Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettridtravare
Läst 5197 ggr
Zabbio
0

Sitta ner i stor trav?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Nu är det min tur att be om hjälp. Var snälla mot mig, jag är psykiskt instabil ;)

I vilket fall.. Jag har äntligen fått en stadig, fin trav på min travarpojke. Ska låta min instruktör se vår plötsliga utveckling och bedöma traven, men såvitt jag kan känna från hästryggen är den gudomlig ;) Jag sitter till, håller i princip inget i handen och han fattar trav, långsamt framåt, vila i stegen och är som smör under mig, ökar och minskar som ingenting. Något har plötsligt lossnat, för en vecka sen var det bara räsertrav som gällde.

Nåväl, någonstans trodda lilla jag att bara han kunda sluta rusa i traven så skulle jag kunna rida den vettigt.. haha. Har har precis lika stor trav som innan, bara att det inte går lika snabbt. Emellanåt idag blev det extremt långsamt och jag tror att han missade sjlva svävmomentet.. DÅ kunde jag sitta.. men jag måste ju kunna rida min häst i normal trav också.

Försöker jag rida lätt går det.. nästan hyfsat. Jag har ingen balans när han rör sig, det måste jag jobba på. Jag åker fram och tappar takten.. är väl för van att tölta. Men jag kämpar på. Tips på hur jag kan försöka tänka i lättridning?

Försöker jag sitta så studsar jag bara runt.. vet inte alls vad jag ska göra för att kunna följa med honom i traven.. hjälp?

Andra hästar har jag inte alls lika stora problem med, har aldrig suttit på en häst som är så svår att rida lätt på.. och pappas nordsvensk och kompisens ridhästar är absolut inga problem att sitta på, men Crow har så himla stort steg..

Ska våga mig på att lägga in en video.. Försök komma ihåg att det är bara andra (!) gången han travar utan att rusa iväg och stressa på, (han har dessutom starka tölt och passanlag som jag inte har intresse av att träna bort, men traven är rent tvåtaktig och han skiljer väl på dem nu) och just nu är hn duktigt irriterad på mig. Jag vet varför; ha hade troligtvis lite träningsvärk, dessutom ansåg han att han var färdig för idag. Därav skippandet emmellanåt. Idag var han väldigt mycket mjukare, mer avspänd och mycket mindre i handen än på filmen. MEN ni ser ju mig.. studsar runt som en studsiboll på stackaren. Tur att han är så snäll! (ursäkta kvaliteten på filmen)

Har någon något tips att testa för att hamna i sadeln igen? Har försökt rida utan stigbyglar men jag flyger runt som en vante ändå och så blir han förvirrad och ökar.. :3

Var vänliga och sprid inte länken. Jag postar den enbart för att få hjälp och tips, förhoppningsvis kommer det snart bättre filmer med häst och ryttare i harmoni.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

CelsiusT
0

Börjar ju se riktigt bra ut med traven på honom =) Kul!

Det jag kan se från filmen är att när du är i "uppe"-momentet så behöver du föra fram höften lite mer. Annars åker gärna överkroppen fram och då tappar du balansen.

Detta med höften gäller både när du rider lätt och när du sitter ner i traven. Tänk hela tiden att höften ska frammåt istället för upp i "kast"-momentet.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Zabbio
0

Hm.. ok.. ska försöka tänka så och få kroppen att lyda nästa gång. :3

Tack :)

CelsiusT
0

#2 Först gäller det ju att komma ihåg att börja tänka rätt när man väl sitter på hästen och det är svårt nog men när man väl gör det är man en bra bit påväg, men sen gäller det att försöka få tankarna till praktik och faktiskt utföra momentet =P

Inte det lättaste alltid ;)

Medarbetare på westernridning.ifokus

Cilla89a
0

hurvida du ska få ordning på hans trav kan jag inte svara på, men jag tror det kommer bli lättare att sitta på honom när han travar rent, avspänd och i takt.

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Zabbio
0

#3 Precis.

#4 Han travar rent, avspänt och i takt. Läs texten ang. filmen om du missade det :) Där är han spänd och skitsur på mig, därav taktfelen osv. Det är som jag skrev inte så han travade dagen innan, eller travade idag, men jag ser däremot likadan ut och slänger hit och dit, därav att jag lade in filmen.

[penelopa]
0

Tror du inte det blir lättare trots allt utan stigbyglar
kanske tjuvhålla lite i sadeln ibland och liksom pressa sig ner.
Jag tycker också det kan hjälpa med helskodda ridbyxor och stadiga läderridstövlar.

selfrejection
0

Min ridlärare brukar alltid jävlas med mig när vi har barbackalektion (eftersom min häst inte går att rida barbacka på ännu) så får jag alltid rida den hästen med störst trav. Brukar studsa som en vante och ridläraren tycker det är himla roligt och skrattar åt mig :p (Dock inget jag tar åt mig.) Jag försöker tänka på att inte hamna framåt, bättre att luta sig lite bakåt och slappna av ordentligt, typ tänk att man sitter i en fotölj. Göra sig så tung som möjligt. Brukar fungera en stund, sedan svänger man och hamnar ur takten och tanken igen, så då får man börja om :)

Zabbio
0

#6 Eftersom han blir spänd och ökar när ag inte får rätt på det så fungerar det inte, anars hade det säkert hjälpt :)

#7 Jo, det r väl ungefär så jag försökt tänka..

