Vill lära mig rida.
Hej jag är en 22 årig tjej som länge velat lära mig rida men innan inte kunnat.
Nu funderar jag på att gå någon vuxenkurs men är lite rädd då jag blivit avkastad av en häst en gång.
vart kan jag hitta ridskolor? Och vad bör jat tänka på innan? några tipps?
Jag bor utanför strägnäs så i södermalnad bör det ju ligga =)
Berätta på ridskolan/kursen att du är lite nervös :) Så att du får en lugn häst. Det kan ju vara roligt att åka på en turridning eller två också, man ''lär'' sig kanske inte jättemycket på det, men man får prova på alla gångarterna och känna in sig lite (igen, om man gjort ett uppehåll).
Ang. ridskola så se först och främst vilken attityd de har mot hästar och elever, den ska kännas rätt för dig. Kommer du dit och känner ''är detta verkligen snällt/bra/hållbart etc'', så kan det ju vara läge att se efter en annan ridskola.
Läraren ska kunna svara på dina frågor, både om lektionerna och om ridningen h*n lär ut i allmänhet. Jag vet inte hur många gånger jag fått svaret ''för att vi alltid gjort så'' när jag frågat exempelvis ''varför ska jag ta i innertygeln vid denna rörelsen?'' och det är helt enkelt inte tillfredsställande för mig. (svaret ''för att hästen ska böja sig'' hade tex varit mer givande) Om jag undrar hur något påverkar hästen eller frågar ''på vilket sätt menar du?'' så vill jag ha ett trevligt och förklarande svar. Så det tycker jag iaf är viktigt att kolla upp om jag ska rida för någon.
Något som kan vara viktigt för motivationen är ju också hur mycket man får göra. Jag red på en ridskola en gång där jag efter 2 år fortfaande inte fick galoppera. Även om det är viktigt med grunderna och att kunna sitta osv, så måste man ju få smaka lite på galoppen också (i det här fallet), det betyder ju inte att man ine kan fortsätta träna lättridning i trav sen. :)
Det är väl de tips jag kan komma på. Gå famförallt på din känsla, är det en hantering och ridning som du känner att du vill lära dig, eller känns den för våldsam, slö, eller otillfredställande på annat vis? Är läraren glad, sur, sträng, kan ni arbeta ihop? Mår hästarna bra? Är de i gott hull och verkar utrustningen passa? Får de gå ut och hur ser hagarna ut? osv.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Tack mycket bra att tänka på där =) Finns det någon oficiell sida eelr någonstans där Ridsokor är uppskrivna? Jag vet att det finns flera i min omgivning men inte vart.
Ska helt klart beräta att jag är osäker, Hästen känner ju min energi och det kan ju bli fel.
Jag gick faktskt en häst och stallvårdskurs på mitt fritids som liten då vi avslutade med att rida hemma hoss en kompis på deras hästar. Gick igneom olika redskap och hur man rider i ridhus samt anant som är bra grundkunskap. Nu har jag ju glömt det mästa men när jag hör det känenr jag igne det. alltid något.
Tack mycket bra att tänka på där =) Finns det någon oficiell sida eelr någonstans där Ridsokor är uppskrivna? Jag vet att det finns flera i min omgivning men inte vart.
Ska helt klart beräta att jag är osäker, Hästen känner ju min energi och det kan ju bli fel.
Jag gick faktskt en häst och stallvårdskurs på mitt fritids som liten då vi avslutade med att rida hemma hoss en kompis på deras hästar. Gick igneom olika redskap och hur man rider i ridhus samt anant som är bra grundkunskap. Nu har jag ju glömt det mästa men när jag hör det känenr jag igne det. alltid något.
Det finns nog register någonstans, men prova eniro kanske? :)
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.

Smärta får man räkna med i all hästhantering :) Hör av dig till ridskolorna i närheten om dom har vuxengrupper, om du inte har något emot att börja i nybörjarbrupper med yngre människor. Ännu bättre vore nog om du kände någon som kunde hjälpa dig regelbundet, för att förstå hästars psyken och kunna hanteringen från marken är nyckeln till framgång:)
Lycka till!
Glöm inte bort ridskolor som inte är kommunala, utan även privata. Jag har mycket erfarenhet från en privatridskola som bara har islandshästar och har haft en del lektioner med vuxna som varit rädda. Jag säger inte att "vanliga ridskolahästar" inte är lugna, utan jag vill bara tipsa om dessa hästar som har ett rykte om att vara väldigt lugna och trygga och av min erfarenhet med dom så är de flesta det :) Många som var rädda innan en lektion eller turridning har åkt hem igen och inte varit lika rädda längre.
Tack för tippsen =)
Jag har en kompis som har egne häst dock bor hon i nyköping vilket blri för långt att pändla och hennes häst är dessutom ingen bra nybörjar häst.
Jag vill kontackta dom nära mig men hittar inga adresser. JAg vet inte vilka som finsn här förker googla frma dem men får inte fram så mycket. Ska försöka senare. Lånar min systers dator och det är något fel på den för den är Superseg.
Jag tog hjälp av Svenska islandshästförbundet och en karta och hitta dessa:
http://www.asphults.se/rid%20hos%20oss.htm
Sökte också på "ridskola eskildstuna" och hittade dessa:
http://www1.idrottonline.se/default.aspx?id=256006
http://www1.idrottonline.se/EskilstunaortensRF-Ridsport/EkebyRidskola/
http://www.hallbergawestern.se/
http://www1.idrottonline.se/default.aspx?id=59366
Har man tråkit en kväll kan man alltid hjälpa någon annan. Hoppas det hjälper! :)