Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 9138 ggr
examynia
0

lugnande vid lastning?

nu är de så att min häst är halt IGEN på samma ben som i somras/höstas.. å då sista gången vi skulle åka iväg fick vi itne på honom alls på transporten han bara kastade å slängde sig å de gick bara inte på två personer så vi fick tyvärr ge upp.. vilket jag inte va så pigg på.. :/

men nu iallafall så är han halt igen så vi måste åka iväg.. de jag undrar då är om nån har några åsikter om att ge lugnande medel innan man ska åka.

hjälper de? (vet att alla hästar är olika individer såklart men vill veta era erfarenheter)

tycker ni att jag ska testa de å se om de funkar?

tips,råd å åsikter är välkomna tack… Tungan ute

Elshira
0

Ja är det så att ni har svårt att lasta så är det ju något som ska arbetas på.

Men annars kan man få en pasta (i spruta i munnen) utskriven av veterinären. Den ska ges drygt 30 min innan man vill att hästen ska vara lugn.

Den ges i munnen eller i lite godis, och det är viktigt att hästen är lugn både innan och efter medecinen ges.

Ett relativt bra alternativ om ni ska åka iväg, minns dock inte vad det heter men finns säkert flera olika med.

Hakuna matata!

examynia
0

ja de är klart de måste jobbas på.. men finns inga möjligheter till de nu när de är vinter å vi inte äger en egen transport så va meningen att vi ska gör de sen.. men nu är de AKUT.. å vi måste iväg..

jag fick utskrivet nåt granulat när han hade varit dålig sist för att han inte skulle springa runt i paddocken innan ihopsläppet..

skulle de kunna funka lika bra? de ska man ge ca 40 minuter innan..

Elshira
0

#2 Är det lugnande så borde det ju fungera. Läs på bipacksedeln.

Annars kan du ringa vet, beskriva läget osv, och få det utskrivet på recept.

Hakuna matata!

viktoria91
0

Ge inte för mycket så han vinglar omkull i transporten. Det hade jag varit rädd för.

Cilla89a
0

Svår balansgång, är ju inte så bra att stå och behöva bråka med hästen och den kastar sig hej vilt när den redan är halt, en halt häst bör ju ha begränsat med rörelse så benet kan vila.
Men sedan är jag lite fundersam till hur bra det är att köra när hästen är drogad? Är det en häst som redan finner det jobbigt att hålla balansen i släpet när den är pigg och vaken, hade jag inte kört med lugnande, hästen har ju lite sämre reaktionsförmåga när den är drogad, jag tänker mest på att den kanske rent av skulle trilla, om den står och sover i släpet och inte är beredd på att det svänger eller så.

Har du testat lugnande innan? Det säkraste vore att ta ut en veterinär som ger lugnande, annars får du Sedalin alt Vetranquil utskrivet och ska själv spruta i munnen om det gäller Sedalin eller blanda ut i foder när det är Vetranquil. När det gäller dessa lugnande på recept, så reagerar hästar helt olika, vissa reagerar inte det minsta och andra är bra dåsiga upp till 12 timmar.
Jag ger Brimad Sedalin vid skoning p.g.a hans shivering, och denna bjässe på 600 kg, ger jag rekomenderas dos, typ 3 ml(!!) och han är bra dåsig upp till 6 timmar efteråt.

Sedan ska det vara som föregående talare sa lugnt och tyst i stallet när man ger detta lugnande och gärna fortsätta vara så när hästen är drogad, annars kan den snetända. Så jag funderar lite på, vad som skulle hända om hästen stressar upp sig vilket den säkert komma göra när den ska in i släpen?

Så vill du vara säker på en lugnande som ger lagom effekt, så hade jag tagit ut veterinär som sprutat hästen..

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Elshira
1

#5 Jag har aldrig varit med om att de blivit någon "snedtändning", däremot har hästar som inte varit helt lugna vid både lugnande och sedering (i sådan dos att hästen borde sova ha legat och sovit helt borta enligt vet) inte fårr någon verkan alls bara. Det tar inte helt enkelt.

En 3-åring som hade gjort illa sig och behövde sy några stygn hemma bara, fick så mycket sedering att vet inte vågade ge mer. Hon hoppade gladerligen unt på tre ben och inte blev det några stygn i.af.

Men jag skulle nog ändå satsat på att få hästen lugn innan transport, men med tanke på det #5 sade så kolla att hästen inte verkar snubbla osv. Utan endast verkar lugn, annars blir det nog svårt i transporten! Man får verligen köra väldigt lugnt då… Väldigt!

