingen av dem har varit lata som min fjording… :-)

gejsa
0

#53# Men då är vi ju rätt så överens om detta då. :)

Att dom kan vara lata oftast men att dom brallar till då och då. En travare larvar sig oftare och är piggare.

Ove-D
0

#54 ja det håller jag med om iaf… :-)

Här kommer lite nya bilder på Haflingern…

Ove-D
0

Huvudbild…

Ove-D
0

När man går ut med honom ensam så gnäggar han VÄLDIGT mycket…

Lorita
0

#57 söt

Ove-D
0

HAHAHA, men jag tyckte INTE han var söt då… han blir väldigt orolig av att gå utan kompis… Räcka ut tungan

Lorita
0

#59 ja men det är ju för att man ska kunna ta fina bilder Flört

Tesan
0

Hoppas ni httar bra ägare till era hästar!

Greglar lite då ja ser er fjoring, han verkar vara en sådan som jag kommer att söka efter då min nuvarande häst inte kommer finnas längre, om 10 år typ men man får ju titta iallafall!

Ove-D
0

#61 jo han är stor och grov… när spekulanter ringer när jag är på jobbet så får mina jobbarkompisar konstiga tankar… Flört

gejsa
0

#62# Ha ha inte lätt.

Ove-D
0

#60 kanske det… :-)

Ove-D
0

putt… om jag inte hittar nytt hem tills på onsdag/torsdag i nästa vecka så får jag flytta på honom till en bekant… Då flyttar mina andra pållar…

Ove-D
0

Han får flytta till en bekant på onsdag… Några har hört av sig men ingen har varit ute och tittat på honom… tror att de flesta skulle gilla honom om de bara kom ut och hälsade på honom…

Ove-D
0

putt…

bubbelbubbel
0

har du fått dom andra sålda eller ?

tessa
0

#0: Du verkar ha en jättemysig kille, så hoppas att han finner ett riktigt gott hem..

Ove-D
0

#68 Ja, mer eller mindre. De ska åka på prov 3 veckor nu…

Pojken kan inte gå ensam så då får han flytta till en bekant…

bubbelbubbel
0

men vad skönt att du fått iväg dom andra ! då är det ju bara en kvar…

Ove-D
0

Ja det känns faktiskt skönt… och hon som han ska bo hos har jag stort förtroende så jag har inget emot att han står där tills han blir såld… Men jag trodde faktiskt att det skulle vara shettisarna som skulle få åka till henne… Trodde inte det skulle bli så svårt att få sålt en 19årig allroundvalack på 140 cm för 10.000kr med sadel och träns…

[Lill-Jonna]
0

synd att man inte kan rida själv med honom, eller kan man rida ut själv?

Ove-D
0

#73 jag har ridit ut med honom själv men det är inget roligt… Han är spänd och går på tårna hela tiden… och gnäggar…

Ove-D
0

putt…

Lorita
0

Han är så vacker, hoppas någon snart fastnar för honom.

Ove-D
0

Jag har fått köra honom till en bekant eftersom han är den enda häst som jag har kvar… känns liiiite sorgligt faktiskt…

gejsa
0

Så du har sålt fjordingen nu?

Lorita
0

Tufft att bli hästlös, jag hoppas du snart är med på banan igen. Skulle det bli för tomt så är du så välkommen hit Flört

Ove-D
0

#78 han är på prov hos en veterinär med högteknologiskt stall… så om han bara förstår hur alla maskiner och datorer fungerar så ska det nog gå bra… :-)

#79 Njae… inte helt hästlös då jag kommer troligen MINST en gång i veckan rida min sons fasters hästar…

Så nu är det bara Haflingern kvar…

gejsa
0

#80# Ja, jag läste det sedan på en annan sida. Verkar verkligen fint där hos en veterinär också. :) Ska veterinären ha din häst själv?

Ove-D
0

Hela familjen ska ha honom. Dock är veterinären själv mer intresserad av araberna tror jag… så pappan och sonen kommer nog både köra och rida och dottern har ridit honom innan hos mig då hon är kompis med hans gamla skötare… :-)

Thorsson
0

Är så sugen men dock är jag väl inte rätt ryttare om jag försåt rätt, han fårridas i lättare dressyr ochhoppning, ridas ut mkt. min syster är inte mkt i stallet. så det blir bara paddocken för mig och Calle, :S

gejsa
0

#82# Det låter ju verkligen perfekt för din häst iaf. Lycka till!

Lorita
0

#83 varför inte provrida mycket hänger ju på kemin.

#80 Tur det för annars skulle du nog klättra på väggarna ganska snart.

Ove-D
0

Putt… Söker på nytt efter ett vettigt hem till min Haflinger…

Believer
0

Har du inte fått napp än?

PimTheGreat
0

Konstigt med tanke på priset tycker jag…..FundersamHan verkar jättemysig och fin är han. Tyvärr kan inte jag heller hjälpa dig då jag själv precis fått lämna iväg mina hästar jag hade pga jag får en liten bebis snart. Men önskar dig all lycka och hoppas du snart hittar ett hem till honom!!!

