Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 4344 ggr
Dinata
0

Måste skriva av mig

Gissa vad!
Jag börjar bli enormt le.

Förut var det AS NOGA med att ALLT hö skulle ur boxen och spiltorna när vi mockade, exakt all hö skulle bli urmockat samt allt blött vare sig det är piss eller vatten.
Nu kan man komma hem på onsdagen efter att ha stannat i stan från tisdag och därmed lämnat över mockningen till en annan, då är det helt plötsligt inte alls lika noga.
När man kommer hem kan hela spiltorna och hela boxen vara full med höstrån, inte tussar utan fullt med strån som bildar en relativt stor hög tillsammans.
Det är missat skitbollar, kissställen och det vattenupplötta spånet är kvar.
Det är totalt ospoat i stallgången och OM det är sopat så är det helt lämnat runt kaninburarna som om att de inte gör något och det som är ihop sopat är inte undan plockat eller ens ihop sopat till en hög vid väggen, NEJDÅ, det är ihop sopat som en himla matta vid en av spiltorna och dessutom oftast bakom *****s spilta.
Vi har spiltbommen som hindrar spånet för att fara åt alla håll och kanter så pass indragen att hästen utan problem får plats och kan backa något steg men om det är ett sto så är den såpass lagd att när stoet kissar så landar allt utanför denna bom och därefter rinner ner i golvbrunnen.
Med andra ord, är det ihop sopat som en himla matta bakom denna bom så kan inte kisset åka ner i golvbrunnen utan därmed stannar och fräter på golvet.
Eftersom att allt är dit sopat har heller inte det tidigare kisset sopats bort och då ligger och fräter ännu mer sen när nytt hamnar där.
FÖRBANNAD! Och jag vet exakt vem det är som ska ha "tack" för det, fröken jag kan absolut ingenting om hur ett stall sköts utan jag gör bara tills jag tycker det är ok och skiter fullständigt i att hö är kvar som gör att hästarna till slut slutar äta när det är nytt hö för att gammalt äckelhö ligger här och där, eller att golvet ser ut som ett helvete och aldrig torkar eller att golvet fräter sönder mer och mer eftersom kisset är kvar!!!!! -.-'

Sen har det alltid varit as noga med att det ska vara BRA högar med hö i hagen, det ska inte vara utspritt överallt utan det ska vara välsorterat eftersom att de minskar att högarna bara sprids ut ännu mer i och med att hästarna springer emellan allt.
Nu var det fan i mig hela jävla över delen av hagen PROPPFULL av hö som hästarna trampar i och i slutändan inte vill äta - där försvinner dyrt hö helt i onödan.
Det är inte alls billigt med hö och då är det ytterst onödigt att "kasta" på det viset!

Näe, sedan fröken "hej jag kan allt och ska ändra på allt nu även fast jag egentligen inte har en enda liten aning om vad som ska göras och hur" kom så har allt blivit mer och mer ett helvete.
Ska bli så himla skönt att flytta, kan de ha så himla roligt med deras hästar som de tror jag ska sköta hela tiden!
Köp nytt ni bara och skit totalt i att det är en ganska stor del på MIN bekostnad!
Det är trots allt JAG som skött hästarnas träning både psykiskt och fysiskt.
Det är JAG som skött om stallet SJÄLV det senaste året utan att någon knappt ser det.
Det är JAG som fått göra mig av med det jag älskade mest för att ni ska ha det som passar er.
Det är JAG som ska rida in det nya skrället.
Det är JAG som kommer att köra/rida in det ytterligare eventuella nya skrället.
Men vad får JAG för tack för det? Nada.
Jag får inte ens vara med och välja häst trots att ni räknar kallt med att jag ska sköta inridningen och utbildningen på de nya. Man vill faktiskt i alla fall ha ett HUM om vad det är för häst man kommer att ska ha och göra med..

Haha, oj vad jag klaga ser jag xD
Men det är riktigt skönt att få skriva av sig =)

Ursäkta om det låter hårt eller om någon tar illa vid sig på något vis.

