Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 8034 ggr
carrrrrooooo
0

Fodervärd

Jag ska ev bli fodervärd till våren på en häst!

Jag äger redan 1, men då jag ska ta hem min häst, så behöver hon ju ha sällskap och jag känner att jag har tid och vill jobba och variera mig med en häst till..

Om vi trivs ihop så får jag sedan köpa loss han!

Men det här är första gången jag blir fodervärd, Vad tycker ni man ska tänka på?!

Och Vad ska ingå med hästen tycker ni??

Som sagt är jag helt grön innom detta.. Är tacksam för alla svar.. :)

carrrrrooooo
0

Haha, jag fattar inte varför jag skrev "Hej" som rubrik, ändra gärna till Fodervärd, eller något liknande..

Snacka om att man är trött nu på kvällen ;)

cordenia
0

Jag kommer förhoppningsvis få hem min foderhäst till nästa helg Skrattande, den ska bara vet.bes först.
Men jag kommer få med sadel, träns och täcken till hästen och detta tycker jag är något som ska följa hästen när man "lånar" den. För skulle jag själv låna ut min häst skulle jag vilja veta att den har utrustning som passar så den inte går med en sadel som sitter konstigt och hästen mår dåligt av det och ev blir sed i rygg osv.

Tycker även det är viktigt att skriva ett kontrakt även om det skulle vara någon man känner som har hästen. Som tex vem som står för kostnaderna när hästen blir sjuk.

WhoCares-01
0

skriv kontrakt med ägarn!!!!!! det är den gyllene regeln enligt mig…. en barndomsvän till mig har haft en otrolig otur flera gånger pg.a att hon/hennes föräldrar inte skrivit kontrakt med olika hästägare (hon har aldrig haft egen)

den första ponnyn Mario var hennes lilla bebis… hon hade honom i ett år och visste att den skulle tillbaka till ridskolan och sedan säljas. sista veckan var hemsk för henne. det var bestämt att ponnyn skulle hämtas på lördagen eller söndagen men ett par dagar innan när jag kom till stallet så satt hon och grät i hagen. då hade ägaren vart där tidigare under dagen när hon var i skolan och hämtat hästen utan att säga till innan. ingen förvarning alls!

en annan hade hon blivit lovad att få ha över sommaren (hon haderedan haft den i ett och ett halvt år) men så bestämde sig ägaren för att ta föl på den. eftersom det inte fanns något kontrakt så blev detsjävklart som ägaren ville och hästen fick åka hem direkt efter skolavslutningen.

den senaste var en 10 årig valack som hon haft i nästan 2 år. innan hon fick hem den så hade den bara stått i en hage i hela sitt liv, fått kämpa för att få mat och det enda den kunde i ridningen var att gå rakt fram… ägaren var mycket noga med att min kompis inte fick ta hästen i munnen, hon fick bara använda ett visst bett och en viss nosgrimma och massa andra grejer som bara var helt sjukt onödiga…. kan ju säga att hon gjorde emot och hästen blev efter mycket träning väldigt fin me tanke på omständigheterna. efter två år och ca 40 000 i utgifter för stall, foder träningar osv så ville hon köpa den… ägaren kom dit och hade med sig en jättelång kille som hoppade rätt upp på den här lilla hästen (typ 152 cm) och skulle hoppa med den. jag var inte där men det var tydligen en jäkla cirkus som slutade med att killen tyckte hästen var värd 45-50 000. helt sjukt! hästen fick efter en vintervila pg.av tappsko åka tillbaka till ägaren helt ur kondition… min vän ville inte ha mer med ägaren att göra hur mycket hon än älskade hästen så hade hon inte råd…

så det tips jag kan ge är som sagt att du ska skriva kontrakt med ägaren där ni bådafår med det ni känner att är viktigt.

// Alexandra

Hästen är människans bästa vän <3

carrrrrooooo
0

#2 Okey, jag kommer bara få med en grimma och ett vinter täcke, och det är bara för att dom känner att dom har betalat så mycket för utrustningen och eftersom vi sattsar på att jag kommer köpa han sen efter 1 års foder.

men jag hoppas att min gammla sadel kommer passa annars blir det att leta passande och så länge rida barbacka, köra och gå promenader..

Men vad ska man stå för tycker ni? Hästen är ej försäkrad, annars hade jag velat att dom ska stå för den.. Men vad annars tycker ni?..

Maten är ju självklart tycker jag, sen träning och allt sånt är ju oxå självklart att jag ska stå för..

Men väterinär kostnaderna?, hur har ni gjort med dom?, vem ska stå för vad?

carrrrrooooo
0

#3 ursch vad hämskt!.. Kontrakt ska vi absolut skriva!:)

Några fler tips?, ägaren vill att vi som sagt ska ha 1 år, men där hästen står nu är 60 mil bort, så jag ska ta hem hästen med "hästbuss" så det kostar 3 000:- som jag ska stå för, men ägaren vill inte att jag ska lämna tillbaka han innom 1 år.. alltså så dom inte ska riskera att betala hemresan innom 1 år…

Visst det kan jag väl tycka låter ok, men om man verkligen inte trivs tillsammans då?.. Nej kanske ska börja med ett halvår?

WhoCares-01
0

hästen ska absolut vara försäkrad och det bör ägaren stå för. veterinär kan ni ju dela på. tycker du ska börja med ett halvår så att du kan känna efter.

