hjälptyglar!
Anser ni att det är för tidigt att använda inspänning på en fyra åring vid longering, eller använda pessoalong, och rida med graman på en fyra åring?

Beror ju på hur erfaren ryttaren är.
Men vid longering tycker jag det är okej med inspänning/pessoalounge iaf :)
Graman på en fyraåring har jag inga erfarenheter av, men i vilket fall som helst så måste man ju vara van vid att rida med gramanen innan iaf :)
#1: Pessoa-inspänningen är ju förskräcklig. Runt bakbenen och till munnen, gör att det vrycker till i bettet i varenda steg hästen tar, om det inte krkek på nacken. Inte så snäll inspänning.
Vill man ha nåt som rör sig runt baken på hästen är en baksele mycket bättre, inga rep från den till munnen.

#2 Jasså ?
Jag har inte själv använt mig av den, men har fått som uppfattning att den ska vara bra. Många jag känner använder sig av den.
Är du säker på den påverkar så även om man spänner den rätt ?
#3 Med rep som löper från rumpan till bettet kan den inte fungera på annat sätt. I bästa fal kan öglor och snirklar med repen dämpa rycken från bakdelen men hur man än gör så blir det ju en sågande rörelse som fortplantar sig till bettet. Och hästen lär nog hellre dra in noses (som är känsligare) än sätta under sig rumpan.
Så löst inspänd gör den ingen nytta alls, mer inspänd så hamnar nosen bakom lod.
Vill manbinda ihop nos och bak kan man ju göra som den där ''NH-aren'' som band ett rep mellan svans och bett för att hästen skulle sätta under sig.. tror inte det funkade heller, möjligtvis att känslan av att sitta fast i svansen fick hästen att sätta sig. Den första minuten.
(för min del kan jag bara sätta svanskappa på Crow, tycker han är extremt obehagligt och då kan vi snacka om att dra in rumpan ;)Men det är ju ingen avspänd, arbetande ''samling'' precis )
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.

#4 Jaha..
Ganska mysko ändå att det står så mycket positivt om den överallt isf, men men.
Jag trodde faktiskt inte att den gick direkt från bettet till munnen, har sett bilder när den sitter såhär: Bild
Det jag har fått lära mig är att remmen där bak trycker på bakdelen så att hästen jobbar bättre bakifrån :>
Korrekt använd (såvitt jag kan läsa i min bok) ska pessoaloungen vara slak när hästen trampar under sig och sänker nacken och spänna mellan mun och bakben när den höjer huvudet och släpper bakbenen efter sig.

#6 Det har jag också hört!
#5 På den bilden går ju repet från ruma till mun. Det går via en ögla på selen men det är ju fortfarande från rumpa till miun med samma rep. Som sagt kanske det eventuellt minskar rycket, men det är ändå en sågande rörelse som leder till böjd nacke snarare än att bakdelen går under.
#7 Det är det försäljarna säger, ja. Men tänk efter lie; vad är lättast för hästen: att arbeta korrekt med sänkt nacke och bakdelen väl under sig, eller att kröka mer på nacken och ta in nosen? Vilket är mest känsligt på hästen; mun eller rumpa? Vad tror ni hästen gör?
För oavsett om hästen tar in rumpan så får den eftergift om den bara kröker lite till på nacken.
Säkert bra att ha nåt mot bakbenen som påminner om att de ska sätta under sig med dom, men att ha rep mellan bett och bakben är rätt dumt. Blir hästen rädd, kastar upp huvudet och springer, då gör det ont.
Bättre att isf sätta på en baksele som hänger bara för att det ska ta emot bakbenen.
Är man finurlig kan man till och med ha en töm från bakselen till handen, (via tex longerings gjord) och lirka lite med den för att påminna om de glömmer baken.
poängen med pessoa-inspänningen är att hästen ska jobba rätt i longeringsarbetet. när hästen drar upp huvet putte den på sig själv precis som sär hästen drar upp huvudet i ridningen så ska man ju trycka fram den bakifrån till att jobba. snart märker hästen (iaf de flesta) att om den jobbar på ett visst sätt så försvinner trycket i munnen =) hur bra som helst
// Alexandra
Hästen är människans bästa vän <3
#11 Men det är ju just det, det funkar inte så i praktiken. För den drar bara in nosen istället för baken eftersom nosen är känsligare och det är mindre arbete att böja in huvet än att arbeta korrekt. Trycket försvinner oavsett om den drar i nosen eller om den drar in baken, och nosen är lättare = mest logiska valet.
Äsch, inte lönt att försöka förklara.
#12 kan ju säga helt ärligt att av alla de hästar jag sett gå med systemet har endast ett fåtal gått ur form… de allra flesta går i jättebra form
// Alexandra

Pröva sätt häftstift i luddet bakom röven så kanske det skonar munnen på hästen lite. då kanske det blir lite mer jämn smärtfördelning tänkte jag………. (ursäkta ironin)
"Nationalism är en barnsjukdom. Den är mänsklighetens mässling." - Albert Einstein
#14: Tragiskt och sant, men skrattade gott åt det där. :)
Jag brukar alltid prova med "vanliga" inspänningstyglar, men jag brukar använda mig av bensnören i passande längd istället (de där som är runda). Då blir det en mycket mjukare hjälp! =) Sedan spänner jag longeringsgrimmskaftet genom bettets ring från insidan - över nacken och fäster i ringen på utsidan.
Men precis som med den och alla andra inspänningstyglar så är det oftast bra (dock måste jag säga att pessoalonge inte tillhör dem, men annars t.ex graman osv) OM hästen sätter under sig med bakdelen med hjälp av dem.
Många sätter faktiskt under baken lite om de får mer i handen, men långt ifrån alla. Så det är väldigt viktigt att man verkligen håller koll på det, annars gör dom helt klart mer skada än nytta.
Använder man hjälptyglar på fel sett brukar det endast resultera i en okännslig mun och som man sedan får "bända" ner i rätt form.
Hakuna matata!
#14 och #15 på vilket sätt var det roligt?? är det mot pessoa-longen? ser inte det roliga i att skämta om djurplågeri…
// Alexandra

#17 Poängen med skämtet är att det är väl kanske lika skönt för hästen att ha häftstift i röven som när det rycker i munnen på hästen av hjälptygeln i fråga.
"Nationalism är en barnsjukdom. Den är mänsklighetens mässling." - Albert Einstein
#18 ok… förstår inte riktigt dn jämförelsen men ok
// Alexandra