Pålagringar i kotleden
Eftersom att min häst haft ett annorlunda rörelsemönster i traven i princip sen jag köpte honom (u.a. vetbes), inte halt utan det ser bara annorlunda ut, så har jag tagit ut veterinär som gissade på växtvärk (f.07), men tänkte även i osteochondros-banorna, trots att det är nästintill obefintligt på ponny/kallblod vad jag förstått, han tyckte jag skulle avvakta en månad därefter kontakta klinik om det inte blivit bättre. Vi har mest arbetat i snön senaste två månaderna, dvs korta pass i djupare snö samt mycket skritt på vägarna, och han har varit märkbart bättre i snön. Åkte till ridhuset för att stämma av lite för ett par veckor sen och han har aldrig varit så dålig, snubblade fram i traven och det kändes som han dök för mig hela tiden. Beställde direkt tid på klinik, var där igår..
Efter böjprov, longering, ridning, bedövning av kotleden (då vet vid böjprov märkte att han stretade emot och var stel i kotleden, dock ej halt när jag sprang med honom) och röntgen visade det sig att han har en början till pålagring i kotleden höger fram, man såg lite lite på röntgen, hon gissade på att han haft kotledsinflammation en längre tid, men pga att han var underviktig och väldigt tanig när han kom till mig så trodde hon att kroppen inte kunnat läka ut den av sig själv, utan av den anledningen har det blivit en början till pålagring. Nu sprutad med kortison + hyaulonsyra, återbesök om 3 veckor, får se om han blivit bättre då annars får vi spruta igen..
Hästen är som jag skrivit 3,5 år, fjording av lättare modell.
Jag är inte direkt insatt i pålagringar osv, och vad nu veterinären menade med början till det, dvs kan det stanna av? :s Vad kan jag förväntas kunna använda honom till? Tycker det vore väldigt synd att han skulle behöva gå som promenadhäst… Hästen är alltså ohalt, aldrig visat hälta, leker mycket i hagen, väljer gärna ett högt tempo när man rider honom… Rider honom självklart inte nu när jag fått diagnos.
Tacksam för svar från er som har erfarenhet…
Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

Vet en nordsvensk sm fick pålagringar i framknäna, det gick inte att göra något åt och han fick avlivas.
Han var aldrig halt eller något innan man märkte att han hade pålagringar i framknäna och han höll alltid högt tempo och busa i hagen.

Jag förstår inte riktigt, du skriver att hästen har ett annorlunda rörelsemönster, men är ohalt? På vilket sätt har hästen ett annorlunda rörelsemönster?
Det är svårt att bedömma pålagringar bara genom datorn sådär, det beror helt på hur pålagringen sitter. Vet flertalet vars hästar fungerar helt felfritt med pålagringar och tränar på och tävlar som vanligt, och andra som tyvärr fått sluta sina dagar på grund utav sina pålagringar.
Pålagringar kan ju förändras med tiden också, så det är väldigt osäkert, en häst kan fungera helt felfritt ett par år för att sedan blir jättehalt.
Dock tycker jag det låter oroväckande att hästen bara är 3,½ år och säkerligen inte mycket riden ännu(?) och redan dras med pålagringar? Känns märkligt.
Den mest betydelsefulla person du kan fråga är ju din veterinär, vad säger denna?
Medarbetare på Dressyr.ifokus
Jag är väl rädd att min häst (f.06) och jag är i samma situation. Hon har samma symtom som din, ohalt men ett annorlunda rörelsemönster, märks nästan bara när man sitter på. 2 månader har vår "hälta" pågått lite drygt och vi hittar inte rätt. Snart klinik igen antar jag (men inte igen den klinik där hon för 1½ mån sedan friskförklarades trots att hon inte är frisk!!!).
Jag vill gärna följa tråden och er resa. Vilket/vilka ben handlar det om för er? Var sitter pålagringen?
Medarbetare på westernridning.ifokus
Pålagringar kommer (oftast) av obehandlade ledinflammationer. Om inflammationen läker ut och pålagringarna avstannar (=slutar bli större) och de inte har hunnit bli alltför stora, så kan de leva med dem och fungera normalt.
Min D-ponny (första egna hästen, köptes 1983…) hade pålagringar i ena framknäet när jag köpte henne, då 10 år gammal och hade gått på ridskola i 6 år. Jag sålde henne tre år senare och då var hon klockren genom klinikbesiktning trots att vi hade tränat och tävlat en hel del.
#2 Efter att veterinären sett honom på gången, longerad och riden såg hon ingen hälta alls, inte heller efter böjprov, enda reaktionen att han var lite stel/stretade emot och försökte gå iväg när hon böjde, och då valde hon att bedöva kotleden och hittade det här.. Eftersom det antagligen börjat med en kotledsinflammation spekulerar vi lite runt hans framtunghet när man rider, ligger väldigt mycket på bogarna och är svår att få "upp och bak"..
Veterinären tror väl att framtiden ser någorlunda ljus ut i.o.m. att pålagringen är så liten, och som sagt, "början till pålagring".
#2 Usch så tråkigt. Det sitter i höger framben, framsidan av skenbenet mot kotbenet..
Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.
Om någon skulle vilja se honom i trav så har jag en film, dock inte den bästa då vi rider i snö större delen av tiden.. Ungefär en månad gammal film. Det känns som trav när man rider (har en mkt duktig kvinna i stallet som kollat när han rör sig med/utan ryttare samt ridit honom, det syns men känns inte, och ingen av oss eller någon annan som sett honom kan sätta fingret på vad det är, kallades islandshästen ett tag då det emellanåt nästan ser ut som något töltliknande).
Det finns hästar som går Grandpix utan problem som har pålagringar. Håller med tidigare kommentarer att det är variernade häst till häst. Vissa känner ingenting då andras dagar är räknade… tyvärr :( Men som sagt vissa har inte besvär alls.
Min veterinär säger alltid att man ska inte röntga en häst som verkar frisk för alltid hittar men något på benen som gör att man blir orolig. Jag tror det ligger mycket i det han säger för om man skule rntga alla hästars ben skulle flertalet ha skavanker, pålagringar osv på åtminstonde ett av fyra ben.
Verkar hästen må bra så kör på som vanligt. Man märker ganska snabt om det är något som är fel.
Vi ska tillbaka om 3 veckor och se om det blivit någon skillnad… Han är ändå på vintervila och går ingenting just nu… Får hålla tummarna!
Nu är tiden bokad, på måndag klockan 9 ska vi tillbaka! Hästen har stått med Back on track på båda fram och ätit nypon för ledernas skull (gör jag med), och redan ser man en märkbar skillnad på traven i hagen…