Zaphix
0

Vilken fin trav han har fått!

Du har gjort ett bra jobb med honom, och ju mer avslappnad han blir desto lättare blir det att sitta i.

Men jag har samma problem som dig, lutar mig framåt och hästen lägger sig på bogarna. Jag drar gärna upp hälsrna också.

Förra hästen var en varmblodstravare, väldigt fin trav och kan trava lugnt och sansat. men stor och mindre lätt att sitta i.
Men på slutet började jag få till det efter en sitslektion för min tränare jag red för då. Jag gjorde felet att jag vred ut knäna och lutade mig framåt. Men när jag vred in knäna, in med tårna och benet framåt istället för utåt gick det bättre. Fokuserade sedan bara på det och på att räta upp mig, sedan gick det mycket bättre. Behövde hela tiden påminna mig om allt dock. :)

Nu har jag gjort det lätt för mig och skaffat en kallblodstravare istället, hans trav känns som tölt, rätt korta och markbundna steg. Inte alls vacker att titta på, men jag älskar den, perfekt att sitta i ju. :)
Dock har han luftig galopp, vilket inte varmblodet hade, så har problem att sitta i galoppen nu istället..

Modigt att lägga ut film förresten. :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Elshira
0

När man rider i så pass lugn och sansad trav tycker nog tom jag det är svårt att rida lätt. Det går liksom för sakta utan att det går framåt xD Så jag brukar jämt sitta ner då Oskyldig

Men vad jag kan se på bilden så flackar du till lite med knäna, om det bara är tillfälligt eller inte har jag ingen aning om. Men annars är ju det regel nr ett! Ostadiga ben gör hela dig ostadig. Att träna på att rida lätt (med eller utan sadel) utan stigbyglar är bra träning för det ^^

Sedan tycker jag du hamnar lite i stolsits (vilket lätt blir om man tro det ska gå fortare men hästen går sakta xD), och då dunsar man ner i sadeln igen utan balans. Så kanske dra tillbaka skänklarna liiiite bara? Men även detta är svårt att se om det bara är kameran eller om det är du.

Som sagt, vad som är kameran och vad som är verkligheten är lite svårt att se xD

Hakuna matata!

Zaphix
0

Jo, förresten.

Det jag gjorde med varmblodet var att skritta, trava ett par steg och sedan sakta av. Sakta av innan jag började tappa balansen. Allt eftersom kan man utöka antalet steg, men tycker det är lättare så då jag inte kan koncentrera mig på allt jag ska komma ihåg längre än fem sekunder. ;)

Min och Dackes blogg

Zabbio
0

#9 Tack :) Förhoppningsvis får jag lite hjälp av tränaren till helgen (om hon kommit hem till dess.. ) men man kan ju prova lite förslag själv först :)

Det lättaste hade ju varit om han kunde bli longerad så att jag kunde fokusera bara på hur jag satt, istället för att både hålla honom i vettig trav och försöka lra mig själv.. tyvärr misstänker jag skarpt att han lär rusa iväg även vid longering om jag inte 'rider' aktivt.. men man kan ju prova..

Ska försöka tänka på att vrida om benen nästa gång, se om det hjälper.

Hehe, Crow har mjuk, rund och fin galopp, vi har bara lite problem med fattningarna. Men vi jobbar på det (han kan *oftast* fatta rent om han redan har lite fart, men långsammare så blir han förvirrad och vill rusa.. när han väl har galopp är det däremot inga problem att spela med olika steglängd och hastighet i den. Kan nära nog galoppera på stället om man ber honom när han är ordentligt uppvärmd. Utan att stressa naturligtvis, utan bryter av till skritt och skrittar lugnt när man ber honom.)

Ja.. jag är tveksam till om jag inte ska skynda mig att ta bort den. Tror faktiskt jag gör det, orkar inte få kommentarer som antyder att han inte kan trava, när jag är så glad att vi äntligen hittat traven såhär plötsligt, och vet att ilmen inte visar rätt. Det är inte värt att ge mig själv självmordstankar över en sån sak, men tyvärr har stressen redan slagit till i kroppen, så nu börjar det bli kämpigt.

Zabbio
0

#10 Jo, du har säkert rätt i det du säger, det svåra är ju att göra något åt det :)

Men nu när jag har mina ''fel'' i ord, är det lättare att försöka åtgärda dem när jag sitter på :)

#11 Kan prova, fast vet inte om jag kan siitta ens ett par steg :P

Zaphix
0

#12: Fast du, han kan ju trava, eller hur?

