Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketter: bilderfilmer
Läst 2533 ggr
tessa
0

Filmsnutt ridning - kommentera gärna..

Med risk att bli lynchad.. ;) Här kommer en filmsnutt som ni gärna får kika på och kommentera… Det jag önskar är att ni kikar på hästen och kommenterar vad ni ser hos henne. Detta är inget "dressyrpass" utan vi känner av lite i skritt och trav. Jag själv är medveten om min katastrofala sits, lutar mig på tok för mycket framåt i traven mm, men som sagt - gärna fokus på hästen =) (Även om jag är medveten om att man självklart som ryttare påverkar/inverkar på hästen väldigt mycket…).

Tack för hjälpen, hoppas att ni har tid och lust att kommentera =)

Film 

Mvh Tessan

Emelie-G
0

Kan tyvärr inte se filmen.. Fundersam

cheba
0

Hej. En jättetrevlig häst verkar det som. Ser harmonisk ut, av det lilla man ser. En jag skulle kunna tänka mig själv kanske. Ja, du har själv vetskap om att du sitter lite fel, men jag skulle vilja att du "satt" mer i sadeln och även försöker tänka på dina skänklar så att dom inte ligger an mot hästen hela tiden. Om du skulle rida med sporrar, då får du sporrmärken i sidorna. Såg bra ut annars.

Mandysan
0

Nu såg jag iofs inte hela men jag tyckte att det såg fint ut och du lutade dig inte så mkt framåt i traven=) Visst, du lutade dig framåt men inte katastrofalt mkt..;) Yrla är jättefin! Dock så tyckte jag att det såg ut som för mkt glapp på tyglarna, prova att korta dom 1 cm…;)

cheba
0

Nej det tycker inte jag alls. O det så så bra ut när du red på lång tygel i traven, det är super o avsluta ett ridpass på det viset. Att hästen får länga sig o trava avsappnat.

Nicey_och_Smulan
0

#0 Jag tyckte att det såg ut som att ni hade det väldigt trevligt. Jag skulle föredra kortare tyglar, de såg ut att glappa. Och lite mer tyngd i hälarna. Men jag tyckte inte alls att du satt jättedåligt. Du lutar dig inte framåt i traven så mycket som du tror :)

Mandysan
0

#4 Som sagt var såg jag inte hela utan bara början och då tyckte jag att det såg jättelite glappigt ut..

tessa
0

Tack så jättemycket för era kommentarer!! Skriver snart igen men har precis börjat jobbet så jag sitter egentligen inte här nu Oskyldig

Kan ni inte se filmen så testa via vår hemsida istället: movietime

Mvh Tessan

Snuttan2
0

Jag tycker det såg trevligt ut :)

Är lite svårt att bara kommentera hästen :p Men försöker ;)
Tycker att hästen värkligen såg ut att försöka jobba och såg engagerad ut nästan hela tiden och jag tycker värkligen om hur hon sitter ihop över ryggen :D Ser lite små-spänt ut hela tiden däremot, inte riktigt avslappnat. Funderar på om hon är bygd så att hon får kort steg framtill, eller om hon har något problem, för nu upplever jag det som att hon tar lite korta fasta steg framtill och inte alls kan lyfta bröstbenen och därför mkt tippar framåt… Eller om det kan vara för att hon ännu inte lärt sig böja mera och lägga vikten bak?

Vad är det för sadel du har nu?

tessa
0

Tusen Tack för era kommentarer!

Cheba: jag håller helt klart med om att jag borde sitta lite tyngre i sadeln, särskilt vid avsaktningarna då jag gärna lättar från sadeln istället. Har funderat lite på mina skänklar, de ligger alltså emot hästen för mycket? Hur ska jag göra för att inte göra detta, hur ska skänklarna ligga för att ligga korrekt? Du skriver: "Om du skulle rida med sporrar, då får du sporrmärken i sidorna".. Usch, det låter ju jättehemskt, jag borde med andra ord inverka väldigt negativt på hästen..

Vad menar du med inlägg nummer 4: "Nej det tycker inte jag alls". Vet inte riktigt vad/vem du svarar.. *nyfiken*Syftar du till längden på tyglarna?

Mandysan: Tack för din kommentar - jag är medveten om att jag ibland får långa tyglar, och att det då gärna glappar - försöker korta dom emellanåt. men samtidigt är det litet trixigt då pållan liksom "slukar" mycket tygel och jag vill då inte störa henne då hon känns harmonisk i sin form. Fast kanske går hon då för lågt ibland och borde "plockas upp"?

På filmen rider jag inte aktivt för att få hästen att gå så bra som möjligt utan ville framförallt ha hennes gångarter och kroppsrörelser väl synliga på film.

tessa
0

#5: Det var ju en tröst att höra…. =) Skönt att ni inte totaldissade mig i alla fall ;)

Snuttan: Intressanta kommentarer, har du lust att förklara vidare vad du menar med: "hon sitter ihop över ryggen" för någon som inte riktigt förstår? =) Är det frambenen som du tycker ser knepiga ut. Det är nämligen hennes bakkärra som krånglat tidigare. Iaf efter vad jag och andra har sett och tyckt. Ville inte skriva ut det i huvudtråden då jag vill att alla som tittar på filmen, gör det utan att aktivt leta efter en massa fel… För det behöver nödvändigtvis inte vara så nu längre, då jag tycker att hon blivit bättre och det inte längre syns som det gjort tidigare. Då särskilt på böjda spår.

Jag har nu alltså satt igång pållan efter lite skumma hältproblem, och jag vet fortfarande inte vad som egentligen var fel eller om hon är hundra bra. Och börjar jag då tråden med att skriva detta, så kan det lätt bli så att det plötsligt är en massa fel på hästen. Om ni förstår.. =)

Så min fokus har legat på att kika på bakkärran, med framförallt fokus på höger sida/bakben men hästar kompenserar ju gärna skador genom att belasta andra ben osv, och det diagonalt och hej å hå (ursvårt tycker jag) så fortsätt gärna att kommentera det ni ser.. jag är nämligen rådvill =)

Ni får givetvis gärna kommentera mig som ryttare också. Men anledningen till att jag lade ut filmen, var att jag ville ha hjälp att se hur hästen rör sig.. Därför som jag skrev som jag gjorde =)

Därför försöker jag också rida henne rätt passivt i filmen och även med långa tyglar i traven.

Mvh Tessan

Snuttan2
0

Jag skulle fö föredra att du (om man bortser ifrån slut-snutten där ni joggade av på helt långa tyglar) faktiskt hade längre tyglar, så att hon kunde sträcka fram halsen mer och på så vis länga överlinjen mer och förhoppningsvis även lossna bättre i bogarna som ser lite låsta ut, kan vara handen som är för kort och därför låser bogarna och rörelserna där, och däri att hon inte kan lyfta bröstbenen…

Jag tycker hon rör sig jämnt iallafall, kan inte kolla igen då min dator segar ihop för stunden och behöver startas om först, men reagerade iallafall inte på att hon klev ojämnt med något ben eller såg ut att belasta något mer…

Med att hon sitter ihop över ryggen så menar jag att hon sitter ihop som en helhet, att hon har med sig rygggen (inte springer runt med sänkt rygg, utan har ryggaktivitet, sänker hästen ryggen och vinklar bäcknet åt "fel" håll så blir hästen som två enheter som går isär), att ryggen är som en välvd bro mellan fram och bakkärran.

Min koncentration försvann nu å jag kommer inte alls ihåg om det var något mer jag tänkte skriva eller missade att svara på nu, får återkomma när jag fått mitt kaffe…

reddie
0

Vad fin hon är tessan! Hur mycket riden var hon innan du köpte henne?

Murre_Uddiz
0

Tycker det såg mkt fint ut =) *inget expert* =P

Haha en liten vovve springandes bredvid :P

tessa
0

Tack reddie! =) Jag har inte hundra koll hur mycket hon är riden innan. Tyvärr. Vet att pållan min inte trivdes/passade för travet som ung och blev därför inriden/riden av tränarens fru. Sedan såldes hon till paret som jag köpte henne av, då hon var ca 4-5 år (nu snart 8 år gammal) och de använde henne lite i turridning och hade tänkt att avla på henne. Även om ägaren var en väldigt duktig ryttare, blev hon inte riden så mycket som han/hästen önskade och då avelsplanerna för henne gick i lås, ville de att hon skulle hamna hos någon med mer tid och engagemang - mig ;) Så efter ca 2 år sålde de henne och jag har haft henne sedan i somras. hmm långt svar på kort fråga.. ;)

tessa
0

#11: Men är inte risken att hon blir "flack" om hon får ytterligare längre tyglar? Som det är nu så glappar ju faktiskt tygeln ibland, och det kan ju inte vara bra..

vad kan låsta bogar bero på? Är det vanligt/"normalt" eller tyder det på något fel med hästen? Vad kan man göra för att få dessa att "lossna"? Många frågor.. =)

Tack för din utförliga förklaring också. Hon ser ju ofta rätt harmonisk ut då jag rider, är det rimligt att hon gör detta om hon skulle ha ont någonstans? Eller kan jag ta det som ett tecken att hon trivs för stunden?

Gott att du tycker att hon ser ut att röra sig jämnt, det är nämligen vad hon inte gjort tidigare.. varken med eller utan ryttare. Men efter vila och skonsam motion, har jag nu börjat sätta igång henne och det vore så skönt om det knasiga hade försvunnit. Hoppas hoppas..

På filmen rider jag i min "gamla" sadel, St: Andrews allround mot dressyr.. har ännu inte provat hawken faktiskt. Ville rida med den vanliga sadeln för att kunna känna efter och jämföra med hur hon brukar kännas vid ridning..

tessa
0

#13: haha visst är lilla Mollie kul, ändå klippte jag bort henne en del för just den här filmsnutten - men hon är en härlig vovve… =) hade vi ridit ett "riktigt" dressyrpass, hade vi antagligen blivit lite störda av henne =) Åtminstone jag, men under denna ridturen gjorde det ingenting, - det var bara kul att få skratta lite åt henne, då hon fräste runt i ridhuset.. =)

elin
0

vad är VRF en förkortning av? :D

/Elin

tessa
0

elin: Vänersborgs ryttarförening =)

Mangis
0

Hej Tessa! Jag gillar ju också Yrla, hon är jättefin. Nu är jag kanske inte jättekunnig, men tyckte att det såg avslappnat ut. Däremot tyckte jag att hon inte trampade under sig så mycket som jag skulle velat. Efter traven såg skritten bättre ut, så det kan ju vara att hon var stel under uppvärmningen. Sedan tyckte jag faktiskt att hon klev kortare med vänster bak ett par steg i en volt, men det kan ju lika gärna ha varit att hon stukade till sig lite.

Alexandra13
0

Där har jag vat :) När min syster red i en dövgrupp(tror jag det var)

reddie
0

#14 ok, men då kan du få äran till att hon blivit en sn fin häst!

Due-Boje
0

Hur kan du först säga att du gillar sättet hästen sitter ihop över ryggen? menar du då att det arbetar genom hela ryggen så är det konstigt att du sedan säger att den är spänd… Hästen är inte igenom i ryggen om den är spänd..

Jag tycker att hästen ser ut att vara lite överbyggd. kan tyvärr bara se skritten.. sen vill inte datorn längre :P

Due-Boje
0

nu fick ja se lite trav! det jag tänker mest på är att hästen gapar en hel del och det tyder på att den inte accepterar bettet. Orsaken kan jag inte säga.. Hästen ska gå med stängd och stilla mun, denna gapar, rycker lite och viker in näsan bakom lodplanet en hel del om vartannat, även när du rider på helt lång tygel. Finns det nån anledning till att du inte har nosgrimma? Inte det att du ska dra åt den så att den inte kan andas, men det brukar hjälpa att ge stabilitet. det ser nämnligen inte ut som att du har någon!

tessa
0

mangis: vad roligt att du gillar Yrla, det är ju roligt eftersom du själv har en travare, men hellder då kanske inte så konstigt.. ;) pållan kan definitivt trmapa under sig mer. Ska kika fler gånger på filmen och kolla efter det du skriver med vänster bak..

#21: Tss, nu tar du i =) Det skulle jag inte påstå, jag försöker bara hålla henne frisk och hel och i bra form.. inte så "bara" kanske, vi har ju haft en del otur.. Hoppas att det nu våras för oss =)

#22: vad menas egentligen med överbyggd? vad innebär det i praktiken? Är det något man kan göra något åt eller har det med hur hästen är byggd?

tessa
0

Due_Boje: Jag har också märkt att hon "joxar" en del med bettet, och vet inte vad det beror på.. men helt nöjd kan hon ju då inte vara!Kanske skulle man försöka få ut en "raspare" som kan kika i munnen. Kan jag själv göra något åt det? Hästen har ett tredelat Gold Medal-bett. Stl 13,5 cm, kanske är det för stort så att det "hänger".. tungan kommer nämligen ut ibland och bettet kanske stör henne. *funderar*

För joxar hon även på lång tygel, borde det ju inte bero på att jag skulle ha hård eller stum hand, antar jag.

