Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 9904 ggr
[mammamian]
0

Hålväggar

Hur vet man om hålväggar orsakas av smitta i marken?

Sommaren 2004 fick båda mina dåvarande hästar hålväggar, vilka vi med framgång behandlade hemma. Hovslagaren sa att det kunde bero på smitta i marken. Sommaren 2008 lät vi grisar böka upp sommarhagen, där hästarna gick när de fick hålväggarna och vi har sedan sått på nytt gräs.
En av de två hästarna hade efter 2004 i stort sett konstant små hålväggar mitt på framhovarna, men hovslagaren skar upp så vi fick aldrig några problem med dem.
Hästarna var alltid barfota och båda hästarna avlivades i somras.

Nu har min nya ridhäst hålväggar på ena framhoven. Han är skodd och flyttade in när de gamla hästarna dog. Han går i en naturhage som inte plöjts eller såtts om på evigheter. Hans väninna är oskodd och har inte några hålväggar.

Är det vanligt att det orsakas av smitta i marken och vad gör man isf för att bli kvitt den?

AnnaLundin
0

Hålväggarna orsakas av någon mikroorganism som finns i marken, jag tror inte att man vet än exakt vad det är som är orsaken.

Det är helt enkelt så att det går inte att bli kvitt smittan utan det är bara att försöka vinna kampen mot dem.

Har du provat de blå dropparna? Det hette förr Thrush Buster, men de har fått en ny etikett i Sverige där de kallas för "Rengör strålen" (otroligt fånigt namn!) Detta medel tar effektivt kål på mikroorganismer, droppa på en gång i veckan och hoppas på gott resultat!

Gronstedt
0

#1: Var får man tag i det och funkar det även mot bärrandsröta?

Cilla89a
0

#2 På hööks brukar jag köpa :)

Medarbetare på Dressyr.ifokus

AnnaLundin
0

#2 - i välsorterade hästsportaffärer (jag vet att det finns på Börjes, åtmnstone i butiken, har inte koll på katalogen)

och på B svarar jag ja, det gör det. Cool

CelsiusT
0

Hålväggar kan även orsakas av smitta på hästen eller obalans hos hästen. Min häst fick hålvägg när hon fick ringorm tex. Kompisens häst fick hålvägg och det visade sig sedan vara kopparbrist, när hästen fick koppar som tillskott så slutade hålväggarna att uppstå.

Medarbetare på westernridning.ifokus

AnnaLundin
0

#5 - hur menar du att ringormen ska ta sig ner i hovväggen?

Jag hoppas att du kontaktar forskarna med dessa revolutionerande upptäckter för det är något de själva helt har missat….

---

Ledsen, men redan utväxt hovhorn går inte att påverka med några invärtes preparat, utan det påverkar bara det nya som bildas. Och det tar ett helt år innan det nybildade hornet når så långt som ner till marknivå och kan stå emot angrepp från mikroorganismer utifrån.

Av samma orsak är det ren slump om hålväggar eller bärrandsröta uppstår samtidigt som hästen har lite ringorm…

CelsiusT
0

#6 När min häst hade ringorm (som förövrigt inte är något invertes utan är en utvärtes bakteriell svampinfektion) så läste jag på otroligt mycket om just det och då fick jag lära mig att ringorm på häst ger ofta utslag i ansiktet, på benen och även i hovarna som i sin tur ger hålvägg.

Jag lärde mig även då att ringorm lätt kan förväxlas med regnskållor i vissa fall men om hästen får svampinfektionen även i hovarna (alltså hålväggar) så kunde det inte vara regnskållor utan då var det ringorm. För dom bakterier som orsakar ringorm "äter" även på hornämne då det lever på dött materiel så som hår, död hud, horn m.m.

Vad gäller tjejen vars häst hade problem med kopparbrist har jag väl aldrig pratat om hur lång tid det tog att få ordning på det? Det var verkligen inte så att hon satte till koppar och vips så försvann alla hålväggarna. Exakt hur det fungerade för den hästens del är jag inte insatt i då det inte var min häst det gällde. Men jag iaktog vad som händer på håll och dom tog även prover så det var inte så enkelt som du försökte få det att låta.

CelsiusT
0

#6 Jag kan förövrigt även tillägga att dom forskare som missat detta är inte särskilt uppdaterade.

[Juniette]
0

Jag ska ge mitt bästa tips.

Låt hovslagaren karva ur ordentligt och häll på rengör strålen,
sen trycker man in sol-pack i hålet. Nästan inga ridsportbutiker har det, men det finns att köpa på de flesta travbanor. Jag har köpt det på Åby.

[mammamian]
0

När förra hästarna fick hålväggar första gången så fick jag nåt tjär-klet att tjoffa i efter rengöring. Jag gjorde rent med väteperoxid (??) morgon och kväll, pillrade rent innan dess och satte sen i kletet. Det blev bra, men den hovslagaren hade inte öppnat så mycket.

Nu har hovslagaren skrurit upp så att det är öppet så gott som allt. Nåt litet hörne som jag kan pillra ur smuts ur med en söm om det behövs. Hovslagaren tycte att jag skulle hålla rent, men att det inte skulle pluttas på nåt som riskerade att stänga in bakterier. Vi har nog tur att det är snö och kallt och inte lera!

Så snart det blir mer snöfritt ska de få byta hage och gå i skogen istället. Kanske finns det färre hålväggsorganismer i skogen? Iallafall är det mindre lerigt där. Usch, jag gillar inte när djuren är sjuka, skadade eller skruttiga!

Elshira
0

Jag vet inte hur tjära är till just hålväggar, men vid t.ex strålröta så är det guld värt! Då skär vi rent så mycket som det går, använder väteperoxid eller i allra värsta fall kopparsulfat en liten stund.

Och sedan kletar man på ordentligt med tjära. Det är rent på insidan, då stänger också tjäran det ute.

Men om väteperoxid osv verkligen dödar det som orsakar hålvägg ska jag låta vara osagt.

Hakuna matata!

AnnaLundin
0

#11 - tjära är gamla tidens huskur mot strålröta och andra former av röta i hovarna. Tjära är bra, men även solen har sina fläckar… Om man inte gör det HELT rent där tjäran ska smörjas på så finns det risk att tjäran i stället stänger in en massa skit och effekten blir den motsatta mot vad man hade planerat…

Elshira
0

#12 Det är ju då väteperoxiden är så bra! Den bubblar ju om det fortfarande finns bakterier kvar ^^

Hakuna matata!

AnnaLundin
0

#3 - bakterier ja… Men det finns andra organismer också…

Elshira
0

#14 Ja det var det jag var oskäker på om väteperoxiden tog.

Dom gånger vi haft svampiga strålar på sistone har det varit både jodopax, väteperoxid och dry feet (väteperoxid och kopparsulfatblandning). Och sedan tjära. Det har fungerat bra till det.

Men ja är det organismer så är det ju lite klurigare! vad tar död på dem egentligen då? Alltså, vad rengör man en infekterad hov med?

Hakuna matata!

AnnaLundin
0

#15 - Thrush Buster innehåller bland annat Formalin (därför måste man vara försiktig när man använder det) och det tar kål på det mesta…