Lycka till!
Att tänka lite på nu när det är mycket snö så sliter djupsnön en hel del på hästarnas leder, precis som tunga ridbane underlag så jag skulle hålla mig helt borta från snön under igångsättningen.
Besök gärna min blogg: http://teamkarlsson.blogg.se
#11 Jag blev råd att jobba i djup snö vid igångsättning av min häst. Just för de lyfter så bra på benen då och tränar upp musklerna bra.

#12 Musklerna tränas bra men för mycket ridning i djupsnö eller djupsand sliter på lederna. Prova själv att soringa runt i snön Jag har problem med knäna och kan inte gå långt i en massa snö innan jag har väldigt ont.
#13 Går inte att jämföra hästars ben med människors då hästar är stäppdjur och har en annan benuppbyggnad än vad vi människor har.

#14 Det sliter ändå på lederna att jobba en massa i djupsnö.
#15 All ensidig träning sliter vilket inte innebär att man måste avstå från t.ex. snöträning. Varierar du träningen får du den mest hållbara hästen.
Självklart så sliter det om man tränar i djup snö flera timmar per dag flera dagar i veckan. Men en allsidig träning är det bästa för hästen. Att träna den så den lyfter sina ben högt är super för hela ryggen ifrån manken till svansen.
Kan även göras över bommar när snön försvinner. 
Oavsett vad kliniken säger så har Cero ändå vila minst till slutet av februari, början av mars, och då hoppas jag den mesta snön försvunnit till igångsättningen.. Igångsättning kommer bli i vagn för att minska belastningen på lederna jämfört med ryttare och blir således inte i djupsnö.
Har märkt att han trots noga uträknad foderstat (analyserat grovfoder, räknar själv foderstater till andra) har fallit ur lite, är i lagom hull men har tappat lite muskelmassa veckorna innan vila, alltså när han var igång…
Bytt till ett hö med kvot på 9 (förra höet kvot på 7) och tänkte han skulle få bredda sig lite igen innan igångsättning.
Igår var vi på kliniken igen, helt ren både på före och efter böjprov och på böjt spår! :) Eftersom pålagringen ligger på ett ställe som troligen inte påverkar honom så mycket så ska vi lite långsamt sätta igång honom från marken när han har haft sin unghästvila, och se till att han inte lägger vikt på frambenen, därefter sätta igång med lite ridning efter några veckor… Så det är bara att hoppas att det går bra nu!
Han får fortsätta stå med BoT och äta nypon!