// Alexandra

Hästen är människans bästa vän <3

[Juniette]
0

Jag hade krävt att hästen är försäkrad och det ligger på dom att betala den. Sen hade jag vart noga med att skriva in att dom skall betala hemresan, om det blir någon. Annars kanske ni kan betala halva resan var åt bägge hållen.

carrrrrooooo
0

Men om han inte är försäkrad så kanske man kan komma fram till att dom betalar all veterinär vård?, då är det ju vilket som om dom nu inte vill försäkra honom..?! Eller är jag helt ute och cyklar?..

Men om dom försäkrar honom så ska dom stå för den absolut, men då får jag ju betala självrisken.. Blir det inte samma pengar?, eller tänker jag fel nu?.

Ska prata med dom angående ½ år :)

kaka1234567
0

Min kompis som har foder häst betalar förkäkringen . Men då kostar de inte något för hästen utan förkäkring och vet vård sen fick hon med 2 sadlar 2 träns och inte mycket mer tror jag

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

AnnaBrandell
0

Jag leasar en travhäst(gissar på att det är samma sak) och den är inte försäkrad. Det är inte lönt för mig som leasingtagare att betala livförsäkring på hästen eftersom pengarna isf tillfaller ägaren. Däremot har vi en veterinärförsäkring som täcker veterinärvård från och med 10.000 eftersom det är mitt ansvar som leasingtagare att stå veterinärvården på hästen.

"Nationalism är en barnsjukdom. Den är mänsklighetens mässling." - Albert Einstein

carrrrrooooo
0

#10 Tack, jo det är samma här, oxå en travare.. :) Så du betalar allt för hästen?.. T.o.m utrustning?..

Gronstedt
0

Om du inte ska ha något annat så ska du i alla fall ha en försäkring, oavsett vem av er som betalar den!

Om hästen inte är försäkrad så kan du hamna i situationen att du tar ut veterinär för något akut och sedan vägrar ägaren betala för att det inte var de som beställt veterinären. Det kan också hända att du vill behandla någon skada och ägaren väljer att ta bort hästen för att det blir för dyrt. Då står du där och kan antingen betala själv eller får se hästen gå till slakt trots allt jobb du lagt på den. Det kan också hända att ägaren hävdar att du är vållande till eventuell skada och försöker ta ut veterinärkostnad av dig. Så jag skulle säga att den måste vara försäkrad till varje pris!

AnnaBrandell
0

#11, Japp jag betalar allt. Fick med en grimma till hästen. När man leasar travhästar är det sällan någonting ingår eftersom man då har chansen att få 50-100% av prispengarna den springer in.

#12. veterinärförsäkring självklart, livförsäkring får ju ägaren stå för om den vill ha ut någonting om hästen dör? Om du som leasingtagare står och betalar en livförsäkring på hästen måste det kännas jävligt surt när hästen dör och ägaren till hästen får pengarna?

"Nationalism är en barnsjukdom. Den är mänsklighetens mässling." - Albert Einstein

Cilla89a
0

Jag håller med dem andra, ta för guds skull inte emot hästen förrens den är försäkrad! Som Gronstedt säger kan ägaren bli fri från veterinärkostnaden även om det står nedskrivet i kontraktet då det är du som "beställer" veterinär vård.

Sedan hade jag skullat ha foderhäst, hade jag sett till att hästen är besiktigad innan den anländer, så man vet att den är frisk. Och skrivit ett tydligt kontrakt, eftersom du ev ska köpa hästen, hade jag sett till att få priset vid köp nedskrivet i kontraktet, så ägaren inte begär en fantasisumma den dagen du vill köpa hästen.
Även nogrannt hurvida du som fodervärd eller ägare ska stå för skador-sjukdommar, försäkring och självrisk. Det är ju lite olika hur man gör, det vanligaste är att ägaren står för försäkringen, fodervärden för självrisken när hästen skadar sig alt blir sjuk. 
Och sedan hur man ska gå tillväga den dagen om man vill lämna tillbaka hästen, hur lång uppsägningstid det ska vara, vem som ska stå för transporten tillbaka.
En veterinärbesiktning kan vara bra innan ägaren får tillbaka hästen, så man lämnar en frisk häst, så ägaren inte menar på att hästen var skadad när denna fick tillbaka hästen och kräver dig på pengar för veterinärvård.

Medarbetare på Dressyr.ifokus

niare
0

jah hade så att fodervärden hämtar och lämnar hästen om inte jag vill ha den tidigare då får jag stå för det. ,jag stod även för försäkring och fodervärden står för självrisken om skada uppkom hos henne, utrsutning ingår men viss utrsutning tex förstörelse av sadel för fodervärden bekosta. fick hem min lilla prins igår från fodervärden dock med nya dåliga vanor som att naffsas och stegra sig när man ska ge han krafftfoder och så sprängde han två staket idag :( annars var han samma lilla ponny

carrrrrooooo
0

Okey, tack för alla lärorika svar!

Jag ska absolut ta med mig dessa funderingar i mitt begage när jag bestämmer mig för att ta denna häst på foder..

#13 alltså han är en travare som dom har gjort om som ridhäst alltså en ridtravare ;) Han går ej på travet längre, så några vinstsummor kommer han inte springa in..

Tack ännu en gång för alla svaren.. Jag har skickat ett mail till ägaren angående detta och hon sak höra av sig under kvällen när hon har bestämt sig om hon går med på dessa "krav"..

Bara att vänta och se!:)

carrrrrooooo
0

Det blev inte den hästen!..

För ägaren ville varken försäkra honom eller betala några utgifter eller skicka med någon utrustning.. så jag letar vidare…

Ni får gärna komma med förslag på hästar att låna eller köpa.. Men kan ej ta hem hästen innan Maj/Juni..

Tack för alla svar!