Men ni som har häst själva eller haft och som jobbar stenhårt för att allt ska fungera, ni förstår hur det är. Det är absolut ingen dans på rosor precis…

LitenPyssling
0

Känner igen mig väldigt mycket i det där.
Allt är det strikta regler på men så kommer en person in och därefter är det inte lika viktigt bara för att "regelmakaren" inte kan säga åt sin nya flick/pojkvän till exempel.
Väldigt jobbigt!

-.::Mvh Evve::.-  Medarbetare på Kanin.Ifokus
----------------------------------------------------
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
----------------------------------------------------
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg

Rafflan
0

En fråga, varför säger du inte bara Nej? asså du vill inte sköta deras hästar, du har inte "tid" att rida deras hästar, du har inte "tid" att rida in deras hästar, varför liksom inte säga så till dem och skylla på att du inte har tid, och bara sköta din egna häst?

Förstår att det ska bli skönt att flytta, gud vad jag skulle hata att stå i ett stall där jag inte trivs XP

Dinata
0

#2 Det är just det som är problemet, jag kan inte säga nej.
Då blir det ett himla liv och jag har inte heller "tillåtelse" att flytta trots att jag pendlar 13mil totalt varje dag för att komma till min skola, jag har inte "tillåtelse" på grund av att de är otroligt beroende av mig då jag är den enda här hemma som kan träna hästarna.
Min syster förstör, min pappa kan inte riktigt jobba även om han kan rida, utan han lär sig ännu och har sagt till mig att jag ska lära honom men han har aldrig tid.
Han kan få hästen att gå på tygel men inte att gå i form och faktiskt jobba.
Hans flickvän tror hon är något gällande hästarna, hon kan gå in utan problem i hagen men så fort det blir något så blir hon förbannad pga. att hon blir rädd och nervös. Det syns otroligt mycket att hon är väldigt ovan med hästarna då hon spänner sig väldigt mycket kring de, ändå ska hon promt rida också och hon kan verkligen inget annat än att sitta hyffsat rak i ryggen.

Hon är även den som gjort att det blivit enorma ändringar i allt vad djurhållning heter, hon är enormt överkänslig och därmed kan inte ens pappa säga åt henne utan att hon tar hur illa vid sig som helst och blir lång sur =S

Min psykolog tror att allt beror på att de behöver mig och därmed vill pappa hålla kvar mig så gott det bara går.

Precis, det är inte alls roligt att jobba i ett stall där det bara blir skit så fort man är borta =P

Rafflan
0

#3 aha det är din familjs gård och hästar, då förstår ajg lite bättre, då är det ju lite med komplicerat :/

Och det är säkert rädda att om du lämnar dem, hur ska dem då klara sig, men det är faktist deras problem, dem får sälja hästarna ju om dem inte kan ta hand om dem :)

Men är det verkligen jordens undergång att boxen inte var perfekt eller stallgången var smutsig? Inte så kul, men under kortare tid tror jag inte hästen tar skada av det ;)

Dinata
0

#4 Ja, precis =/

Det tror min psykolog med, de vet itne riktigt hur det ska bli när jag inte är där längre.

Nej, det är ju inte så illa om jag ska vara helt ärligt.
Det som gör mig arg är att nu är det helt plötsligt tillåtet att lämna allt så där eller att gör si och så sedan en enda person, dessutom en otroligt okunnig person, kom in.
Vi har haft dessa regler i 8år, nu är det helt plötsligt helt okej att gör tvärtom enbart för att denne inte tål att bli till sagd… =/

Rafflan
0

#5 aha, ja det är ju lite drygt + att det är ju trevligare att komma till en sopad stallgång och när det är fint i stallet :/

Dinata
0

#6 Ja, det är inte speciellt kul att allt ska ändras bara för att en tycker si och så som inte ens kan något om hästar. Jo, det är väldigt mycket trevligare, både för hästen och människan. =/