Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettfoder
Läst 4227 ggr
Jill_Niss
0

Magrar av...

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Hotten börjar att magra av…han har fri tillgång till hösilage, och går på lösdrift. Men ändå så börjar han bli riktigt smal… =/ är väldigt orolig över honom… Min pappa frågade om inte hästar kan lägga på sig hullet, om man fodrar med hö istället för hösilage, jag vet att man ska ge mer hösilage än vad man ska ge med hö. Men att man ger han nästan eller helt fri tillgång till hö istället, skulle det ta skada? Och kan någon svara på min pappas fråga ? :) Tacksam för svar :)

DojoKelder
0

Just den frågan har jag med länge funderat på… skulle vara intressant att höra om någon har ett bra svar på det..

Rita-S
0

om dom lägger på sig mer av hö enn av hösilage vet jag inte så mycket om, där är jag inte så kunnig. Men för att dom skall lägga på sig av maten måste den va bra först :)

Om hästen magrar av vid fri tillgong på hösilage tycker jag nåt låter mysko. Jag skulle tagit analys av hösilaget för att kolla näringsinnehållet på det. Och om det är okej skulle jag kollat upp hästen. Har den blivit avmaskat som den skal? är den sjuk? Har den feber? Beter sig som vanligt? Värkar den hungrig osv osv

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

mazze
0

Håller med #2

Snuttan2
0

Han har inte mask eller något?

Annars kan det vara att du har för låga värden i ditt hösilage och han helt enkelt inte får i sig så mkt som han behöver… Byta grovfoder eller börja stödfodra för att nå upp till kvoten han behöver skulle jag föreslå då.. Men är ju svårt när man inte vet exakt hur mkt de äter… Du har ingen koll alls på hur många kilon per dag han äter eller hur hösilaget är? 

Man brukar behöva ge mer hösilage än hö, ja.

Kratern
0

Raspa tänderna?

Jill_Niss
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

mask tror jag inte att han har :) , värdena i hösilaget vet jag inte så mkt om, men ska kolla upp med dom jag köpte det av. Dom sa att det var normala. har sagt till pappa nu att vi nog bör köpa hö till Hotten istället för hösilage, så han ska leta på någon som har hö. Men det är ju lite klent med det i dalarna iår. Men det finns nog någon bonde som har lite kvar :) Sålänge det är bra hö .

#5 Jag vet inte, eller tror inte att problemet ligger i tänderna…men man kanske ska ringa till tandläkaren om han inte blir bättre snart :)

Tack för frågorna och svaren på mina frågor :) Nu har jag blivit lite klokare ;)

jeanette
0

Många hästar magrar av nu. Detta beror främst på proteinbrist eftersom många inte har en susning av vad grovfodret innehåller. Denna proteinbrist har då pågått länge. Proteinbrist visar sig efter flera månader av underskott. Fri tillgång på grovfoder är inte alltid lösningen. Du har säkert dåliga värden i ditt ensilage, och då kan inte fri tillgång fylla upp din hästs behov. Har du dessutom ett ensilage med låg TS halt, så kanske hästen inte orkar äta så mycket som den borde. Främst när en häst faller ur, och man inte har en analys är att tillföra Lusern. Att dom du köpte ensilaget av säger normala värden, bottnar nog mera i att dom inte har någon som helst koll på näringsvärdet alls. Du bör ta en analys och därefter tillföra någon form av tillskott som passar i hop med detta ensilage.

jen
0

eftersom hösilage innehåller mer vatten än hö, så brukar det vara lättare att göda upp en häst med hö. man blir ju mätt av vatten också.

vet du hur mycket hösilage din häst äter? samt hur ts halten är?

vårat vbl stod på ca 10kg hösilage förut (ganska blött ) och var väldigt tunn när vi köpte honom. jag gav fritt med hö (ca 10kg fick han i sig) 2kg lusern samt korn,kli o betfor.

vips så blev han fin Glad

i ditt fall kan man ju ge lusern som tillskotts-grovfoder.

jen
0

hur går det för dig?

har du kommit på vad du ska göra?

Carolrita
0

Kanske lucernet kan vara något?