Hakuna matata!

examynia
0

#5 grejen är att han är otroligt snäll att köra när man välhar fått på honom på transporten.. man märker inte ens att han är på.. så jag tror inte att de är några problem att köra honom när han har lugnande i sig faktiskt..

jag har ju itne testat lugande vid lastning innan(därför jag skrev här) men innan har han ju både fått lugnande i sprutform hos vet. å granulat hemma hos mig.. så de är ju  Vetranquil som jag har hemma som jag fått utskrivet av Vet. innan. å när han fick de så blev han sådär lite lagom dåsig.. itne helt borta men ändå itne så att han ville rusa runt å leka lajban.. jo vet att de ska va lugnt som sagt använt de innan å då funkade de bra att ge honom..

ja de är ju de som är frågan med om han stressar upp sig när han ska lastas även om han har lugnande i sig. men de va vet. som frågade om vi testat lkugnande vid lastning innan.. så de verkar ju som att dom kan rekomendera att göra de.. men itne ge för mycket utan bara så att man får på honom..

jag ger honom i såfall så pass mycket som han fick sist.. han gick runt själv å betade men han sprang inte runt som en galning.. så där tror jag att den mängden är okej.. bara så att dom kopplar "bort" allt runt omkring.. å de är kalrt att man får köra väldigt lugnt.. å ramlar tror jag inte de är någon fara med i den transporten vi ska låna..=)

#6 de sa vet. åxå till mig att om dom inte är helt lugna när dom får så tar inte de lugnande medlet.

CelsiusT
0

Jag fastnade hos veterinären näst senaste gången vi var där. Då frågade jag om att få plegisil vilket vi abolut ksulle få. Men dom sa då att det bästa vore om hon gick på själv för pleggar man dom kan dom få "snedtändning" och bli helt obstinata och inte gå att få på av den anledningen eller att odm blir så slöa att om har svårt att hålla sig pigga i transporten.

Sist vi skulle till veterinären åkte vi dagen innan för jag visste denna gång att lastningen kunde vara problen (det hade ju inte varit det innan näst senaste gången). Tog drygt 3 timmar att lasta på hemmaplan. När vi var hos veterinären fick hon plegisil av annan anledning under behandlingen, en timme efter det när vi skulle lasta för att åka hem tog det ca 15 min att lasta. Hon var helt vaken, och bra reaktionsförmåga, men orkade inte diskutera så när det tog emot så gav hon upp.

Medarbetare på westernridning.ifokus

examynia
0

#8 okej för min häst va lättlastad innan hans inflammation i knät..

men som sagt jag har nog inget annat väl än att testa lugnande för vi lär inte på få honom de minsta lilla annars.. men man kan väl ge så pass "lite"/"mycket" så att han inte b lir helt borta? för när jag gav honom sist så va han som sagt närvarande men ändå lite "slö" eller vad man ska kalla de.. å vet. frågade om vi hade testat att ge honom lugnande..så de "rekomenderade" att testa de..

men vad händer om dom får så kallad snedtändning då?

Cilla89a
0

#9 snedtänder dem blir dem tväremot lugnade, dem får panik.

Medarbetare på Dressyr.ifokus

CelsiusT
0

#9 Det var samma med min. Hon gick på fint innan hon blev halt här i höstas. Oftast är det så att om man provat ett preparat och djuret reagerat på önskat sätt på det så kan man vara näst intill säker på att iaf det preparatet fungerar. Men att prova ett nytt preparat kan ge effekter som inte är önskvärda, tex snedtändning på lugnande. Så vet du vad din häst har fått för lugnande den gång som det fick önskad effekt så kan du gott och väl prova det även denna gången, det skulle iaf jag gjort.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Cezanne
1

Jag fick för flera år sen lugnande till min svårlastade häst. Prövade det när vi skulle till kinik p g a en hälta. Resultatet blev att hästen som alltid stått still i släpet vickade runt mycket och numera blir hon väldigt orolig om man lastar henne trångt men har inga problem med att åka brett.

Jag tror att hon höll på att tappa balansen flera gånger under den färden p g a att hon var drogad ihop med hältan och nu blir väldigt orolig för att inte kunna hålla sig på benen om hon åker smalt.

examynia
0

#11 okej ja som sagt de är ju samma jag komemr använda somjag använde då förut även om de inte hade med lastningatt göra,.. men ska prata med Vet. i morgon med när jag beställer tid så får vi se vad hon säger om det..

för annars komemr vi inte ha en chans att kunna åka iväg:/

AnnaBrandell
0

Jag vet av många hästar som varit svårtlastade när de har haft smärta men efter diverse behandlingar sedan gått på hur lätt som hellst.
Jag tror nog att det kan vara ett bra alternativ att ge lugnande men inte mycket alls, bara så att det "tar udden" av dem litegrann.

"Nationalism är en barnsjukdom. Den är mänsklighetens mässling." - Albert Einstein