Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 5262 ggr
malinahlin
0

Hackamore

Är Hackamore bra? Är det ungefär likadant som bettlös träns eller? Vad är skillnaden på dem?

Funderar på att köpa hackamore till min varmblod pga han ej gillar bett så mycket.

Tacksam för all tips & råd! Skrattande

elli-kleo
0

Hackamore är inte samma sak som ett bettlöstträns (sidepull)! Det är stor skillnad.

Om du inte har goda kunskaper om hackamore råder jag dej att inte använda det.

Hackamore på en oruttinerad häst eller i en oruttinerad hand kan ge stora skador!

Hackamomre verkar kraftigt på nosryggen även vid små tygeltag

Man kan inte ha kontakt med hästen genom tyglarna

Om din här "inte gillar" bett så tycker jag att du ska ..

1. Söka upp en hästtandläkare och undersöka munnen
  2. Kontrollera att bettet passar
  3. Eventuellt byta bett till ett mildare t ex? om hästen har en kännslig mun
  4. Leta upp ett betlöst utan hävstång, som t ex grimma eller sidepull
  5. Fundera på om hackamore kan vara ett alternativ, om ja - skaffa mer kunskap ;)

Det var mina råd, ta det inte hårt, menar väl Skrattande

- Medarbetare på Fälttävlan ifokus

malinahlin
0

*putt* vill ha mera information om hackamore! Skrattande vill veta skillnaden mellan bettlöst träns & hackamore.

CelsiusT
0

Hackamore har hävstångseffekt. Så det är ungefär som att sätta ett stångbett (med ganska långa skänklar) i munnen, fast hacket tar ju bara över nosen. Hävstången gör även att det snörper åt runt mulen (undersidan och ovansidan trycks samman).

Bettlösa träns finns i flera olika utföranden, så det är svårt att generallisera. Är det något speciellt bettlöst du funderar på?

Tips är sidepull eller ridkapson till att börja med.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Elshira
0

Du kan prova att ta en remontnosgrimma och använda som sidepull (sätt tyglarna i nosgrimman bara), det är ungefär som sidepull. Eller prova att rida med en grimma som sitter lite tightare runt mulen (antingen drar du upp grimman lite i nacken sller spänner in runt nosen om du kan).

Annars är också repgrimma (med tyglarna under hakan) ett bra alternativ! Det är tydligt och relativt skarpt om hästen "bryr" sig om dryck över nosen (vilket nästan alla bettlösa går ut på).

Hackamore har jag själv använt en hel del, det är ganska så starkt och fungerar bra om man har en het häst ut i skogen. Men det går inte att ställa hästen med hackamore (eller tja, man får använda kroppen istället för bettet om man ska det). Dessutom är det svårt att styra och ge en tydlig signal med det, efter som det klämmer åt lika mycket på båda sidor hela tiden såvida du inte släpper ena tygeln helt, men då försvinner i princip hävstången istället.

Efter som hackamore spänner runt både under och över nosen och inte ger mer tryck på ngon sida så är det svårförstått för hästen. Hästarna lär sig att gå undan för trycket, dvs drar du i vänster tygel med ett bett så ommer bettet ligga emot på höger sida = det som hästen går undan för. Och samma över nosen, med sidepull eller repgrimma så kommer tryck enbart på nosen vilket får hästen att vilja gå undan för trycket = inåt/neråt med huvudet.

Så generellt sett - Hackamore = starkt men väldigt otydligt. Repgrimma = inte starkare än man drar, väldigt tydliga signalet (om det säts under hakan). Men även kapson (ridkapson) är ett ganska så bra alternativ i dressyren!

Hakuna matata!