Lorita
0

#86 jag kan nog fixa ett hem över vintern om det skulle var till någon hjälp Skrattande kan han gå på lösdrift och är pålitlig mot barn?

LinaN
0

Säger som jag sagt förut, hade jag haft eget boende o stall hemma så hade jag gärna tagit honom (fast på foder) som sällskap åt min unghäst och som stöd att ha o rida ut på, kan man ta unghästen som handhäst, om han inte välter både mig o haflingern ^^

men tyvärr har jag ingen egen fastighet utan bor 2a våningen i ett lägenhetskomplex….. o det får bara plats en häst på balkongen, så tyvärr….. o inga lediga stallplatser finns kvar i stallet heller…. :(

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Ove-D
0

Åh Lorita!!! Det skulle vara en lösning!!! Jag är tacksam för alla lösningar… maila mig på min vanliga mail är du snäll!!!

Han har varit hos "fodervärd" som skulle köpa honom men så ska deras andra foderhäst flytta tillbka till ägaren så då blir han ensam…

Lorita
0

Sickat

Thorsson
0

#85. Jo, men jag har inte råd att hålla honom själv. Är 14 och har inte så mkt inkomst trots att jag sliter för att få in lite så jag kan betala lite på hovslagaren, sedan ska man ju ha möjlig het att kunna ta sig till hästen med. ;)

[Flippans]
0

jag hade gärna köpt honom om han var lite yngre… hur länge lever Haflingrar? Är väldig förälskad i haflingrar :D

[MatildaW]
0

Gud, vilken guldklimp! Synd bara att jag bara får ha en häst, det tog sin tid att bara tjata till sig en, :P men men, jag är nöjd med min Danne med, som förvörigt är ett "lugnt" varmblod ;) ganska nervig, men han gör inte en fluga förnär, blir han rädd, då stannar han, han har aldrig brallat iväg eller dylikt ^^

Marija
0

Väldigt fin pålle :) Hoppas ni hittar rätt köpare!

//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus

NovaRoll
0

Har Pm:at dej Ove-D

berry
0

undrar om det har hänt något :)? har du kommit nån vrt men pållarna :)?

freakyH
0

#86 varför han du såndära svart grej på honom ? jag minns inte vad de heter men iaf trodde jag att man hade det för att täcket inte skulle skava

Lorita
0

#99 jag har för mig att han hade ett sår och det var för att hålla flugorna borta. (bogskydd heter det)

gejsa
0

#100# Tog du den aldrig lorita? Har för mig att du erbjöd lösdrift hemma hos dig.

AnnaJohansson
0

Heter hästarna möjligtsvis Pojken och Frosty?

JoJos
0

#102 Jo de tror jag nog att dem gjorde =) Vet du något som vi andra inte vet ?? :)

AnnaJohansson
0

Hihi, mina kompisar har vart medryttare på dom två isf =) Och jag tror jag själv har träffat Karin någon gång, eftersom hon är pers. assistent åt en som rider i handikappsgruppen på Gunnebo!

JoJos
0

aha oki trevligt, du vet inte vart alla pälsbollarna tagit vägen då?

Lorita
0

#101 jag har aldrig erbjudit lösdrift hos mig det var i ett annat stall (med lösdrift också). Jag söker även en annan som har ett stall som har lediga stallplatser men jag vet inte om dom tar emot mer hästar eller pris. Det är ju lite bökigt att få tag i folk så här i juletid.

bubbelbubbel
0

#102, fjordingen heter frosty iaf :)

gejsa
0

#106# Ok, då missuppfattade jag. Trodde du erbjöd dig. :)

tessa
0

Ja hur har det gått med den fina grabben? *nyfiken*

Ledin
0

oj det va billt fast jag har inte tid för en till :S annars så är ju drömhästen en haflinger, får väll se hur barnen utväcklar sitt hästintresse största dottern är inte så intresserad bara lillsnuppan som gillar gosa å följa med mamma ut på turer.

Ove-D
0

Med facit i hand så har Haflingern "Pojken" (Gelb Junge) haft (minst) sex ägare efter mig. Jag har haft kontakt med de två efter mig samt nummer 5. Men nu vet jag varken vem som äger honom eller var han står sedan han såldes i höstas (till nr 6).

Fjordingen (Frosty) såldes till en familj i Bollebygd. Underbart goa människor och jag hade mycket kontakt med dem (även nu lite). Men han fick avlivas och jag och hans skötare (hos mig) var där dagen innan och sa adjö till honom.

Rafflan
0

#111 oj vad många hem på så kort tid :O :(

viktoria91
0

#20 Du har uppenbarligen inte mött min ponny ;) Långtradrae, timmerbilar, husvagnar, skrangliga gallersläp på hoppiga grusvägar som låter rejält, fyrhjulingar, crossar m.m bryr hon sig inte om. Kyss

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.