Nordsvensk travare magrar!!
Jag har en nordsvensk travare som magrar så fort vi kommer hem från betet. Hon lägger på sig över buken men inte över revbenen, det ser helt sjukt ut. Och nu har hon öven magrat där vid bakbenet (ett av revbenen syns ganska mycket). Hon är en väldigt energisk och nätt häst. 152 i mankhöjd. Äter i nuläget 10 kilo hösilage, 1,5 kilo kraft och 1 kg betfor + 2 dl olja för att lägga på sig hull. Jag rider henne inte fullt ut heller då hon har varit skadad men hon fick ha kvar foderstaten för en sån jämn och bra foderstat som möjligt & för att få chans att gå upp i vikt. Men trots detta så gör hon inte det.
Som sagt är hon en väldigt enerkisk häst och blir lätt ohanterbar när hon har för mycket energi. Jag har också läst om protien, tydligen innehöll det mycket energi. Så jag vet inte! Hon måste ju gå upp i vikt. Har även talat med veterinär, som sa att jag skulle börja med olja. Det har hon ätit ett tag nu också. Men hon magrade i början sedan blev det bättre och nu magrar hon igen. Kraften hon äter (har jag för mig) innehåller nte mycket protien just för att sänka energin om jag fatta våran stallchef rätt.
Obs, inget akut fall. Hon är inte så mager som det kanske låter. MEn att hon aldrig går upp i vikt & att hon börjar gå ner när vi inte ens rider fullt ut oroar mig lite..
Så.. någon som känner igen sig? Kommentera gärna :) Vill ha tips på några mineraler och protiener som inte ger energi. Jag kan hantera henne men eftersom hon är uppstallad så är det inte bara jag som ska kunna hantera henne, så därför vill jag inte proppa i henne för mycket energi.
Tack för tipsen, i förhand ;)

Låter som proteinbrist. Det bästa du kan göra är att först och främst odrna en analys på grovfodret och kan du själv inte räkna foderstat, så har du kanske någon i stallet som kan? Eller har t.ex KRAFFT foderrådgivare som kan räkna.. Har du ingen analys eller kan ordna får du fodra på känn helt enkelt, välj ett krafftfoder med mycket protein, t,ex Krafft groov 125, Krafft Muskel, eller Krafft Lucern som alla innehåller mycket protein.
Medarbetare på Dressyr.ifokus
jag håller helt med om #1 om att det låter som proteinbrist.
Sen lite grundläggande:
Energi räknas på hästar i MJ (MegaJoule), som kan räknas om till kalorier - en enhet som människor oftast känner bättre till. Det är inte alls säkert att det blir en piggare häst bara för att den får mer mat=mer energi/MJ/kalorier! (Blir DU piggare och får mer spring i benen om du äter fler mackor till frukost?)
Du kan inte ge mindre mat(mindre enrgi) för att få en mindre pigg häst, det är då du i stället får en tunn/mager häst!
Protein är inte energi, utan det är byggstenar till musklerna i kroppen. Hästen MÅSTE få sitt proteinbehov täckt varje dag om den ska slippa brist på det.
Det finns en viss risk att pigg-energin som du fokuserar på faktiskt beror på att hon får fel mat, att den beror på näringsbrist.
Några konkreta råd:
- Jag håller med #1 om att en grovfoderanalys vore det allra bästa, för att veta hur mycket din häst får i sig av energi och proteiner varje dag.
- Kan du inte ordna en grovfoderanalys, så börja med att ge mer mat och välj då att ge mer av sånt foder som du vet innehåller mcyket proteiner.
Vilken sorts Krafft är det du ger? Jag rekommenderar att du väljer en sort med högt proteininnehåll, t.ex Groov 125 och kanske till och med lite tillskott av krafft Muskel (urbota fånigt namn…) Och ge gärna lite (mycket) lusern också
Jag rekommenderar också att du läser utfodringsartiklarna som jag har skrivit, här på ridsport iFokus!
Har också samma problem med min Pålle, blir fin på sommarbetet men faller ur när han kommer hem. Nu har vi ett toppen hösilage, som innehåller mycket protein. Men när vi hade ett sämre hösilage
gav jag upp till 2 kg Lusern till honom per dag. Vilket fick honom att hålla sig fint.
Jag tycker du ska strunta i olja, om du ska ge lusern. Gav min häst det och det blev ingen skillnad av det, brände bara i plånboken utan resultat. Helt onödigt tycker jag..
/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !
Olja ger energi. Man ger ofta olja till hästar med ESPM bland annat.
Vissa kallblod tål inte spannmålsprodukter och faller ur av den anledningen samtidigt som de kan tappa muskler och sedan även få korsförlamningssymptom. Men det är långtifrån alla som får alla symptom. Harry tex får bara muskelmasse-förlust om han äter spannmål, men i långa loppet kan det leda till muskelförtvining som inte är reversibel. Så han får inget spannmål längre.
Däremot något som har fungerat för oss är linklipellets, de innehåller mycket proteiner och trots att kli är en produkt från spannmål så tål han detta. Så tillsammans med ett mineralfoder med så litet socker/kolhydrater som möjligt så har han börjat muskla sig och faller inte ur så som han kunde göra förut.
Man kan ju testa, ta bort allt spannmål och allt socker, dvs betfor och liknande och ge andra fodermedel utan detta i en 2-3 månadersperiod och se o mdet blir någon förändring. Tar du dock bort allt spannmål så behåll oljan för energiens skull.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Kan någon hjälpa mig förklara en sak som jag inte fattar bara, protein gör väl även hästen piggare och hjälper den bygga muskler?
Protein hjälper hästen att gå upp i vikt o ja bygga muskler. Piggare blir den av att få mkt energi. 
#6 okey, tack ;)
så för hull och muskler = protein
för piggare hädst = energi
#8 - det där är en alldeles för förenklad sanning.
En häst behöver både energi och protein för att de kroppsliga funktionerna ska fungera och hästen ska må bra.
Protein är byggstenar för muskler.
Energi = kalorier ger bränsle för kroppen att orka fungera. För lite energi ger viktminskning, för mycket ger viktökning.
Det är inte alls säkert att hästen blir piggare bara för att den får mer energi.
Jag upprepar - LÄS UTFODRINGSARTIKLARNA!
#9 ja men om du läser det jag tidigare skriver baserar jag min slutsatts på att har du en mager eller svår musklad häst får den troligen för lite protein.
Är hästen trött så behöver den mer energi för att bli piggare och orka.
Och jag har läst artiklarna, och hur man räknar foder stat osv, när man har räknat ut foder staten är det dock bara en utgångspunkt, hästen kanske blir för mager och då behöver man ka på nåt i foderstaten, elelr hästen blir för tjock och då fr man minska, uträkningen är grunden, men den får man ändra lite vid behov då alla hästar är olika ;)
#10 - det viktigaste är inte den uträknade foderstaten, utan att hästen får vad den behöver i form av energi och protein i lagom doser, samt förståelse för hur det hela hänger ihop.
Är hästen mager och svårmusklad så är det både energi och protein som behöver läggas till.
#11 ja och det tar dem flesta reda på genom foderstat, andra tar reda på ungefär behov och går sen efter hur hästen ser ut och beter sig ;)
Nu vet jag inte vad du menar.
Foderstat = den mat hästen får, oavsett om det är uträknat eller om man gissar och ger vad man tror hästen behöver.
Uträknad foderstat = när man har räknat ut att hästen får vad den behöver, utifrån fodermedlens näringsinnehåll.
Faktum är att för att lyckas bra med att "fodra med ögonen", dvs utan uträknad foderstat, så behöver man ha en väldigt bra grundläggande kunskap om just hur olika näringsämnen interagerar med varandra, t.ex att det behövs mer energi för att hästen ska kunna tillgodogöra sig mer proteiner. Ett proteinunderskott löser man alltså inte enbart genom att ge mer proteiner utan man behöver komplettera med energi också.
Tack för alla tips!!
Supertips alla hade och komma med. Fantastisk sida!
Jag har fått tips från mitt stall också, jag har pratat och dolat om detta. De tror det kommer bli bättre med mer muskler och med mer hö. Eftersom hösilaget innehåller protien. Så ska testa det :)
Hon kan dock inte äta allt, ex lusern. Hon fick kolik utav det, hon har en väldigt känslig mage tyvärr :/ Vilket gör det lite svårare för mig. Men som sagt, med påbyggning av muskler så kommer hon nog bli fin igen :)
Ännu en gång: Tacktacktack för alla tips :))

Nordsvenska travaren är idag ingen brukshäst som har lätt att lägga hull, det är idag en sporthäst som behöver mycket mat (energi och protein) för att hålla hullet. Att din häst blir het och ohanterbar pga att den får för mycket mat kan jag tycka är ett konstigt resonemang. Det är inte så att den blir lugn och harmoniskt pga att den får för lite mat?
Jag personligen tror att det problemet har med uppfostran och utbildning att göra.
Vad har du för stam på hästen? Det brukar vara en ganska markant skillnad på kallblodstravarnas temprament beroende på vad de har för blodslinjer.
"Nationalism är en barnsjukdom. Den är mänsklighetens mässling." - Albert Einstein