Vägrar gå framåt, bockar.
Jag rider en häst som är väldigt envisa av sig. Det är jättesvårt att få henne att gå framåt, jag kan oftast skritta och ibland trava, men att få henne att galoppera är nästan omöjligt. I början av ridturerna brukar hon stanna när hon inte vill, men när hon förstår att det inte fungerar att stanna brukar hon bocka och kasta sig om jag vill att hon ska göra något annat än att bara skritta.
Har någon tips på hur jag ska göra för att få henne att sluta?
Det första att göra är alltid att kolla att hon inte har ont. Låt kolla både henne och utrustningen.
Gör hon så när du rider själv? Eller är hon likadan när du rider med sällskap?
Hon brukar göra så när jag är med andra också, men inte lika mycket. Hon har hållit på så hela livet tror jag, och bockar ännu värre med andra än med mig och ägaren.
Det låter faktiskt som om hästen har ont.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Fast jag förstår inte hur. Hon kan ju inte ha haft ont i 19 år? All utrustning är utprovad och sitter bra. När jag rider ut fungerar det mycket bättre dock.
Brukar du arbeta för att få henne i form på bana men låta henne röra sig fritt ute?
Jag arbetar alltid, både när jag är ute och på ridbanan, men låter henne vila emellanåt.
Ta ut en equterpeut innan du gör något annat.
Då får du bekräftat att hästen inte/har ont.
/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !