Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 4119 ggr
examynia
0

han äter bajs,, varför?

idag såg jag att min häst åt stelnad bajs..

har han brist på något? isåfall vad?

vad kan jag göra åt de?

för de  kan väl inte vara så bra att han äter bajs?

carrrrrooooo
0

Jag har hört att det är vissa näringsämnen som dom har brist på, men kommer tyvärr inte ihåg vilka, hoppas att du snart får svar på din fråga!:)

Elshira
0

Det är obalans i tarmfloran men kan också vara B-vitaminbrist om jag inte har helt fel?

Ge lite foderjäst för häst (finns på granngården t.ex). Eller tills du fått tag på det gå vanlig bakgäst (färsk) bra. Jäst innehåller B-vitamin och en del bra för tarmfloran, men foderjäst till häst är speciallt utformat för hästen så det är ju givetvis det bästa.

Hakuna matata!

jeanette
0

De enda brister man har kunnat konstatera hos hästar som ägnar sig åt att äta bajs, är protein- och fiberbrist. 

Salt-, mineral- eller vitaminbrist har aldrig kunnat påvisas.

Så med andra ord bör du se över din foderstat.

Och nu är det ju läge för alla att öka upp proteinet eftersom hästar börjar sätta sin sommarpäls nu, och således har ganska rejält proteinbehov…alltså mer än vanligt.

Elshira
0

#3 Jasså det är det som är bristen. Ja nya råd och rön kommer upp var och varanan dag!

Hakuna matata!

jeanette
0

#3 Nja, nya råd och rön ploppar ju inte presis upp dagligen. Det ligger ju årtals av forskning/studier bakom. Men sen kan man ju säga som så att, hästfolk är ett släkte som tar åt sig nytt efter vääldigt lång tid. Än i dag påstår ju folk att fång uppkommer av protein…villket det inte gör och har bevisats för massa år sedan.

Cilla89a
0

skumt, Japp har fri tillgång till grovfoder och äter dubbelt så mycket protein som han igentligen behöver enligt uträkning, och jag ser honom ibland stå och pilla i lortarna i hagen, bara när dem är frusna dock?!

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Elshira
0

#6 Borde inte det ha med tarmfloran att göra isf? =)

Huruvida det är pga olika brister vet jag inte, men att det är någon obalans i tarmfloran känns ju inte helt galat i.af.

Min ena hingst åt bajs under ett par veckors tid förut, men det "försvann" lika snabbt som det kom. han åt heller aldrig sitt eget bajs.

Så de borde ju vara logiskt att de äter någon annans häst bajs (med balanserad tarmflora) under en kortare tid tills den egna hästens flora är återställd.

Hakuna matata!

examynia
0

är de farligt att dom håller på att äta bajs?

ska givetvis kolla upp proteinet å de men ändå..

Elshira
0

#8 Inte det minsta ^^

Hakuna matata!

examynia
0

#9 okej skönt att veta..Tungan ute har nämligen ingen erfarenhet av bajsätande hästar Tungan ute