Har också funderat på detta med nosgrimma, för att stabilisera. Anledningen till att jag inte använder nosgrimma är för att jag vill ha en så "ren" häst som möjligt, utan onödiga prylar. Nu kanske det iofs skulle vara bra med en nosgrimma men samtidigt så vill jag ju inte "stänga igen" munnen på hästen - den protesterar ju av en anledning… och då tycker jag att det känns fel attt vinga igen den med en rem - men jag kan ju testa och se om det förändrar något. Kan väl sätta nosgrimman relativt löst.

emmm
0

Är det en stor travare du har? Våran vbldam har 11,5 och den andra har 12,5 i bett..

tessa
0

emmm: Nej hon är inte särskilt stor, hon är rätt hög, ca 1,66 cm i mkh men smäckert byggd. Kika gärna här så ser du foton på henne.

Testade ett 12,5 cm bett i somras men upplevde att det såg lite tjat ut.. å andra sidan var jag nybliven hästägare då så man borde kanske pröva igen, nu när man landat lite =)

Tappsveden
0

Såg mycket trevlig och harmoniskt ut!

Due-Boje
0

Överbyggd menas att korset är högre än manken, alltså högra bak än fram! Och det går tyvärr inte att göra något åt, men under ridningen kan du ju få den att sänka bakdelen, men det är svårare med en överbyggd häst. Jag tror det är ganska vanligt hos travare tyvärr, likaså att hon har ett ganska rakt kors. Men ingenting är omöjligt ;)  Jag tycker absolut att du ska ta dig en tandläkare som tittar på tänderna, han ka även raspa ner vassa kanter om det behövs. Det är svårt att säga vad hon ska ha för bett, men att tungan kommer ut är inte ett bra tecken. Tycker verkligen att du ska testa med en nosgrimma, det är inget som är dumt mot hästen så du ska inte få dåligt samvete! Bara ha den där, spänn inte så hårt och lägg ett stycke fårskinn under hakan på hästen.  Precis som du säger är det antagligen inte din hand, tuggar hästen normalt?

Berätta hur allt går!

Nicey_och_Smulan
0

#29 Håller med angående nosgrimman!

tessa
0

#29: Tack för din förklaring! Det var som jag tänkte med överbyggd, och visst ser min pålla nog ut att vara lite högre baktill än fram.. Behöver ett rakt kort vara till nackdel?

Skriver mer så fort jag kommer hem till mi  egen dator.. =)

Due-Boje
0

Njaa, inte alltid.. Men de har oftast lättare ätt böja på sina bakben om korset är format "rätt". Blir lite mjukare..  Fast jag är inte jättabra på det där, vet bara att det inte är så bra om korset är för rakt.. :P

Snuttan2
0

Jag försöker undvika seriösa-trådar just nu, men kan inte låta bli att skriva kort kommentar Oskyldig

För rakt kors ger en häst som får svårt att vinkla in baken inunder sig, alltså att samla sig. Eftersom benställningen kommer hamna lite bakåt upptill i baken så kommer hela bakbenen i vajre steg hamna mer bakom snittet på hur långt fram man vill att rörelsen ska bli liksom, om ni ser en fin raklinje till vart hästen ska trampa ner och cirkel på hur hästen rör bakbenet så har ni samma bild som jag i huvudet ;)

Eftersom den inte får lika mkt rörelse framåt-nedåt med korset eftersom det har en högre start-punkt eller hur man ska förklara det, så kommer det aldrig att kunna sträcka sig lika långt ner och framåt (korset) och alltså kommer hästen aldrig kunna sätta under sig och ta för sig inunder sig/trampa under sig lika långt och bra som en häst med ett kors bättre format för ridning… 

Är som Due-Boje skriver, hästen får sämre förmåga att böja som vi vill bak även i leder längre ner, eftersom en så pass viktig del i baken har fel form och liksom förhindrar att bakdelen ska kunna annvändas optimalt…

Ger oftast flatare rörelser, som blir mindre bekväma för ryttaren eftersom hästen har sämre stötdämpningsförmåga eller vad man ska säga…

Due-Boje
0

Hehe, bra att någon orkar förklara lite mer utförligt =D

tessa
0

Tack för era svar och förklaringar!! Tror att jag förstår lite bättre nu.. men en överbyggd häst tar själv ingen skada av sin byggnad eller slits den mer i ridningen?