Jag tycker allt att det är en fin trav, visst är den lite spänd, men det jobbar du ju bort lätt eftersom du gjort ett så bra jobb redan nu. Tycker att du är duktig som kämpar på med alla olika gångarter. :)

Tycker att du ska titta på denna film och jämföra med filmer ifrån tidigare, då kommer du se vilken ordentlig utveckling ni gjort och att du faktiskt är duktig.

Att han kan trava sakta och i lugn takt betyder ju att han har blivit starkare i kroppen nu än tidigare och fått in tekniken. Varmblodens travartrav kan vara mindre lätt att få till ridhästtrav på många av varmbloden. Beror ju på deras mentalitet, men din verkar ju vara den springiga typen och då är det inte lika lätt.

Min förra halvfoderhäst, varmblodet, var den mer älgiga typen, stora älgkliv (man var lite rädd under älgjakten i och med att han inte var helt olik en älg i utseendet) och då är det lättare att få till ridhästtrav.
Men även han har mindre lätt för att bära sig, alla delar hänger inte ihop riktigt. Är trots allt så, varmbloden har inte lika lätt att bära sig som kallbloden. Så du har gjort ett jättebra jobb med att få traven att bli så fin!

Tycker faktiskt att du ska vara riktigt stolt över både dig själv och Crow!

Min och Dackes blogg

Zabbio
0

#14 Tack :)

Jovisst, JAG är ju egentligen jättelycklig över vad vi plötsligt fått fram. Det kom helt oväntat och jag sökte egentligen en bättre galopphjälp, men fick denna traven istället.. så snabbt som ögat registrerades min gallophjälp över till travhjälp, och nu idag, tredje ridturen jag testar på, fattar han den här långsamma traven på hängande tygel och med sitshjälpen.. be mig inte förklara vad jag gör, men han känner det. Provade lite i tölten/flatwalken också, och genast lättade han framtill och blev mer uppåt i steget.. inte helt korrekt eller så (de ska ju vara lätta framtill i flatwalk, men det blev inte samma smygande känsla, utan ett mjukt guppande..), men energin som jag kände där spred ju bara ett stort leende. :3 På något sätt har vi hittat ''knappen'' som styr energin uppåt istället för framåt.. vi måste förståss fortfarande lära oss att styra den i de mer  fina nyanserna, gärna flytta bak den lite, men det är ju ändå ett framsteg.

Problemet är mitt psyke.. jag har en väldigt stark känsla av att inte räcka till, inte duga och aldrig göra något bra, som ligger och bubblar under ytan. Skulle troligtvis kunna skapa fred på jorden och ändå känna mig oduglig. Den här känslan kommer från diverse händelser i mina yngre dagar, vad jag inte begriper är varför den är kvar.. för jag vet ingen runt om mig som inte är väldigt stöttande och uppmuntrande till sättet. (Jag umgås helt enkelt inte med människor som vill trycka ner mig, mitt ex hade tex tendenser att göra det för att ingen annan skulle tycka om mig och ''stjäla'' mig, gudago kille annars men jag kan inte gå med på att bli nertryckt av kommentarer som att jag har slampiga kläder eller har ''klet'' i ansiktet när jag lägger på lite maskara, så tyvärr höll inte det förhållandet. Exempelvis, då, jag är nog inte i tillräckligt sabilt läge för ett förhållande ändå). I vilket fall.. Som jag gissar är det något som sätter igång den här stressen, och den sätter igång stresshormoner eller liknande så att det blir rent fysiskt.. det är då jag kan känna av den och bli medveten om det. Men då är det svårt att kämpa emot.. just nu ligger jag i ett sånt här stressläge, och är överdrivet känslig. Jag tog mkt illa vid mig av kommentaren i #4 - trots att jag vet att det inte alls var illa ment på något vis. Det är bara jag som är överdrivet känslig just nu, och därför försöker jag skydda mig genom att undvika att det råkar komma fler kommentarer som jag reagerar på. :3

Hade jag känt av stessen tidigare hade jag inte ens postat den här tråden utan väntat…

Zabbio
0

(tilläg; naturligtvis är inget av det jag skrev riktat mot #4, bara en förklaring på varför jag reagerar som jag gör. Jag kan inte och kommer inte förvänta mig att alla runt om tassar på tå, och vill heller inte att någon gör det. Men just nu råkade ordet 'hurvida' klicka till en reaktion. Om en timme förstår jag antagligen inte ens hur jag tänkte)

Zaphix
0

#15: Vet du vad, jag PM'ar dig så det slipper bli så OT. :)

Min och Dackes blogg

Zabbio
0

heh, ok :3

Fast jag har redan fått en del tips att prova så det gör inte mig så mycket om det blir OT.