Jill_Niss
0

Jag ska öka hömängden till 15kg och 1kg lucern :) och jag hoppas att han kommer att lägga på sig. Eller blir det för mkt hö då? Och för lite lucern?

jen
0

#11  för mycket hö kan du nog inte ge till en tunn häst. men om den orkar mer lusern så kan du ge mer.

tessa
0

Jag hann inte riktigt läsda alla inlägg men ett hett tips är att ge din pålle lusern - gärna lsuern hackad strå. jag ger min gumma ca 2 kg per dag och jag tycker det har hjälpt tilla tt ge henne bra hull. hon är något svårfödd som den smäckra vbl.travare som hon är =)

Sist gång köpte jag lsuern av märket greenpower, just denna säck var "dålig", lusernet var vasst och grovstråigt, inte alls aptitligt = Yrla vägrade äta det. ville inte slänga lusernet för det var inte dåligt i sig men jag tror baske mig att det medförde att hon tunnade av lite, detta i kombination med att jag minskade mängden kornkross pga vila. Nu får hon Lusern från GG igen, mumma! Säger inte att det ena märket är bättre eller sämre än det andra men jag har ingen lust att få en "dålig" säck igen. Nu ska pållan bli fin i hullet igen.

Så lusern är bra att ge svårfödda hästar. Det räknas som grovfoder - kan väl beskriva det som ett extra proteinrikt hö. Skonsamt för hästarna och svårt att överdosera om man ger vettig mängd. Finns även som pellets.

[Angel88]
0

man kan oxå ge lite svart havre om det fattas protein till en häst och upp till max 3 dl majs olja dagen tills hon gott upp i vickt….

jag tycker oxå du ska kolla upp och gjöra analys på fodret eller så kanske hon be höver hälften hälften av hösilaget och hö….

gejsa
0

#14# Det där med havre och olja är inget bra i mina ögon. Iaf den mängden olja. Högst ger jag 1 dl ifall det behövs mer. Havre är inte heller någon höjdare i jämförelse med lusern eller nya groov 125.

Varför skulle hon behöva hälften hö och hältfen hösilage?

jen
0

#14 fast det är bättre med lusern (tycker jag) eftersom man inte vet grovfodrets värden.

[Angel88]
0

vissa hästars magar klarar inte av arr bearbeta så mycket hösilage eller hö så då tar man och provar hälften hälften… vi har en häst på skolan hon äter jag kommer inte ihåg ricktigt exakt men på ett mål ca ett kg hösilage och två kg hö… hon har varit jätte lös i magen men nu e hon bra igen.

Svart havre e en bra protein källa, det är ganska bra. lusärn har jag fått veta av andra att om man gjer för mycket blir hästen bara fet. oljan ska bara ges några dagar i 3dl tills man ärker sillnad, beror från häst till häst. 1 dl brukar vara lagom till hästar med bra hull, bra för pällsen, innelåller lite vitaminer,mineraler mm..

havre i stora mängder är inte bra, men lite grann tycker inte jag är fel…

jag gillar inte vetekli där emor har hört att det kan bli giftigt för hästar…

lusern gillar jag, det är oftast bra smaklighet för hästar, men min lärare säger att man inte ska ha för mycket…

gejsa
0

Matolja innehåller inga vitaminer eller mineraler.

Troligtvis tål inte den hästen hösilage bara. Ger man då hälften hälften så blir den bättre i magen. Men eftersom den inte tål hösilaget så tycker jag nog att det är bättre att byta till bara hö. Har inget att göra med att hästen inte kan bearbeta det. En häst är ju gräsätare.

Havre är betydligt lägre proteinkälla därför gillar jag inte det.

Hästen blir inte alls fet av lusern. Det går som vanligt hö. Ger man för mycket av något så klart hästen kan bli tjock.

Vetekli i stora mängder är farligt.

Vad ser du för skillnad om du ger matolja i några dagar?

[Angel88]
0

mat olja är fett.. man blir lite tjockare… (mineraler ska finnas beroende vad du köper för sort… min lärare sa att det va bra, och han håller på med fodestater till skolans hästar. vi har just nu över 20 st).. våra hästar får dok inte olja, det blir för dyrt

svart havre har mycket protein i sig, det har jag faktigst pratat med både veterinär och bonde om..

hästen vi har blir dålig igen om man bara ger hö vad jag har märkt. skolan har sten hård koll på fodrett och det funka bäst för henne att dela det hälften hälften.. och jag vet att det stmmer för vi har pratt om det i skolan.

lusern är inte alltid bra till hästar. på min förra praktik plats hade ett arab sto 2 kg lusern, 1/2 kg havre vanlig. två knökade hönät med hösilage och en knökad ikea påse hösilage… hon gick ner ändå… så vi köpte hoppo alfa fulfoder för växande hästar och svart havre. gav sedan svart havre 1/2 kg, gav en till två dl av hoppo och hö, och 1- 1,5 kg lusern. mäskte resultat på en vecka

gejsa
0

Nu var det faktist inte oljan som du sa att man blev fet av utan lusernet.

En häst kanske blir bättre men jag tvivlar att det är just det som gjorde det. Tyvärr!

Lusern och nya groov är bra mycket smrp i än i havre. Så jag hävdar fortfarande att det är mindre protein i. Tex i nya groov är det 125 smpr och jag undrar om inte havren är ca 80. Så det är en viss skillnad. Lusern är  105 smrp.

I vanlig matolja finns det inga mineraler eller vitaminer vad jag vet. Gick ner och tittade på flaskan och det står absolut inget om det. Det är bara mj.

I vilken skola går du i? Jag menar i en skola som har hand om hästar borde dom veta bättre. Blir en häst dålig av hösilage så ska man inte ge det överhuvudtaget. Det är många hästar som blir dåliga av det.

Veterinärer kan inte så mycket om hästars behov har jag märkt. Inte en bonde heller. Ge lite havre och korn och hö så mår den bra tror dom. *ler*

[Angel88]
0

det funkade på den araben, hon va värkligen mager… dom fattade inte va det va med henne… pratat med veten han viste inte häller… det kanske va lycka då??

dom har sagt på veterinärerna på tve och på animal planet att olja e bra..

olja går man fotate upp i vikt på, lusärnen tar längre tid..

det va en som sa till mig  att jaf skulle ge lusärn och havre om jag ville att en fjording jag red förr skulle gå ner i vickt… va blåst ja va då hihi hon blev ju bara tjockare, och gladare hhihi

skolan heter nuntorp lgger i dalsland, fast lärarna kan vara lite röriga ibland, dom kanske förklarade fel????

gejsa
0

Ja, du har nog fått förklarat alldeles fel. Och det är klart att olja är bra men lusern och groov 125 är bättre. Jag gav tex både groov och olja förra året till min svårfödda häst. Men i år får han groov och lusern i stället. Men det är för att det är för mycket energi i höet och lågt smrp. Då passar inte oljan. Jag analyserar mitt hö och då ser jag vad jag behöver lägga till.

Den där araben kan ju tex ha fel på ämnesomsättningen. En arab kan vara svårfödd. Klart det alltid finns undantag.

Tror faktist inte att oljan gör att man går fortare upp i vikt. Utan där är det lusern eller krafft protein ev groov som gäller.

[Angel88]
0

hon hade ju ätit lusärn och fint hösilag med analys i flera månader utan resultat… resultatet kom när vi la till hippo alfa fodrett och svart havren????

gejsa
0

Ja, men frågan är ju om foderstaten var rätt uträknad. Det är ju inte alla som vet hur mycket just den hästen behöver i smrp och mj. Alltså en kvot. En del behöver en högre kvot än andra osv.

Och du skriver att ni la till detta hippo alfa och svart havren. Alltså utöver det andra. Alltså fick hästen mer att äta. Då fick den inte tillräckligt förut.

jen
0

finns det verkligen så mycket fett i olja? jag har fått lära mig att det innehåller mest energi Fundersam

men om man ger en foderstat med mycket protein i så "hjälper" oljan foderstaten genom energin..

gejsa
0

#25# Nej, det finns inget smrp i olja. Det var ju det jag sa. Men energi mj finns det. I matolja finns det 3,5 mj och i linfröolja 1,46 och då även 24,3 smrp och magnesium och kalcium också. Men det finns inte i matolja.

Men olja gör så att hästen mår bättre i tarmen och kan godogöra sig maten bättre precis som linfröolja vilket är mycket bättre eg.

jen
0

#26 ja, jag vet. mitt förra inlägg var till Angel 88 inlägg nr 19.

(glömde skriva det)

NinaToy
0

lucern hackad strå gav jag min då gick han upp direkt. :P