Kul att se dig snuttan igen, skrev detta till dig härt ovan i ett tidigare inlägg: "#11: Men är inte risken att hon blir "flack" om hon får ytterligare längre tyglar? Som det är nu så glappar ju faktiskt tygeln ibland, och det kan ju inte vara bra..

vad kan låsta bogar bero på? Är det vanligt/"normalt" eller tyder det på något fel med hästen? Vad kan man göra för att få dessa att "lossna"? Många frågor.. =)"

Snälla - kan du inte svara på detta om du har tid och lust…?! ;)

Snuttan2
0

Har du flacka tyglar nu och hon sträcker inte fram nosen mer så söker hon sig inte framåt-nedåt ärligt ;) Då får du nog jobba på att hitta balansen och takten…

Alla låsningar är fel, gör att man inte kan röra sig odentligt och ger även fler låsningar och späningar, hästen börjar desutom utveckla andra sätt att röra sig för att göra upp för att den har en låsning och saknar rörelse. Jag hade ju ett par låsningar som gjorde att jag inte kunde vrida mig till höger förrut, varje gång jag skulle göra det så fuskade jag då, hästar gör detsamma. Kollar man på din häst så är hon ju kort och rör inte på bogbladen (kan vara mer utav bogarna och partiet runtomkring, vet inte exakt vad/vart) och för att inte tippa totalt på framdelen så får hon röra med på benen.
"Min" travhäst är ju total-sönder i bogarna och även i benen, är jätte tydlgit på henne, ska se om jag kan filma henne i helgen, på henne är det väldigt tydligt att hon får göra upp för att bogarna sitter fast på andra vis, eftersom hon är så pass mkt mer låst och sönder…

De flesta människor och hästar har sina små snedheter och defekter, är mkt få djur som är perfekta ;) Desto mer man lär sig och desto mer man tränar, desto mer fel hittar man oftast, eftersom man kräver mer utav sin kropp och måste kunna prestrera mera och därför kräver total jämsidighet och rörelse, något som de flesta knappast har…

Låsningar kan man få hjälp med att hitta och rätt till, beror bara lite på vad de egentligen sitter i, om det är en egentlig låsning, eller om det kommer ifrån någon snedhet, ojämnhet, stelhet eller vad det nu kan vara, gäller bara att börja någonstans… En ET eller Kiropraktor är väll det som är lättast att få tag i, eftersom det än så länge är mest muskler vi funderar på så blir det väll en ET…

Gentle
0

Hej Tessan !

Gillar din häst väldigt mycket,en väldigt trevlig lady =).Tror att om du fick upp din hand lite så kommer hästen att följa med och gå ännu bättre .Och du kommer också bli mer balanserad och det gör ju att hästen blir det med.Tycker att ni passar bra i hop,rider du för nån tränare ? Blir så sugen själv på att rida ,"putt" Min tidtravare går bara lite lättare turer i skogen ,saknar att jag inte kan rida honom ordentligt.

tessa
0

#37: Tack, vad roligt! =) Ska försöka tänka på detta med handen, bra tips! Kul att höra också att du tycker att vi passar bra ihop.. Vi rider tyvärr inte för någon tränare, det har inte blivit av eftersom min pålla varit skadad men blir hon bara helt bra, så ska vi försöka komma igång med det… vi har en hopptränare, och det är ju roligt även om det är dressyren som är grunden till allt =)

Roligt att du själv har en ridtravare, men trist att du inte kan rida honom ordentligt - vad beror det på?

tessa
0

#36: jag får nog göra det ja… är ju själv medveten om att jag är en rostig ryttare, och givetvis påverkar det hästen.. men vi jobbar på det =)

Att hästen ev. är lite överbyggd, är ju som sagt inte så mycket att göra åt, hon är ju den hon är - och i mina ögon den bästa ;) Men soänningar och låsningar, kan man ju jobba med och jag tänkte i veckan ta ut en massör, för att se om det kan hjälpa.

tessa
0

Är det någon mer som tycker som nummer 2: "Ja, du har själv vetskap om att du sitter lite fel, men jag skulle vilja att du "satt" mer i sadeln och även försöker tänka på dina skänklar så att dom inte ligger an mot hästen hela tiden. Om du skulle rida med sporrar, då får du sporrmärken i sidorna. Såg bra ut annars."

Är det så illa så riskerar jag väl att göra min häst skänkeldöd till slut? FörvånadFundersam